Kunstskatt lånes ut til Nasjonalmuseet

Britta Marakatt-Labbas verk Historja, som til vanlig utsmykker UiTs solhall, skal være en del av Nasjonalmuseets store retrospektive utstilling med kunstneren våren 2024.

samisk kunstverk som strekker seg langt horisontalt
Historja av Britta Marakatt-Labba skal lånes ut til Nasjonalmuseet. Kunstverket utsmykker til vanlig UiTs Solhall i Teorifagbygget. Foto: Oddleif Larsen/UiT
Portrettbilde av Bludd, Ellen Kathrine
Bludd, Ellen Kathrine ellen.kathrine.bludd@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 15.11.23 14:15 Oppdatert: 20.11.23 10:29
Historie Kunst og kultur Urfolk

Historja sendes først til Bergen for konservering, før verket skal videre til Oslo der det blir en del av Nasjonalmuseets store retrospektive utstilling med Britta Marakatt-Labba. Utstillingen åpner våren 2024. KORO, som forvalter UiTs kunst, har totalt 23 verk av henne. Veldig mange av disse befinner seg ved de ulike studiestedene til UiT, og fem av disse skal nå lånes ut.

Om Britta Marakatt-Labba 

Britta Marakatt-Labba er en svensk-samisk tekstilkunstner, maler, grafiker og medgrunnlegger av Mázejoavku (Masi-gruppen) og Samisk Kunstnerforbund.

Marakatt-Labba er en av Sapmis mest internasjonalt kjente kunstnere og har med sin unike fortellerstil vært aktiv som kunstner siden 1970-tallet.

Marakatt-Labba arbeider hovedsaklig med broderi, tekstil, akvarell og litografi. Motivene er ofte scener fra hverdagen, og fortellinger om samisk kultur.

Temaene hun tar opp gjennom bildene er sterkt knyttet til hennes politiske refleksjoner rundt økologi, klima, feminisme og samisk identitet. Hun er spesielt kjent for sine episke tekstilbroderier som tar for seg motiver fra samisk historie.

Kilde: Store Norske Leksikon

 

Nasjonalmuseet skriver selv om kunstneren:

"Gjennom et halvt århundre har Britta Marakatt-Labba vært en av Sápmis mest sentrale kunstnere. Med et ønske om å synliggjøre samisk kultur og historie, arbeider hun hovedsakelig med broderi, men også med akvarell, skulptur, installasjon og grafikk. Utstillingen åpner opp for et rikt og mangfoldig visuelt univers hvor blant annet miljøkamp og klimaproblematikk fra et urfolksperspektiv står sentralt."  

Les mer her: Nasjonalmuseets utstillingsprogram 2024

Har vært på utlån før

Historja er et svært ettertraktet kunstverk, som tidligere har vært på lengre utlån til både Documenta 14 i Kassel og Dronning Sonjas kunststall.

Det 24 meter lange broderiet, som kalles en frise, er bygget opp som en fortelling som kombinerer elementer fra et samisk mytisk univers, med referanser til samisk historie og hverdagsliv.

– Det er veldig bra at KORO, som eier kunstverkene, tar hensyn til tilstand og sørger at verkene får ordentlig vedlikeholdsbehandling før de utstilles. Konserveringsbehandling skal skje på Konserveringstjenestene i Hordaland. Et annet kunstverk fra UiT i Hammerfest skal også til restaurering samtidig, sier Larissa Acharya.

Hun er overarkitekt og ansvarlig for kunsten ved UiT.

– Utlånet er viktig fordi det blir tilgjengelig for et mye bredere publikum på Nasjonalmuseet. Og det er en glede at UiT og Nord-Norge blir presentert gjennom dette unike kunstverket, sier Acharya.

Panorering og joik av verket kan sees i denne filmen av Ola Røe: https://vimeo.com/201908843

samisk broderi
Det 24 meter lange brodiet Historja forteller samenes historie. Foto: David Jensen/UiT

Unikt kunstverk

Acharya forteller at Historja er det største broderiet som er produsert av Labba og et av de mest verdifulle verkene i UiTs kunstsamling. Det handler om samisk livshistorie, der kunstneren gir en personlig tolkning av samiske fortellinger.

– Med små sting forteller Marakatt-Labba om det samiske folkets historie og mytologi, sier Acharya.

Det er en historie om den samiske kulturen der samene alltid vært nødt til å kjempe -  mot religiøs undertrykkelse, mot statsstøttet rasisme, mot inntrengning i samiske områder og kultur.

Kunstverket vever fortellinger om hvordan livet var for samene i sine områder med dyr og naboer. Det er også et bidrag til kunnskap om samenes identitet i dag.

Labba brukte syv år på å ferdigstille verket. 

samisk broderi
– Med små sting forteller Marakatt-Labba om det samiske folkets historie og mytologi, sier overarkitekt ved UiT Larissa Acharya. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT

Hvorfor har vi kunstverket her på UiT?

Da Teorifagbygget med seks hus stod ferdig i 2005, ble det gjennomført et kunstprosjekt i regi av KORO, som resulterte i 129 kunstverk av 25 kunstnere, blant dem var flere sentrale samiske kunstnere representert.

Prosjektansvarlig var Mari Aare, og konsulenter i kunstutvalget var Marit Ellisiv Landsend, Søren Ubisch og Eevahenna Aalto.

– Vi var så heldige å få Historja her på UiT i permanent utstilling, og kan takke kunstutvalget KORO som gjorde veldig gode valg av kunstnere og kunstverk den gangen, sier Acharya.

Hun understreker at den buede veggen i Solhallen også var den perfekte løsningen for plassering av broderiet.

Monica Grini, førsteamanuensis i medie- og dokumentasjonsvitenskap ved UiT skriver dette om verket:  

"Britta Marakatt-Labbas broderifrise slynger seg elegant langs den buede veggen i Solhallen, der presise sting formidler mangefasetterte scener fra samisk historie, mytologi og hverdagsliv på det 24 meter lange linkledet. Både verkets størrelse, detaljrikdom og det tidkrevende arbeidet som ligger bak, er av imponerende skala. Likevel virker verket aldri dominerende... 

På lavmælt vis påpeker og utfordrer Marakatt-Labba ulike lag av dominerende strukturer, i et verk som har vært en viktig daglig påminning for mitt eget arbeid som kunsthistoriker ved UiT."

broderi med lavvoer og reinsdyr og scootere
– Både verkets størrelse, detaljrikdom og det tidkrevende arbeidet som ligger bak, er av imponerende skala. Likevel virker verket aldri dominerende, skriver Monica Grini, førsteamanuensis i medie- og dokumentasjonsvitenskap ved UiT. Foto: David Jensen/UiT
Bludd, Ellen Kathrine ellen.kathrine.bludd@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 15.11.23 14:15 Oppdatert: 20.11.23 10:29
Historie Kunst og kultur Urfolk
Vi anbefaler