Elevaktiviteter

Skolelaboratoriet i realfag og teknologi
Tilbake til elevaktiviteter Ressurser Om skolelaboratoriet Læreraktiviteter Elevaktiviteter

Den grønne evolusjonen

Bregne.jpg
Visste du at planter startet fra samme evolusjonære forgjenger som dyr? At vi deler omtrent en fjerdedel av vårt genetiske materiale med planter? Enkelte planter kan klone seg selv? 

Evolusjon er tilpasning og utvikling av nye livsformer over lengre tidsperioder. Charles Darwin foreslo at stort antall avkom, genetisk variasjon, samt naturlig seleksjon var mekanismen bak evolusjonen. Planter har vært helt sentral i vår evolusjonshistorie.  

Planter kommer i mange ulike former og utviklingsstadier fra enkelte grønnalger til avanserte blomster som orkideer. Ved å studere ulike planter kan vi gå tilbake i tid og følge den evolusjonære utviklingen av planter etter at de første blågrønnbakterier oppstod for 2,7 milliard år siden. 

I dette undervisningsopplegget tar vi klassen på en vandring gjennom jordas historie og den grønne evolusjonen. Opplegget baseres på en guidet tur i Tromsø arktisk-alpine botaniske hage, hvor vi viser frem ulike stadier av den evolusjonære utviklingen til plantene ved 10 ulike stopp i hagen. Her får elevene en innledende oversikt over viktige begreper og hendelser i naturfaget. De får ta og kjenne på hvordan naturen har kjempet seg fram fra en verden med giftig atmosfære og ingen næring til en klode full av liv. Etter den guidete runden, skal elevene selv ta bilder av ulike stopp i hagen, for å illustrere ulike evolusjonære steg i plantenes utvikling. Elevenes bilder kan brukes til etterarbeid (ikke obligatorisk) for å bearbeide det de har gjort i hagen og oppnå en dypere forståelse av fagstoffet. 

Undervisningsopplegget tilbys fra slutten av mai til september. 

Opplegget berører følgende kompetansemål i naturfag og biologi: 

Naturfag ungdomstrinn: 

  • beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold 
  • utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem 
  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold 
  • gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet 

Naturfag VG1: 

  • beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon 
  • gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold 
Biologi 1: 
  • utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi 
  • utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning 

Biologi 2: 

  • gjere greie for korleis eigenskapar blir arva, og utforske årsaker til genotypisk og fenotypisk variasjon i populasjonar 
  • utforske korleis evolusjonære prosessar påverkar genlageret til populasjonar, og samanlikne ulike mekanismar for artsdanning 

Kontaktperson Ungdomsskole besøk: Merete Ryen / Norges arktiske universitetsmuseum  

Kontaktperson Videregående skole besøk: Lena Seuthe / Skolelaboratoriet  


Fagområde: Biologi
Type aktivitet: Omvisning, Felt
Skolefag: Biologi 1, Biologi 2, Naturfag VG1, Naturfag grunnskole
Varighet: 2 timer
Tilgjengelighet: Mai-September
Maks antall elever: 30
Målgruppe: Videregående, Ungdomstrinnet
Ansvarlig: Seuthe, Lena

Klikk her for å melde på din klasse!

Tilgjengelighet:

Mai-September