Elevaktiviteter

Skolelaboratoriet i realfag og teknologi
Tilbake til elevaktiviteter Ressurser Om skolelaboratoriet Læreraktiviteter Elevaktiviteter

Dronehinderløype – lær å programmere små droner

drone mostphotoes.jpg

Programmering inngår i den nye læreplanen i flere fag, og skal bidra til å fremme elevenes evne til problemløsning gjennom algoritmisk tenkning (dvs. tenke steg-for-steg). I dette opplegget gir vi elevene en innføring i algoritmisk tenkning og programmering på en leken måte, ved at elevene programmerer små droner til å fly en kompleks hinderløype.

Aktiviteten består av tre deler:

  • 1) Innføring i algoritmisk tenkning og programmering
  • 2) Elevene skriver et eget program til sin drone 
  • 3) Dronehinderløype – hvem klarer dette best?

Opplegget er designet for at elevene skal oppleve mestring og begeistring ved å tenke algoritmisk og få omsatt logisk tankegang til et program som får dronen til å fly hinderløypa feilfritt.

Vanskelighetsgraden av programmeringen kan tilpasses klassens nivå, og gjennomføres enten som blokkprogrammering eller tekstbasert i Python.

Dronehinderløypekonkurransen gjennomføres med 10-14 elever om ganger. Er klassen større, må konkurransen gjennomføres i to omganger.

Aktiviteten kan gjennomføres enten på skolen eller ved UiT. Til dronekonkurransen kreves plass som f.eks. gymsal eller liknende stort rom.


Fagområde: Programmering
Type aktivitet: Labøvelse, Demonstrasjon
Skolefag: Matematikk VGS, Matematikk grunnskole, Naturfag VG1, Naturfag grunnskole
Varighet: 90 min
Maks antall elever: 14
Målgruppe: Videregående, Ungdomstrinnet

Klikk her for å melde på din klasse!