Refleksjon og lærende fellesskap i UiT-lavvoen

I etterkant av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, er det mange som spør om hva som skal skje videre. Det vil UiT-ansatte få til en diskusjon om i UiT-lavvoen under årets Riddu Riđđu-festival. 

Dosent Henriksen UiT i Alta
LÆRING: En lavvosirkelsamtale skal gi deltakerne noe tilbake - noe å tenke på eller å lære av, fastslår dosent ved UiT i Alta, Jan-Erik Henriksen. Foto: UiT/Arkiv
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 05.07.23 10:45 Oppdatert: 06.07.23 12:38
Historie Om UiT Samfunn og demokrati Urfolk

UiT-ansatte ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid arrangerer en lavvosirkelsamtale i UiT-lavvoen på Riddu Riđđu-festivalen torsdag 13. juli klokka 12.00. Temaet som tas opp dreier seg om Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport som ble presentert 1. juni under en mer enn 30 timer lang høytlesning fra Nationaltheateret og som ble sendt direkte på NRK TV. 

Rettferdig gjenoppretting 

Nina Hermansen og Jan-Erik Henriksen er de to UiT-ansatte som skal drive lavvosirkelsamtalen som de ønsker skal dreie seg om såkalt rettferdig gjenoppretting (Restorative Justice).

lavvo mann brosjyrer
UiT-LAVVOEN: UiTs lavvo under Riddu Riddu i fjor, der professor Torjer A. Olsen blant annet orienterte interesserte om de ulike samiske studietilbudene ved Norges arktiske universitet. Foto: Magne Kveseth/UiT

– I etterkant av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, er det mange som spør om hva som skal skje videre. Mange har fortalt kommisjonen om sine erfarte eller arvede krenkelser. Det finnes flere ulike modeller for gjenoppretting, og gjennom denne sirkelsamtalen, ønsker vi å dele tanker og ønsker for en rettferdig gjenopprettingsprosess, sier Henriksen, som er dosent ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT.

Hvorfor en sirkel?

– «Talking circle» er en samtaleform der alle sitter i en sirkel. Jeg og Nina Hermansen er tilretteleggere for at deltakerne kan reflektere gjennom å dele erfaringer og ønsker. Dette kalles også en learning community eller et lærende fellesskap. I en sirkel er alle deltakerne like. Vi bruker gjerne en snakkegjenstand som ordstyrer, og det er kun den som har gjenstanden som kan snakke. Alle de andre skal lytte. Og alt som sies anses som like viktig. Vi som tilretteleggere og deltakere kan stille noen spørsmål eller be deltakerne om å ta tenkepauser for deretter å la ordet gå rundt i sirkelen. Det er selvsagt lov å si pass og sende snakkegjenstanden videre, legger Henriksen til. 

Anerkjennelse og forsoning

Temaet for samtalen i UiT-lavvoen på torsdag formiddag under Riddu Riđđu-festivalen, vil være «Rettferdig og gjenopprettende praksis».

førstelektor kvinne UiT
LÆRING: Samtalen om gjenopretting skal gi deltakerne i lavvosirkelsamtalen noe nytt sier UiT-førstelektor Nina Hermansen. Foto: Magne Kveseth

Hermansen og Henriksen forteller at de oppfatter kommisjonens rapport som fase én; anerkjennelse av krenkelsene. I neste fase kan man forsøke å få til forsoning, men det kan også komme opp andre ønsker, det kan være sorg, drømmer eller liknende.

– Gjennoppretting handler om å bringe parter og eierinteresser i krenkelser sammen for å forsøke å få til en rettferdig gjenoppretting. Vårt mål er å påstarte refleksjoner om hva deltakerne tenker om neste prosess og hva som kreves for at slike prosesser oppfattes som rettferdige, sier Nina Hermansen, førstelektor ved samme institutt som Henriksen.

Begge understreker at de i en sirkelsamtale ikke styrer ordet, og de vet dermed heller ikke hvor samtalen ender.

– Det er deltakernes refleksjoner som setter føringer. Men vi lærer av hverandre. 


Kortnytt fra Institutt for barnevern og sosialt arbeid, Ledelse og administrasjon i Alta, Senter for samiske studier
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Vi anbefaler