Liker du å være kreativ og utvikle nye løsninger? Vil du jobbe med markedsføring? Er du interessert i hva som skaper godt samarbeid? Studiet i ledelse, innovasjon og marked gir deg et godt grunnlag for å jobbe med dette. Du lærer blant annet hvordan økonomi og markedsføring henger sammen, hvordan du bruker sosiale medier som verktøy og hva som skal til for å bli en god leder.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Krav til realkompetanse
Søkeren må ha yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
- Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se her.
Antall studieplasser: 40. Studiet er adgangsregulert.
Beskrivelse av studiet
De første to årene av programmet er felles og obligatorisk for alle studentene.
Utdanningen fokuserer på emner innen ledelse, innovasjon og markedsføring, og skal gjøre en i stand til å lede organisasjoner og mennesker, til å gjennomføre innovasjonsprosesser, og til å utvikle markedsføringsstrategier. Utdanningen gir også grunnleggende kunnskap innen økonomi, strategi og metodefag, og allsidighet til å kunne jobbe med kombinasjonen av flere fag i bredere arbeidsoppgaver, slik som i bedriftsrådgivning eller konsulentarbeid.
I femte semester velger man en valgfri emnepakke, der kandidaten kan fordype seg i et fagområde ved Handelshøgskolens eller UiTs øvrige emneportefølje. Her er det også anledning til å ta et utvekslingsopphold i utlandet.
Hva lærer du?
Kunnskap
Kandidaten
- Har bred og oppdatert kunnskap om relevante organisasjons- og ledelsesteorier, innovasjon- og markedsføringsteorier og metoder og personalledelse
- Har kunnskap om vitenskapelige tilnærmingsmåter
- Har kunnskap om hvordan strategier utvikles, hvordan virksomheter organiseres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres.
- Har grunnleggende kunnskaper i virksomhetsstyring, regnskapsanalyse og strategisk analyse av bedriftsøkonomiske problemstillinger.
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan organisasjoner tilpasser og utvikler seg i forhold til drivkrefter i omgivelsene, som digitalisering og bærekraft, og hvordan man benytter metoder fra for eksempel prosjektledelse og HRM i endringsprosesser
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- Kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
- Har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan gjennom teoretisk forståelse for ledelse, innovasjon og markedsføring, samt kompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder, finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling, og ut fra dette skrive rapporter og prosjektoppgaver.
- Kan anvende kunnskap relatert til ledelse, innovasjon og markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg ved ulike utfordringer.
- Behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor ledelse, innovasjon og markedsføring, for eksempel ‘design thinking’ og digital markedsføring
- Kan gjennomføre innovasjonsprosesser, utvikle markedsføringsstrategier, utforme og styre prosjekter og lede medarbeidere
- Kan bruke styringsverktøy og analysere regnskap
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Kandidaten
- Har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, herunder:
- er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og gjøre selvstendige vurderinger av organisatoriske og markedsrelaterte problemstillinger, og slik sett bidra til utvikling av virksomheter.
- Kan gjøre kritiske refleksjoner rundt hvilken betydning ledelses-, innovasjons- og markedsføringsfaget har for virksomheter og samfunnet
- Kan formidle sentralt fagstoff i form av ledelsesteorier, problemstillinger innen markedsføring og innovative løsninger, både skriftlig og muntlig
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Jobbmuligheter
Studieprogrammet i ledelse, innovasjon og marked er rettet mot dem som har interesse for ledelse, markedsføring og innovasjon i bedrifter. Studiet er først og fremst tilpasset det private næringslivet, men kandidatene kan også være interessante for offentlig sektor. Utdannelsen kvalifiserer først og fremst til ulike mellomlederroller innen handels- og industribedrifter i inn- og utland.
Gradsnavn
Bachelor i ledelse, innovasjon og marked.Videre studier
Med fullført bachelorgrad kan studentene søke opptak til mastergraden i ledelse, innovasjon og marked ved UiT Norges arktiske universitet.
Studieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket for emnene som inngår i programmet er norsk. Litteratur i form av lærebøker og kompendier vil som oftest være på engelsk eller norsk. Enkelte emner undervises på engelsk, undervisningsspråk for det enkelte emne står angitt i emnebeskrivelsen.
Undervisning og eksamen
Forelesninger og seminarer.
Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.
UiT Norges arktiske universitet gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Ta skrittet! Utforsk hvordan du søker om utveksling og hvor du kan dra.
I en verden som blir stadig mer globalisert, er internasjonale erfaringer gull verdt. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.
Ved å lære et annet utdanningssystem og en ny kultur å kjenne vil du begynne å se livet med andre øyne. En forandring kan være forfriskende, og det vil gi deg impulser som kan påvirke karrierevalgene dine.
Bachelorgradsprogrammene ved Handelshøgskolen åpner opp for utenlandsopphold i femte og sjette semester. Informasjon om søknadsfrister, og alt annet som er viktig å tenke på, finner du her.