– Modernisering er en slags kolonialisering
Urfolkssamfunn over hele Arktis opplever dyptgripende endringer innen teknologi og transport. Det påvirker deres tradisjonelle levemåter.
For samene i Nord-Norge markerte etterkrigstiden starten på betydelige teknologiske endringer.
– På 1950-tallet begynte vi å gjenoppbygge Nord-Sápmi etter krigens ødeleggelser. Vi gikk fra å bo i torvgammer til å bygge hus, men mange visste ikke hvordan de skulle bo i moderne hjem. Noen av disse husene ble ødelagt fordi folk ikke ble lært opp i hvordan de skulle vedlikeholde dem, sier Jan-Erik Henriksen, dosent ved UiT Norges arktiske universitet.
Fra robåter til snøscootere: En teknologisk evolusjon
Transportteknologien utviklet seg også raskt. Endringene fører med seg både muligheter og utfordringer.
– Frem til 1960-tallet brukte familien min robåt til fiske i Varangerfjorden. Da bestefaren min kjøpte en 2,5-hesters påhengsmotor, var det som himmelen. Før det kunne det ta tre timer å ro mot østavinden bare for å sjekke garnene, forteller Henriksen.

Innen reindrift har utviklingen vært den samme. Henriksen forteller at svigerfaren hans pleide å gå på ski til fjellet for å passe på reinen, og at han da kunne være borte i flere måneder.
– De første snøscooterne kom på 1960-tallet, og på 1980-tallet begynte reindriftsutøvere å bruke ATV-er. I dag bruker mange seks-hjuls ATV-er og til og med droner for å overvåke flokkene sine.
Tilpasning til et Arktis i endring
For inuittene i Grønland og Canada har transport alltid vært nært knyttet til utdanning, økonomisk og kulturell utveksling på tvers av Inuit Nunaat (Grønland, Canada, Alaska, Russland) og deres ontologiske identitet.
– Havet og isen er vår livslinje og våre lærere, sier Miyuki Daorana, masterstudent ved UiT og kunnskapsbærer i studentkurset Arctic Future Pathfinders.
– Vi pleide å navigere i og på havet og isen med hundesleder og kajakker, men de nasjonalistiske grensene og den moderne tidsalderen vi er inne i, hvor menneskelig aktivitet har blitt en dominerende kraft, har en direkte påvirkning på livene våre, generasjonslæring og bærekraft, sier Daorana.
At havisen smelter har forstyrret tradisjonelle transportveier og jaktpraksiser.

– Isen pleide å fryse til en tykkelse som gjorde at lastebiler kunne kjøre på den, men nå, når den burde vært solid, er det også mye åpent hav. Dette påvirker ikke bare transport, men også matsikkerhet, helse, utdanning og overføring av kunnskap, forklarer Daorana.
Modernisering og kulturelle spenninger
Selv om teknologiske fremskritt har gjort livet enklere på mange måter, har de også introdusert nye utfordringer.
– Modernisering er en slags kolonisering. Verden akselererer, og denne prosessen fremmedgjør oss fra oss selv, fra andre og fra naturen, sier Henriksen, med henvisning til arbeidet til den tyske sosiologen Hartmut Rosa.
Daorana mener dette også kan forstås som «utviklingsaggresjon» som kategoriserer land som utviklingsland eller land som er underutviklet.
I Grønland hadde Danmark en moderniseringsprosess mot inuitter på 1950- og 60-tallet.
– Er det modernisering å tvangsinnsette spiraler på 12 år gamle jenter? spør Daorana retorisk.
En vei fremover
Henriksen forteller at det finnes mye bekymring for de miljømessige og kulturelle konsekvensene av modernisering, blant urfolk i Arktis.
– Hvorfor må vindmøller og kraftlinjer alltid bygges på beiteland? Kunne de ikke bygges i Oslo eller et annet sted? Dette er det vi kaller grønn kolonialisme, sier Henriksen.
Til tross for disse utfordringene finner urfolkssamfunn også måter å integrere moderne teknologi med tradisjonelle praksiser.
– Noen unge reindriftsutøvere bruker droner for å overvåke flokkene sine. Det er bærekraftig fordi man ikke trenger å bruke ATV like ofte. Andre bruker GPS-halsbånd på reinen for å spore bevegelsene deres, sier Henriksen.
Han mener det er viktig å være bevisst på at det er behov for en balanse mellom modernisering og kulturell bevaring.
– Det handler ikke bare om å ta i bruk ny teknologi – det handler om å sikre at den er i tråd med våre verdier og levemåter. Vi må lære de yngre generasjonene ikke bare hvordan man bruker vestlige verktøy, men også hvordan man opprettholder våre tradisjonelle praksiser, sier Henriksen.
-
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - bachelor
Varighet: 3 År -
Geovitenskap- bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordsamisk fra begynnernivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Sosialantropologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Historie - master
Varighet: 2 År -
Filosofi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordsamisk på morsmålsnivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Barnevernsarbeid - master
Varighet: 2 År -
Forfatterstudium 2 - årsstudium
Varighet: 1 År -
Fine Art - master
Varighet: 2 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv og naturguiding - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv - årsstudium
Varighet: 1 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Kunsthistorie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Vernepleie - bachelor
Varighet: 3 År -
Internasjonal beredskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Vernepleie - bachelor (deltid)
Varighet: 4 År -
Landskapsarkitektur - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Kvensk og finsk - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk språk og litteratur - bachelor
Varighet: 3 År -
Russisk og russlandsstudier - bachelor
Varighet: 3 År -
Ph.d.-program i naturvitenskap
Varighet: 3 År





