Elevaktiviteter
Andøya Mission Control – Oppdrag Mars
En lærer forteller om sine erfaringer med denne øvelsen: Andøya Mission Control
Andøya Mission Control - Oppdrag Mars er et læringsspill hvor elevene deltar i et utfordrende romoppdrag. Elevene må forberede en rover (fjernstyrt kjøretøy) med instrukser, sende den med et romskip til planeten Mars, og få den til å returnere med nyttig informasjon som den samler inn på overflaten av planeten. Ved Skolelaboratoriet rigger vi til et "kontrollsenter" som skal kommunisere (på engelsk) med romskipet via storskjerm og sørge for at roveren kommer trygt til Mars og henter inn prøver derfra.
Andøya Mission Control er utviklet av, og gjennomføres i samarbeid med, Andøya Space Education (følg lenken for info og ressurser knyttet til øvelsen).
Denne aktiviteten introduserer elevene for programmering og algoritmisk tenkning. Programmeringen de skal utføre baserer seg på tre sentrale og grunnleggende verktøy; variabler, løkker og vilkår. I denne øvelsen får elevene bruke programmering til et praktisk oppdrag og må samarbeide om å få romskipet trygt til Mars og klargjøre roveren til bakkearbeidet der.
Opplegget består av tre deler:
- 1) Innføring i forskning og ferden til mars (60 min)
- 2) Innføring i algoritmisk tekning og Python programmering (60 min)
- 3) Oppdrag mars - gjennomføring av selve læringsspillet (75 min)
Andøya Mission Control er designet for at elevene skal se nytte av programmering, forstå betydningen av å jobbe sammen for å løse utfordringer, samt oppleve mestring og begeistring på individ- og gruppenivå.
Læringsspillet gjennomføres med 10-15 elever om ganger. Er klassen større, må læringsspillet gjennomføres i to omganger. En parallell læringsaktivitet kan i så fall tilbys den ene halvparten av elevene mens den andre gruppen gjenommfører romoppdraget. Opplegget kan eventuelt gjennomføres i deler på ulike dager. Innføringsundervisning kan evt. gis på skolen. Ta tidlig kontakt for å kunne tilpasse opplegget deres behov.
Klikk her for å melde på din klasse!