Er du utdannet sykepleier og ønsker å arbeide med helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot barn og unge?
Da kan Master i helsesykepleie være noe for deg.
Studieprogrammet bygger videre på det sykepleiefaglige kunnskapsgrunnlaget, og gir deg kompetanse til å arbeide helsefremmende og forebyggende på individ-, gruppe-, system,- og samfunnsnivå - med barn, unge og deres familier. Gjennom studiet blir du forberedt til å møte dagens utfordringer i helsetjenesten, i tråd med utviklingen i samfunnet. Studiet vektlegger samarbeid og evne til kritisk og etisk refleksjon. Helsesykepleierutdanningen er praksisnær og forskningsbasert, og skal møte samfunnets krav om likeverdige og kunnskapsbaserte tjenester. Praksisstudier inngår i studieløpet, og organiseres i to praksisperioder på 6 uker i helsestasjons- og skolehelsetjenesten i en kommune i Nord-Norge.
Fullført utdanning i Master i helsesykepleie studiepoeng gir mastergrad i helsesykepleie og kvalifiserer for arbeid som helsesykepleier, prosjektstillinger, vitenskapelige stillinger ved høgskoler og universiteter, og for opptak til doktorgradsprogram.
Master i helsesykepleie er en samlingsbasert deltidsutdanning som går over 3 år (120 stp).
Utdanningen er en flercampusutdanning, fordelt på campus i Alta, Harstad og Tromsø – med bruk av digitale løsninger for «Det langstrakte klasserom.»
Dette studiet har krav om obligatorisk oppmøte ved studiestart. For søknad om fritak, les her.
For å kvalifisere til Master i helsesykepleie kreves følgende:
- Bachelorgrad i sykepleie eller tilsvarende.
- Norsk autorisasjon som sykepleier.
- 1 års praksis som autorisert sykepleier i fulltidsstilling, eller tilsvarende lengre tid i deltidsstilling.
Rangering
Kvalifiserte søkere rangeres i henhold til forskrift om opptak til UiT § 15 og 16.
Kvoter
- Inntil 10 % av studieplassene på hvert studiested er reservert for samiske søkere. For å konkurrere i den samiske kvoten må du dokumentere ett av følgende:
- Samisk som første- eller andrespråk i videregående opplæring
- Vitnemål fra grunnskole som viser samisk som første- eller andrespråk
- Bestått 60 studiepoeng eller semesteremne i samisk som morsmål fra universitet eller høgskole.
- Inntil 80 % av studieplassene på hvert studiested er reservert for søkere bosatt i Nord-Norge. Søker må dokumentere å ha bodd i Nord-Norge det siste året, samt fortsatt bosted i landsdelen på søknadstidspunktet. Bosted det siste året dokumenteres med bostedsattest, og eventuelt adressehistorikk fra Skatteetaten. Attesten må være utstedt i søknadsåret.
- Innenfor kvoten for søkere bosatt i Nord-Norge, er inntil 20 % av studieplassene på hvert studiested reservert for søkere som kan dokumentere at de er ansatt i stilling som konstituert helsesykepleier i Nord-Norge.
Søkere som ønsker innpass for tidligere utdanning, må søke ordinært opptak til studiet. Søknad om innpass utformes og behandles etter at studenten er tildelt studieplass. Herunder også helsesykepleiere med videreutdanning som ønsker påbygging til mastergrad.
Opptak til masterutdanninger ved UiT er regulert av forskrift om opptak til UiT §§ 12.-16.
Politiattest og krav til medisinsk testing
Studiet har krav om politiattest og egenerklæring om MRSA og Tuberkulose. Du får mer informasjon om krav til attest og egenerklæring når du får svar på søknaden din.
Poenggrenser ved tidligere opptak:
2022:
– helsesykepleie, Tromsø
- konstituert helsesykepleier: 2,8
- nordnorsk kvote: 3,0
- ordinær kvote: 3,8
– helsesykepleie, Alta
- konstituert helsesykepleier: 2,7
- nordnorsk kvote: 2,3
- ordinær kvote: 3,7
– helsesykepleie, Harstad
- konstituert helsesykepleier: 3,9
- nordnorsk kvote: 3,0
- ordinær kvote: 3,7
2019:
Harstad: 3,5
Alta: 3,1
Tromsø: 3,3
Rangeringsregler ved opptak til mastergradsprogram:
https://uit.no/regelverk/sentraleregler#v-pills-739877
Alta: 3111
Harstad: 3112
Beskrivelse av studiet
Master i helsesykepleie krever helsefaglig kunnskap på avansert nivå. Masterprogrammets formål er å utdanne reflekterte og selvstendige helsesykepleiere som tar ansvar for og gjør systematiske kliniske vurderinger, prioriteringer og beslutninger.
Helsesykepleierutdanningen er praksisnær og kunnskapsbasert. Dette innebærer at kandidatene skal integrere ulike kunnskapskilder som forsknings-, erfarings- og brukerkunnskap. Dette fordrer kunnskap og ferdigheter i å kunne søke, kritisk vurdere og implementere forskningsbasert kunnskap, samt bruke erfaringskunnskap for å øke egen profesjonskompetanse. Etter endt utdanning skal kandidaten kunne bidra til en bærekraftig utvikling av helsetjenesten i takt med lokale, globale, demografiske, sosiale, miljømessige og teknologiske endringer.
Masterstudiet gir innsikt i vitenskapsteoretiske og forskningsetiske perspektiver og forskningsmetoder. Det gir kandidatene et grunnlag for å tilegne seg kunnskap om ulike teoretiske og filosofiske perspektiver for å forstå, begrunne, praktisere og utvikle helsesykepleiepraksis. Studentene skal kvalifiseres til å identifisere og formulere faglige problemstillinger og bidra i utviklings- og forskningsarbeid. Dette for å kunne videreutvikle og endre rådende forståelsesrammer, strukturer og praksiser innenfor helsesykepleiers fagområde, i tråd med samfunnsutviklingen.
Master i helsesykepleie er samlingsbasert, organisert i emneenheter, og er et deltidsstudium over 3 år.
Hva lærer du?
Kunnskap
- har avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe-, system- og samfunnsnivå
- har avansert kunnskap om barn og unges helse og utvikling
- har inngående kunnskap om barn og unges beskyttelses- og risikofaktorer
- har avansert kunnskap om kommunikasjon, relasjon og samhandling
- har avansert kunnskap om rammeverk, tilnærminger og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid til barn, unge og deres familier
- har spesialisert kunnskap om samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering på individ-, gruppe-, system og samfunnsnivå
- har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring innenfor fagområdet
- har inngående kunnskap om helsesykepleiefagets historie og profesjonsetikk, samt vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
Ferdighet
- kan planlegge, administrere, lede, evaluere og ivareta helsesykepleiers funksjon i overensstemmelse med lover, forskrifter og nasjonale og lokale rammebetingelser
- kan anvende kunnskapsbaserte tilnærminger i helsefremmende og forebyggende arbeid i møte med individ, grupper, system og samfunn
- kan planlegge, iverksette og evaluere tiltak som bidrar til å ivareta helsefremmende og forbyggende arbeid for barn og unge og særlig bidrar til å redusere sosiale og kulturelle ulikheter i helse
- kan benytte relevante metoder for å selvstendig kartlegge og vurdere barn og unges helse, identifisere utviklingsavvik, funksjonsnedsettelse og sykdom, samt iverksette tiltak etter behov
- kan benytte kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning og rådgivning
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede eget arbeid, analysere egen kompetanse og ha innsikt i andre profesjoners kompetanse og etaters/sektorers tjenestetilbud
- kan initiere og delta i samarbeid med brukere og aktuelle samarbeidspartnere, og være en synlig og tydelig samfunnsaktør
- kan delta aktivt i og påvirke kommunens helseplanlegging og formidle kunnskap om helseforhold til lokal beslutningsmyndighet
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig helsesykepleiefaglig utviklingsarbeid og delta i forskning på eget fagområde i tråd med gjeldende fag- og forskningsetiske normer
Generell kompetanse
- kan kritisk vurdere egen fagutøvelse og etiske konsekvenser i helsesykepleiepraksis i samhandling med tjenestebrukere, andre profesjoner og i samfunnet
- kan fremme forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
- kan kritisk vurdere ulike kunnskapskilder, metoder og forskningsresultater og vurdere overførbarhet og implikasjoner for helsesykepleiepraksis
- kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere og beslutningstakere både lokalt, nasjonalt og globalt
Jobbmuligheter
Fullført helsesykepleierutdanning på 120 studiepoeng gir mastergrad i helsesykepleie og kvalifiserer for arbeid som helsesykepleier, undervisningsstillinger ved høgskoler og universiteter og for opptak til ph.d.-studier.
Kandidater som avslutter utdanningen etter 90 studiepoeng har fullført videreutdanning i helsesykepleie, og kvalifiserer til arbeid som helsesykepleier
Gradsnavn
Mastergrad i helsesykepleieRelaterte yrker
Studieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk er hovedspråk i undervisningen, men det kan også bli gitt undervisning på svensk, dansk og engelsk. Eksamensspråk er norsk, med mulighet for å skrive på svensk, dansk eller engelsk etter nærmere avtale.
Undervisning og eksamen
Master i helsesykepleie er samlingsbasert, organisert i emneenheter, og er et deltidsstudium over 3 år. Det må påregnes 4 -5 uker med fellessamlinger (2-3 uker x2) pr semester, og arbeid med oppgaver og selvstudier mellom samlingene. Fellesemner med andre Masterprogram i helsefag foregår ved campus Tromsø, mens fagspesifikke emner også foregår delvis på henholdsvis campus Alta eller Harstad for de studenter som er tatt opp på disse studiesteder. Forventet arbeidsmengde er gjennomsnittlig 25 timer i uken. Studiearbeidet inkluderer alle læringsformer som selvstudier, forelesning, gruppearbeid, ferdighetstrening, veiledning individuelt og i gruppe, muntlige og skriftlige arbeidskrav, eksamen og muntlige fremlegg i gruppe og klasse, samt praksisstudier. Undervisningen bygger på relevant forskning, faglig utviklingsarbeid og erfaringskunnskap fra helsesykepleiens ulike fagområder. Undervisningen skal utvikle forståelse, refleksjon og modning i bruk av vitenskapelig teori og metode. Selvstendighet, vurderingsevne og faglig trygghet utgjør sentrale elementer i helsesykepleiers kompetanse. Dette innebærer stimulering og utvikling av kunnskap gjennom øvelse og trening i samarbeid med andre gjennom studiet. Praktiske øvelser i grupper og refleksjon over erfaringer skal oppøve ferdigheter knyttet til observasjon, undersøkelse, vurdering, samtale, veiledning og undervisning.
Det er obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet aktivitet.
Praksis
Veiledet praksis i kommunehelsetjenesten organiseres i to adskilte perioder á 6 uker og gjennomføres i samme kommune i begge perioder. Første periode vurderes som godkjent/ikke godkjent for å kunne gå videre til andre periode. I andre periode vurderes emnet helsesykepleiefaglig tjenesteutøvelse som helhet til bestått/ikke bestått.
Praksisstudier finner sted i kommuner i hele Nord-Norge. UiT har avtaler med praksistilbydere og finner praksisplasser til studentene.