Elevaktiviteter

Skolelaboratoriet i realfag og teknologi
Tilbake til elevaktiviteter Ressurser Om skolelaboratoriet Læreraktiviteter Elevaktiviteter

I fjæra – artsbestemmelse, mangfold, og tilpasning til leveområdet

I fjæra.jpg

Norge har verdens nest lengste kystlinje - hele 100 915 kilometer med alle øyer. Fjæra er den delen av kysten som blir oversvømt ved flo og lagt bar ved fjære. Dette er et leveområdet som er svært skiftende og krevende med hensyn til fysiske faktorer. Organismer som lever her må tåle store variasjoner i temperatur, lys, uttørking og mekanisk stress fra bølger. Fjæra er derfor en naturtype som er vel egnet for å undersøke og lære om ulike biologiske temaer som mangfold, taksonomi, samt organismens tilpasning til abiotiske og biotiske faktorer.

I dette undervisningsopplegget tar vi klassen med i fjæra i Telegrafbukta i Tromsø. Kjernen av hver ekskursjon er innsamling av dyr og kartlegging av utbredelsen av ulike makroalgearter (sonering) og dyrene som lever i tangbelte. Gjennom å introdusere elevene for ulike forskningsmetoder og ulike arter i fjæra får de forståelse for både metode, økologi og artsidentifisering (taksonomi). Det nøyaktige opplegget tilpasses for hver klasse avhengig av i hvilken faglig sammenheng ekskursjonen skal brukes, samt hvor mye tid klassen har for ekskursjonen, før- og etterarbeid.

Opplegget tilbys fra sen vår til tidlig høst og øvelsen kan kun gjennomføres når det er lavvann, sjekk for flo og fjære her: Flo og fjære i Telegrafbukta

Ta kontakt i god tid før dere ønsker ekskursjonen sånn at vi kan finne en egnet tidspunkt, og få tilpasset opplegget deres behov.

Høsten 2024 kan fjæraekskursjonen kombineres med besøk av utstillingen "Tareskogen - Havets oase" ved Tromsø universitetsmuseet.

 

Opplegget berører følgende kompetansemål i naturfag og biologi: 

Naturfag ungdomsskole:

  • Utforske sammenheng mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem

Biologi 1:

  • utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi
  • planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn
  • […] samanlikne organismar med omsyn til fellestrekk og variasjon

Biologi 2:

  • utforske og dokumentere artsmangfald gjennom feltarbeid, drøfte resultat og funn og vurdere korleis artane er tilpassa økosystemet dei lever i

Fagområde: Biologi
Type aktivitet: Felt
Skolefag: Biologi 1, Biologi 2, Naturfag grunnskole
Varighet: 2 timer - 1 dag
Tilgjengelighet: April - Oktober
Maks antall elever: 30
Målgruppe: Videregående, Ungdomstrinnet
Ansvarlig: Seuthe, Lena

Klikk her for å melde på din klasse!

Tilgjengelighet:

April - Oktober