Håp og vilje om bord på Statsraad Lehmkuhl

På studentkurset Arctic Future Pathfinders kombineres akademisk kunnskap, kulturell forståelse og personlig refleksjon.

En kvinne med et kamera
Ana Luisa Sanchez Laws er professor ved UiT og forsker på identitet og opplevelse av tilhørighet. Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver kommunikasjon
Publisert: 11.08.25 20:22 Oppdatert: 11.08.25 23:56
Arktis Framtidas stifinnere i Arktis Samfunn og demokrati

Ana Luisa Sanchez Laws er professor i interdisiplinære metoder ved Senter for fredsstudier ved UiT. Hun er med som underviser på Arctic Future Pathfinders og har som mål å utfordre deltakerne til å tenke utenfor de tradisjonelle akademiske rammene. Den første dagen handlet om å skape dialog og samarbeid mellom deltakerne.

– Det er utrolig mye kunnskap i gruppen, og min intensjon var å få dem til å snakke sammen, bli kjent og kanskje legge grunnlaget for fremtidige samarbeid, forteller Sanchez Laws.

Verdien av fortellinger

I tillegg til å fremme samarbeid, har hun introdusert alternative måter å forstå kunnskap på.

– De fleste tenker på kunnskap som akademiske artikler og publikasjoner, men det er så mye mer. Vi er her i inuittland, og jeg ønsket å vise studentene verdien av fortellinger og kulturelle perspektiver, sier Sanchez Laws.

Blant annet har de diskutert inuittfortellinger og kulturelle forskjeller, noe hun mener kan gi studentene nye innsikter.

– Disse historiene inneholder kunnskap som er vanskelig å forstå uten å oppleve dette stedet, møte menneskene og høre deres historier. Det er noe man ikke kan få gjennom å lese en artikkel, sier Sanchez Laws.

Hun understreker at det er avgjørende å formidle denne typen kunnskap for å skape en helhetlig forståelse av regionen.

Studentene engasjeres og utfordres

Undervisningen har også et større mål: å få studentene til å reflektere over hvordan de kan bruke sin kunnskap til å gjøre en forskjell i verden.

– Karrieren er bare en liten del av det. Det handler om å kunne formidle det man gjør til andre, enten det er gjennom teknologi, fortellinger eller ansikt-til-ansikt-kommunikasjon, forklarer Sanchez Laws.

Kulturell forståelse og håp for fremtiden

Til tross for utfordringene med klimaendringer og verdens usikre fremtid, har underviseren funnet håp i samarbeidet og viljen hun opplever at studentene har til å gjøre en forskjell.

– Det er så mye håp og vilje her. Selv små bidrag kan bety noe, avslutter hun.


Kortnytt fra Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Senter for fredsstudier (CPS)
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver kommunikasjon
Vi anbefaler