Elevaktiviteter
Eksperimenter med krekling – klimaendring, populasjonsdynamikk og biologisk mangfold
Krekling (Empetrum nigrum) er en naturlig del av den norske floraen i myrområder, på høyfjell og i gran- og furuskog. I takt med klimaendringene har krekling stadig blitt vanligere. Dens økende utbredelse fortrenger andre hjemmehørende urter, bær, lav og grasarter, noe som fører til en nedgang i biologisk mangfold, og forringelse av områdets verdi som beiteområde for både tamme og ville dyr.
Kreklingens store populasjonsvekst skyldes plantens evne til å produsere giftstoffer, blant annet Batatasin-III, som hindrer spiring og vekst hos en rekke planter. Selv visne blad av krekling inneholder rikelig av Batatasin-III, som over tid kan forårsake at jorden blir ufruktbar. Klimaendringene fremmer produksjonen av Batatasin-III i krekling, og dermed dens økende utbredelse.
I dette opplegget får elevene mulighet til å selv utforske den toksiske effekten av krekling gjennom et enkelt eksperiment som tester veksten av salat-spirer i jord med og uten blad av krekling. Aktiviteten omfatter to arbeidsøkter med 1 ukes mellomrom:
Arbeidsøkt 1 (90 min) - Innføring til temaet og oppsett av eksperimentet med salat-spirene.
Arbeidsøkt 2 etter 1 uke (90 min) – Måling av størrelsen av salat-spirene, samt analyse og tolkning av resultatene fra eksperimentet.
Aktiviteten tilbys først og fremst om vår og tidlig høst. Den kan gjennomføres enten på skolen eller ved UiT campus Tromsø.
Aktiviteten er først og fremst utviklet for klasser i naturfag og biologi, men eksperimentet er godt egnet for generell forskningslære. Opplegget kan tilpasses ulike nivå, og berører deler av følgende kompetansemål:
Naturfag etter 7.trinn
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
Naturfag etter 10.trinn
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres undersøkelser
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
Naturfag VG1
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
Biologi 1
- planlegge og gjennomføre undersøkelser, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn
- utforske abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem, drøfte sammenhenger som forklarer det biologiske mangfoldet og reflekter over naturens egenverdi
- utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet
Biologi 2
- utforske ei biologisk problemstilling, analysere innsamlede data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultat og funn
- utforske faktorer som regulerer vekst i og størrelse på populasjoner, samt drøfte interessekonflikter rundt forvaltning av populasjoner
Klikk her for å melde på din klasse!