Skuleelevar i Arktis tek for seg store spørsmål innan polarforsking
Då eg voks opp, visste eg ikkje kva det innebar å driva med forsking. Eg gjennomførte nokre forskingsprosjekt på vidaregåande skule, men forsking som ein karriereveg var heilt ukjend for meg inntil eg byrja på universitetet, fortell Jamie Hollander, forskningsstipendiat ved UiT.

I motsetning til meg fekk dei unge studentane som deltok førre vekes Arctic Frontiers Science for Schools-program eit unikt høve til å oppleva kva det vil seia å utføra profesjonell forsking.
Science for Schools-programmet er eit samarbeid mellom Arctic Frontiers og Nordnorsk kunnskapssenter, som introduserer barn for vitskapleg forsking i tidleg alder. Dette programmet gir studentane høvet til å utforska nysgjerrigheita si, forma ut eigne prosjekt og undersøkja løysingar på nokre av dei største utfordringane i Arktis.
Om hausten deltek over 580 elevar frå heile Tromsø på "Inspirasjonsdagar" for å høyra forskarar snakka om forsking utført i Nord-Noreg og delta i praktiske aktivitetar. På skulen dannar dei grupper og vel eit tema. Dei neste månadene lærer dei å identifisera pålitelege kjelder, formulera eit forskingsspørsmål og diskutera funna sine. Målet er å laga sin eigen vitskaplege plakat.
I år fann konkurransen stad over to dagar. Kvar dag vart det delt ut prisar for beste plakat, beste presentasjon og mest kreative forsking. På slutten av den andre dagen vart tre hovudvinnarar valde ut til å presentera plakaten sin på Arctic Frontiers-konferansen, saman med profesjonelle forskarar.

Begge dagane starta med to foredrag frå lokale forskarar. Etter foredraga fekk kvar elevgruppe rundt sju minutt til å presentera plakaten sin og svare på spørsmål frå juryen, som bestod av meg og Delphin Ruché frå Rissa Citizen Science.
I løpet av konkurransen høyrde me på 26 presentasjonar, og eg var grundig imponert over dei alle. Noko som slo meg var omfanget av prosjekta. Nokre grupper valde å fokusera på lokale problem som mikroplast i snøhaugar, medan andre tok eit meir globalt perspektiv og diskuterte miljøpåverknaden av arktiske skipsruter.
Desse barna har eit unikt perspektiv ved å veksa opp i det sårbare og stadig skiftande Arktis, noko som var tydeleg i mange av prosjekta deira. Eg likte korleis mange av studentane baserte prosjekta sine på eigne erfaringar, til dømes ved å utforska kvifor dei fangar mindre fisk ved familiehytta enn før. I løpet av sine korte liv har desse studentane allereie vore vitne til store endringar i miljøa rundt dei, og mange kjenner seg drive til å handla.
Eit høgdepunkt i konkurransen var gruppa som laga ein parodi på Britney Spears' "Toxic" for å presentera forskinga si om kvikksølv som slepper ut frå permafrosten. Dei fekk definitivt stemma mi for mest kreative! Burde me foreslå meir song på framtidige konferansar? EGU, eg ser på deg...
Min favorittdel av å vera i juryen var å kunna stilla barna spørsmål og delta i interessante diskusjonar. Eg er sikker på at situasjonen var veldig nervepirrande for dei, spesielt fordi dei måtte presentera alt på engelsk. Mange studentar var ikkje berre førebudde, men også ivrige etter å ha ein samtale med oss om informasjonen dei fann og meiningane dei danna undervegs.
Når det gjeld løysingar på Arktis' miljøproblem, er det sjeldan eit "rett" svar, men desse barna jobba hardt for å forsvara sine eigne løysingar. Eg veit at det absolutt var nokre framtidige forskarar i det rommet.
Spesiell takk til Ungdomsprogramkoordinator Lucina Rudloff, Arctic Frontiers og Nordnorsk kunnskapssenter for at eg fekk spela ei lita rolle i dette fantastiske programmet!

-
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - bachelor
Varighet: 3 År -
Geovitenskap- bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Sosialantropologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Historie - master
Varighet: 2 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Barnevernsarbeid - master
Varighet: 2 År -
Forfatterstudium 2 - årsstudium
Varighet: 1 År -
Fine Art - master
Varighet: 2 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv og naturguiding - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv - årsstudium
Varighet: 1 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Kunsthistorie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas - master
Varighet: 4 År -
Vernepleie - bachelor
Varighet: 3 År -
Internasjonal beredskap - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Vernepleie - bachelor (deltid, samlingsbasert)
Varighet: 4 År -
Landskapsarkitektur - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Kvensk og finsk - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk språk og litteratur - bachelor
Varighet: 3 År -
Russisk og russlandsstudier - bachelor
Varighet: 3 År -
Ph.d.-program i naturvitenskap
Varighet: 3 År -
Russisk - master
Varighet: 2 År -
Environmental Law - master
Varighet: 2 År -
Nordisk språk og litteratur - master
Varighet: 2 År -
Kvensk og finsk - master
Varighet: 3 År -
Velferdsendring - erfaringsbasert master
Varighet: 4 År