Ragni fikk pris for sin avhandling om hvordan ungdom leker med språk

Ragni Vik Johnsen har mottatt Anne Hvenekildes hederspris for sin avhandling om norsk som andrespråk blant ungdommer. Johnsen så blant annet på hvilken funksjon leken språkbruk og erting har i familien.

Flerspråklighet: hallo på mange språk
Hvordan bruker ungdom i flerspråklige familier språket? Ragni Vik Jonsen vant pris for sin avhandling om det. Foto: Mostphotos
Portrettbilde av Moe, Trude Haugseth
Moe, Trude Haugseth trude.h.moe@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 09.02.22 14:29 Oppdatert: 09.02.22 14:47
Kunst og kultur Samfunn og demokrati Studentliv / Studier

Portrett ragni vik johnsen
Ragni Vik Johnsen. Foto: Torje Jenssen/UiT

Avhandlingen til Johnsen handler om språklige praksiser hos ungdommer i flerspråklige familier. Prisen ble nylig delt ut under en forskningskonferanse om norsk som andrespråk arrangert av Høgskolen i Østfold. Der holdt Johnsen også et foredrag om avhandlingen sin.

– Det var veldig stas, og spesielt det å få formidlet forskninga mi til flere, sier Johnsen.

Hun forteller:

– I forelesninga snakka jeg om hvordan ulike språk brukes som ressurs i samhandlinger i familien. Jeg så særlig på hva slags funksjon leken språkbruk, som for eksempel erting, språkleker og parodiering, har i familieinteraksjon.

Fra forskning på ungdom og språk vet man at ungdommer er kjent for å være språklig innovative.

– Funnene i avhandlinga mi viser at det også i familien er rom for å sprenge språklige grenser og leke med språk. Ungdommene bruker alle språkene de kan, og de er dermed med på å skape en flerspråklig familieidentitet hvor flerspråklighet fremstilles som en ressurs, forteller Johnsen.

Hun legger til at hun er takknemlig for de tre dyktige flerspråklighetsforskerne som veileda henne i doktorgradsløpet: Florian Hiss (UiT), Tove Bull (UiT) og Bente Ailin Svendsen (UiO).

"Fascinerende"

Juryen sa blant annet dette om Vik Johnsens avhandling:
"Ragni undersøker hvordan ungdommene forholder seg til egen flerspråklighet, og hvordan de
tar i bruk ulike flerspråklige ressurser for å utfordre språklige og sosiale konvensjoner, for å
vise tilhørighet – eller for å erte hverandre. Det er fascinerende å lese om hvordan de unge
familiemedlemmene, gjennom kreativ og leken språkbruk, utfordrer og forhandler språklige og
kulturelle normer.
Gjennom sin forskning viser Ragni hvordan flerspråklighet er en ressurs på områder som har
vært lite studert, og her altså flerspråklighet som ressurs i familien med vekt på ungdommer i
en arktisk kontekst."

Her kan du lese avhandlingen: Flerspråklig ungdom og familien: Språklige prakiser, aktørskap og identiteter.

Om Anne Hvenekildes hederspris:

Anne Hvenekilde var den som grunnla fag- og forskningsfeltet norsk som andrespråk i forrige århundre. Prisen skal gis til en eller flere unge forskningsrekrutter som nylig har levert masteroppgave eller doktoravhandling som har utmerket seg metodisk og/eller teoretisk. Fagmiljøer ved alle høgskoler og universiteter sender inn forslag på kandidater og en nasjonal jury peker ut vinneren.


Kortnytt fra Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Institutt for språk og kultur, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Moe, Trude Haugseth trude.h.moe@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Vi anbefaler