Elevaktiviteter
Arktisk økologi og klimaendringer i nord
Ved UiT har forskere ved prosjektet "Klimaøkologisk Observasjonssystem for Arktisk Tundra" (COAT) utviklet to undervisningsopplegg for skole. COAT skole ønsker å bidra til økt kunnskap og bevissthet om klimaendringer og effekten av disse på landøkosystemene (nordlig skog, fjell og tundra) i nordområdene. COAT skole prøver å bidra til dette gjennom relevante lokale og regionale eksempler fra Nord-Norge:
- Den store vårspretten - Hva er sammenhengen mellom temperatur og vårutvikling?
- Se rovdyrene - Hvilke rovdyr finnes i nærområdet og hvorfor er det viktig å ha kunnskap om dem?
Øvelsene ligger tilgjengelig nederst på COAT prosjektsiden: COAT skole
Hvordan fungerer COAT Skole?
- Læreren laster ned det aktuelle opplegget i form av en ferdig «undervisningspakke» (komprimert-mappe) fra linkene lenger ned på siden.
- Læreren følger instruksjonene i PDF-fila «Hvordan gjennomføre opplegget» som er en del av «undervisningspakken» og gjennomfører opplegget på egenhånd.
- Eller: læreren melder på klassen via Skolelaboratoriet for veiledning
Oppleggene berører følgende kompetansemål:
Naturfag etter 7. trinn:
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen.
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar.
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet.
- Foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning.
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn.
Naturfag etter 10 trinn:
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar.
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger.
- Bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensinger.
- Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer.
Fagområde: Biologi
Type aktivitet: Labøvelse, Forelesning, Felt
Skolefag: Naturfag VG1, Naturfag grunnskole
Varighet: Integreres i timeplan over noen uker
Tilgjengelighet: April-Oktober
Maks antall elever: 30
Målgruppe: Ungdomstrinnet, Grunnskolen
Ansvarlig: Støvern, Leif Einar
Klikk her for å melde på din klasse!