Samisk skole og barnehage
Foto: Stig BrøndboVeronica Bergan
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
(Ut)danning for bærekraftig utvikling i barnehage og barnehagelærerutdanning
Samiske perspektiver i lærerutdanning
Økologisk dyrking i barnehagen http://okologiskdyrking.blogspot.no/
Livsmestring, oppmerksomt nærvær, relasjonskompetanse, danning og refleksjon.
Elevaktive læringsmetoder gjennom kroppslig og stedlig læring i uterommet
BARNkunne: Å være og bli økoborger. Et forskningssamarbeid med Høgskolen på Vestlandet og BARNKUNNE senter for barnehageforskning på en mer rettferdig og bærekraftig framtid. https://www.hvl.no/om/barnkunne/
BRIDGES - Brobygging mellom behov i lærerutdanning og skole gjennom tverrfaglig arbeid med folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/samfunnsfagdidaktikk/bridges/om-forskningsprosjektet-bridges
Anne Birgitte Fyhn
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Urfolksmatematikk. Matematikk som en aktivitet skapt av mennesker. Kritisk matematikkundervisning. Design research
Greta Heim
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Folkehelse, livsmestring og bærekraft
- Skolemåltidets innvirkning på læringshelse og betydning for læringsmiljøet
- Mat og helsefaget som arena for helsekommunikasjon
- Uteskole - tverrfaglig arbeid rundt uteaktiviteter og naturferdsel med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget
- Samisk matkultur i mat og helsefaget
Dikdaktikk og undervisningspraksis
- MOSO som verktøy for studentens egenvurdering ved LUB
- Utekjøkken
- Mat*ematikk - Programering i matematikk og mat og helse for elever fra Hamna skole
Annet
Samisk synlighet og stolthet på ILP
Anne Myrstad
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
BARNkunne - senter for barnehageforskning
Anne Myrstad er arbeidspakkeleder for WP 7 BARNkunne: BarnSted - fortid, nåtid og framtid
Torjer Andreas Olsen
Enhet: Senter for samiske studier
Samiske og urfolksrelaterte temaer i barnehage, skole og utdanning.
Kjønn, makt og posisjon i urfolksforskning.
Nordnorsk og samisk religionshistorie.
Merete Saus
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Barnevernsrelatert forskning, profesjonsforskning, praksisnær forskning, samiskrelatert forskning, kulturell kompetanse, barnevern og psykisk helse
Hilde Sollid
Enhet: Institutt for språk og kultur
I forskninga mi er jeg opptatt av språkforhold i Nord-Norge, og i mine forskningsinteresser dreier seg blant anna om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er flerspråklighet, identitet, språkideologier, sted og medborgerskap.
I perioden 2021–2026 leder jeg NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger i utdanningssystemet (MultiTrans).
Kari-Anne Sæther
Enhet: Institutt for lærerutdanning og pedagogikk