Samisk spesialpedagogikk: Fokuserer på styrker, ikke svakheter
Samisk spesialpedagogikk legger vekt på elevenes styrker og livsmestring. I stedet for en lang byråkratisk prosess, settes de praktiske løsningene i sentrum.
All opplæring i Norge har som mål å gjøre elevene selvstendige og rustet for livet. I samiske kjerneområder kommer dette tydelig frem i det samiske begrepet «birget/birgejupmi», som betyr å klare seg selv med støtte fra andre.
– Også i samisk opplæring er målet at alle skal bli selvstendige og få livsferdigheter som gjør at de kan etablere et godt liv etter skolegangen, forteller universitetslektor Anne-Mette Bjøru ved UiT.
Hun forsker blant annet på den samiske tilnærmingen til inkludering og tilpasset opplæring, og er en av underviserne på studentkurset Arctic Future Pathfinders om bord på Statsraad Lehmkuhl.

Styrkebasert pedagogikk i praksis
Sammen med Anne Randi Solbakken har Bjøru skrevet forskningsartikkelen «Birgejupmi – livsmestring, den samiske tilnærmingen til inkludering og tilpasset opplæring» som hun bruker som utgangspunkt for forelesningen for studentene om bord på Statsraad Lehmkuhl.
Artikkelen er basert på informasjon fra en lærer i et samisk kjerneområde. Ifølge denne læreren fokuseres det i disse områdene ikke på elevenes utfordringer, men derimot på hva de mestrer. Et eksempel er en jente med Downs syndrom som fikk utvikle sitt talent for håndarbeid på skolen.
– Hun fikk jobbe mye med perling og små sideprosjekter, fordi det var hennes styrke. Etter hvert begynte hun å selge produktene sine og har nå en inntekt. Hun er selvberga, forteller Bjøru.
Diagnoser er ikke nødvendigvis en utfordring
I samisk kultur blir diagnoser – som ADHD – ofte sett på som en ressurs, ikke en hindring. I stedet for å medisinere elevene, velger skolene ofte en annen mer praktisk tilnærming.
– Det er en litt annen mentalitet. Det å ha spesialpedagogiske behov er ikke nødvendigvis en katastrofe. Det kan også være en gave, understreker Bjøru.
Denne tilnærmingen mener hun står i kontrast til den norske modellen, der spesialpedagogiske tiltak ofte krever en diagnose og en byråkratisk prosess gjennom PPT.
– For å få ressurser må du først finne ut hva som er problemet. I samisk pedagogikk handler det om å fokusere på styrkene fra starten av, forklarer Bjøru.

Tette bånd og samarbeid
En annen nøkkel i samisk opplæring er de sterke relasjonene mellom skole, familie og lokalsamfunn.
– I små samfunn kjenner alle hverandre. Lærerne kjenner foreldrene og nettverket rundt barnet. Det gjør samarbeid og planlegging enklere, sier Bjøru.
Hun mener norske undervisere kan få et nytt perspektiv på spesialpedagogikk ved å lære av samiske pedagoger. Det har hun selv fått erfare.
– Det jeg har lært om samisk pedagogikk har preget min egen tenkning rundt spesialpedagogikk. Det handler om å fokusere på styrker og finne praktiske løsninger som gir mestring, sier Bjøru og legger til:
– Målet med opplæring er å skape selvstendige individer som kan klare seg i verden. Samisk pedagogikk viser at det finnes flere veier til læring – og at alle elever har noe unikt å bidra med.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety - master
Varighet: 2 År -
Sosiologi - master
Varighet: 2 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Strategisk ledelse og økonomi - erfaringsbasert master
Varighet: 5 Semestre -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsplanlegging - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spansk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Statsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - master
Varighet: 2 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Varighet: 3 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Musikkutøving - bachelor
Varighet: 4 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Russisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsøkonomi med datavitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosialantropologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Organisasjonsdesign og ledelse - master
Varighet: 2 År -
Statsvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Historie - master
Varighet: 2 År -
Kunsthistorie - bachelor
Varighet: 3 År -
Tysk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Filosofi - bachelor
Varighet: 3 År -
Kvensk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Forfatterstudium 2 - årsstudium
Varighet: 1 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År -
Bedriftsøkonomi - årsstudium
Varighet: 2 År -
Ledelse - årsstudium
Varighet: 2 År -
Sosialt arbeid - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - master
Varighet: 2 År






