Elevaktiviteter
Den grønne evolusjonen
![Bregne.jpg Bregne.jpg](https://uit.no/Content/787564/cache=20221209132724/transformation=scale10000x560/Bregne.jpg)
I dette undervisningsopplegget tar vi klassen på en vandring gjennom jordas historie og den grønne evolusjonen. Opplegget baseres på en guidet tur i Tromsø arktisk-alpine botaniske hage, hvor vi viser frem ulike stadier av den evolusjonære utviklingen til plantene ved 10 ulike stopp i hagen. Her får elevene en innledende oversikt over viktige begreper og hendelser i naturfaget. De får ta og kjenne på hvordan naturen har kjempet seg fram fra en verden med giftig atmosfære og ingen næring til en klode full av liv. Etter den guidete runden, skal elevene selv ta bilder av ulike stopp i hagen, for å illustrere ulike evolusjonære steg i plantenes utvikling. Elevenes bilder kan brukes til etterarbeid (ikke obligatorisk) for å bearbeide det de har gjort i hagen og oppnå en dypere forståelse av fagstoffet.
Undervisningsopplegget tilbys fra slutten av mai til september.
Opplegget berører følgende kompetansemål i naturfag og biologi:
Naturfag ungdomstrinn:
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
- gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet
Naturfag VG1:
- beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
- utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi
- utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning
Biologi 2:
- gjere greie for korleis eigenskapar blir arva, og utforske årsaker til genotypisk og fenotypisk variasjon i populasjonar
- utforske korleis evolusjonære prosessar påverkar genlageret til populasjonar, og samanlikne ulike mekanismar for artsdanning
Kontaktperson Ungdomsskole besøk: Merete Ryen / Norges arktiske universitetsmuseum
Kontaktperson Videregående skole besøk: Lena Seuthe / Skolelaboratoriet
Klikk her for å melde på din klasse!