Studentene får større innflytelse

Marikken Linn Pedersen som nå avlegger mastereksamen i sosialt arbeid, blir prosjektleder for levende campus ved UiT i Alta.

portrett student Marikken
SAMSPILL: – Det er slik jeg ser det viktig å jobbe med begge aktører for å få best mulig resultater, sier Marikken Linn Pedersen ved UiT og Samskipnaden i Alta. Foto: Magne Kveseth
Publisert: 26.04.23 10:00 Oppdatert: 27.04.23 10:14
Helse og velferd Om UiT Studentliv / Studier

Stillingen hun er tilsatt i er en delt stilling mellom UiT og Studentsamskipnaden, der hensikten er at studentene skal medvirke sterkere til å utvikle campus til et levende studiested.

Viktig å samarbeide

– Det er blant annet snakk om å videreføre det arbeidet jeg har gjort som teamleder for UiT Student, der sosiale mediekanaler med 20 ambassadører og 10.000 følgere har vært del av jobben. Instagram og Facebook er stikkord for dette. Nå skal jeg samarbeide med instituttledere, campusadministrasjonen, biblioteket og alle andre aktører ved UiT i Alta hvor studentene deltar for å forme framtidas campus, forteller Marikken. 

Hun har tidligere vært leder i ASIF, Altastudentenes idrettsforening, i den tida hun har studert i Alta.

Mange planer

Campusutviklingsplanen for UiT i Alta som er vedtatt av universitetsstyret inneholder en rekke foreslåtte tiltak – mange av dem med en stor kostnadsramme som gjør at de store ombygginger neppe vil kunne la seg finansiere.

– Er det ikke penger til de store prosjektene i planen syns jeg vi heller skal pusse opp det vi har, alt etter hvilket behov vi kommer fram til. Det viktigste for prosjektet «Levende campus» er slik jeg ser det at studentene har rett til å medvirke i hva slags campus de vil ha, sier Marikken Linn Pedersen.

Nå arbeider hun med å gjøre ferdig sin master i sosialt arbeid med et tema knyttet til marginalisering hvor professor Rita Sørly og førsteamanuensis Wenche Kjæmpenes ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid er veiledere og fagkoordinatorer.

Rusomsorg og ettervern

– Jeg kom fra Bodø i 2020 etter å ha tatt en bachelor der, hvor hovedoppgaven var samarbeidshindringer mellom Barneverntjenesten og andre tjenester. Det jeg nå skriver masteroppgave om, handler om rusfeltet og ettervern. Det er del av et forskningsprosjekt om brukerstyrt ettervern hvor det er snakk om å løfte stemmene til dem som ikke blir hørt og hvor man kan snakke om relasjonskompetanse, sier Marikken.

Hun er 23 år, kommer fra Levanger i Trøndelag og vil så snart masteroppgaven er unnagjort ha fullt fokus på jobben med «levende campus» som blir til i et samspill mellom campusadministrasjonen ved UiT i Alta og Samskipnaden.


Kortnytt fra Ledelse og administrasjon i Alta, Institutt for barnevern og sosialt arbeid
Vi anbefaler