– Vi må gi studentene endringskompetanse
Rektor ved UiT, Dag Rune Olsen, mener den viktigste kompetansen man kan gi studenter er evnen til å være en drivkraft for endring. Det støttes av NHO-topp Anniken Hauglie.
– Vi skal levere kandidater som er relevante om ti år. Hvordan verden ser ut da er det umulig å si nå. Derfor er det viktig at vi greier å utdanne kandidater som har endringskompetanse og kapasiteten til å endre seg i et raskt skifte, sier rektor Dag Rune Olsen.
Under årsmøtet til NHO Arktis utfordret viseadministrerende direktør i NHO, Anniken Hauglie, ham på at UiT i større grad må levere på den kompetansen som næringslivet trenger. Ifølge Hauglie viser Kompetansebarometeret, som NHO gjennomfører årlig, at behovet for kompetanse i medlemsbedriftene er større nå enn noen gang.
– To av tre av bedrifter i Norge har i dag et udekket kompetansebehov, og det er bedriftene her i nord som har det største behovet, sier Hauglie.
Trenger grønn kompetanse
Hun trekker fram områder som salg, service, reiseliv, håndverksfag og IKT, men legger til at det også handler om en mangel på kompetanse for å møte det grønne skiftet.
– Bedriftene står klare til å gjennomføre den grønne omstillingen, men grønn kompetanse er mangelvare, sier Hauglie.
Hun mener det er et paradoks at kompetansegapet er større enn noen gang, selv om det er stadig flere som tar høyere utdanning i Norge.
– Vår oppfordring er derfor at de som tilbyr utdanning snakker med bedriftene og arbeidslivet om hva de trenger og skalerer utdanningene etter det. Det kan ikke være hver enkelt student sitt ønske som skal være førende for dimensjoneringen, grunnlaget bør heller være hva arbeidslivet trenger, sier Hauglie.
Morgendagens arbeidsliv
NHO Arktis har de siste årene lagt sin årskonferanse til Alta i forbindelse med Finnmarksløpet. Tema for årets konferanse var «Morgendagens arbeidsliv». Hva skal vi jobbe med? Hvem skal gjøre jobbene? Hvordan skal vi jobbe? Dag Rune Olsen mener det viktigste UiT kan bidra med er å gjøre studenter i stand til ikke bare å håndtere fremtidige endringer, men å være i front for endring.
– Å fylle et kompetansegap som eksisterer akkurat nå er viktig, men vi må også være mer proaktive og framoverlente og gi dem kompetanse innen såkalte «21 century skills». Våre studenter skal være i forkant og drive endringene, ikke henge etter. Det skal vi klare ved å gi dem en god teoretisk utdannelse og styrke deres endringsforståelse og kreativitet, sier Olsen.
Han bruker sirkulærøkonomien som et eksempel, hvor man må forstå økonomi på en ny, tverrfaglig måte med utgangspunkt i psykologi og adferd, for å kunne si noe om hvordan fremtidig salg og markedsføring kan være.
Støtter samarbeid
Hauglie støtter at endringskompetanse er en forutsetning.
– Vi er for eksempel inne i en gigantisk energipolitisk transformasjon som akselererer enormt akkurat nå, blant annet på grunn av det som skjer i Ukraina. Vi må omstille norsk økonomi for å bli mindre avhengig av oljeinntektene, når oljebrønnene en gang går tomme og vi må gjøre noe annet enn i dag, sier Hauglie.
Hun og Olsen er enige om at studenter må utdannes i samarbeid med arbeidslivet, og at det må bli like naturlig at en fiskerikandidat har et prosjekt innenfor en fiskeribedrift som at en medisinerstudent har praksis i helsevesenet. Det er også en forventning fra regjeringen at det blir mer praksis i høyere utdanning. Her kan NHO bidra til kontakt, sier Haugli:
– Vi har et godt kunnskapsgrunnlag, med 30 000 medlemmer, jevnlige medlemsundersøkelser og barometre. Vi ønsker å samarbeide tett med myndighetene og utdanningsinstitusjonene, til det beste for kandidatene, bedriftene og samfunnet.
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Sosialantropologi - master
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Human Rights Policy and Practice - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - master
Varighet: 2 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Strategisk ledelse og økonomi - erfaringsbasert master
Varighet: 5 Semestre -
Historie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spansk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Statsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Allmenn litteraturvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - bachelor
Varighet: 3 År -
Religionsvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - master
Varighet: 2 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Varighet: 3 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Russlandsstudier - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Musikkutøving - bachelor
Varighet: 4 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År