Elevaktiviteter
Dronehinderløype – lær å programmere små droner
Programmering inngår i den nye læreplanen i flere fag, og skal bidra til å fremme elevenes evne til problemløsning gjennom algoritmisk tenkning (dvs. tenke steg-for-steg). I dette opplegget gir vi elevene en innføring i algoritmisk tenkning og programmering på en leken måte, ved at elevene programmerer små droner til å fly en kompleks hinderløype.
Aktiviteten består av tre deler:
- 1) Innføring i algoritmisk tenkning og programmering
- 2) Elevene skriver et eget program til sin drone
- 3) Dronehinderløype – hvem klarer dette best?
Opplegget er designet for at elevene skal oppleve mestring og begeistring ved å tenke algoritmisk og få omsatt logisk tankegang til et program som får dronen til å fly hinderløypa feilfritt.
Vanskelighetsgraden av programmeringen kan tilpasses klassens nivå, og gjennomføres enten som blokkprogrammering eller tekstbasert i Python.
Dronehinderløypekonkurransen gjennomføres med 10-14 elever om ganger. Er klassen større, må konkurransen gjennomføres i to omganger.
Aktiviteten kan gjennomføres enten på skolen eller ved UiT. Til dronekonkurransen kreves plass som f.eks. gymsal eller liknende stort rom.
Klikk her for å melde på din klasse!