Ikke studenter lengre – nå er de lærere
Nå blir dere en del av laget rundt barnet. Det sa instituttleder for ILP, institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Siw Skrøvseth.

Instituttlederen ønsket masterstudenene velkommen til seminaret der hun fastslo at studentene nå står på et vippepunkt - og ikke lenger er studenter, men lærere. Skrøvseth sa at dagen i dag gir dem muligheten til å vise fram den kompetansen de har fått med seg.

– I dag har dere fått førerkortet og fra nå av skal dere øvelseskjøre alene. Selv om det ute i skolene kalles noe annet enn FoU-kompetanse, så har dere med dere den kompetansen og den skal gjøre dere i stand til å formidle til elevene, sa instituttlederen.
Rektor Jan Ivar Knutsen fra Elvebakken skole i Alta som er såkalt universitetsskole, slo fast at han kjente de aller fleste av masterstudentene som på en aller annen måte i praksisperioden eller på annen måte hadde vært innom Elvebakken skole,
– Jeg vet at de fleste av dere også allerede fått dere jobb - og hvis det skulle være slik at noen av dere ikke har fått jobb, så vær så snill å si fra, sa Knutsen til latter fra salen.
Deretter ble oppgavene presentert for publikum i denne rekkefølgen:
Anna Lovise Meli: English as a third language in the Sámi multilingual classroom
Presentasjoner fra masterstudenter i spesialpedagogikk:
De to studentene fra spesialpedagogikk var:
Marlene Gundersen: Elever med stort læringspotensial – hvordan er det i skolen?
Mariell Karlsen: Når tilbaketrukket atferd går på bekostning av læring og utvikling
Deretter:
Emilie Kristensen og Connie Vuolab: Læreren som ble koko - En kvalitativ studie av hvordan et utvalg norsklærere bruker estetiske arbeidsmetoder i undervisningen
Lea Marie Mikkelsdatter Lund og Marie Gamst Enoksen: Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
Ketil Ingebrigtsen: Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i norskundervisningen i grunnskolen?
Ida Christin Hermansen: Virkelighetsnær og realistisk matematikk
Isabella Hyo Jeong Kim og Henriette Emilie Johansen: Sammenhengen mellom Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikk
Kristin B Kvammen og Kaisa N Sundelin: Elevens møte med matematiske problemer
Dag Martin Berg: Å bruke variabler i programmering i matematikk
En observasjons- og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering
Lisa Broks Mikko: Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
Alice Irene R Ruud: Begrepsformidling i digitale læreverk
Hege Christin Bjørkmann: Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig forvaltning i naturfag
Kortnytt fra Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
-
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Hørelæredidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spesialpedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - bachelor
Varighet: 3 År -
Geovitenskap- bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Logopedi - master
Varighet: 4 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordsamisk fra begynnernivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Sosialantropologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Historie - master
Varighet: 2 År -
Filosofi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordsamisk på morsmålsnivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Barnevernsarbeid - master
Varighet: 2 År -
Forfatterstudium 2 - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Fine Art - master
Varighet: 2 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv og naturguiding - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv - årsstudium
Varighet: 1 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År