Nytt administrativt organisasjonskart og navn på nye avdelinger og seksjoner

Første januar får en rekke avdelinger og seksjoner nye navn og oppgaver. Her finner du nytt kart over administrativ organisering, navneoversikt og en kort presentasjon av fellesadministrasjonen.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 14.12.18 00:00 Oppdatert: 14.12.18 12:45

Se nytt organisasjonskart for UiT Norges arktiske universitet

Her finner du nye avdelings- og seksjonsnavn for hele UiT Norges arktiske universitet

Nettside med bakgrunnsinformasjon om Adm2020.

Intranettside med informasjon om alle endringsprosesser


 

Fellesadministrasjonen:

8. mars i år vedtok universitetsstyret at UiTs fellesadministrasjon går fra sju til fire avdelinger. Avdeling for IT og Avdeling for bygg og eiendom blir som før, mens disse avdelingene er nyopprettet:

Avdeling for forskning, utdanning og formidling (FUF),

ledes av Heidi Adolfsen og har ansatte i Kirkenes, Hammerfest, Alta, Tromsø, Harstad, Narvik og Mo i Rana. Avdelingen har fem seksjoner:

•       Seksjon for forskning og utdanningskvalitet – 34 medarbeidere, leder: Pål Vegar Storeheier

•       Seksjon for internasjonalt samarbeid – 17 medarbeidere, leder: Sigrid Ag

•       Seksjon for kommunikasjon – 24 medarbeidere, leder: Hanne Karde

•       Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester – 16 medarbeidere, leder: Kjetil Undseth

•       Seksjon for studieadministrasjon – 46 medarbeidere, leder: Kjersti Dahle

•       Stab med 2 medarbeidere

 

Avdeling for organisasjon og økonomi (ORGØK),

ledes av Odd Arne Paulsen og har ansatte i Alta, Harstad, Narvik og Tromsø og har fire seksjoner:

•       Seksjon for økonomi og innkjøp – 23 medarbeidere, leder: Geir Sørensen

•       Seksjon for regnskap – 18 medarbeidere, leder: Merete Birgitte Danielsen

•       Seksjon for rekruttering – 15 medarbeidere, leder: Anne Fismen

•       Seksjon for personal og organisasjon – 56 medarbeidere, leder: Elisabeth Utheim

•       Stab med 2 medarbeidere

 

Her kan du lese mer om hver enkelt seksjon og hvilke tjenester de skal levere:

Seksjon for forskning og utdanningskvalitet (SEFU):

Seksjonen har et overordnet ansvar for støttetjenester innen utdanningsstrategi, forskning og innovasjon, og bistår ledelsen og fakultetene i kontakt med sentrale aktører i Nord-Norge. SEFU skal gi tjenester av høy kvalitet overfor universitetsledelsen, fakultetene og faglig ansatte innen de områdene som seksjonen er ansvarlig for. Seksjonen har et viktig internt koordineringsansvar på tvers og langs i organisasjonen, og skal bidra til at universitet handler helhetlig utad.  

Danner nye faggrupper på tvers av disse fagområdene.

•       Fellestjeneste ekstern finansiering – her inngår ansatte fra flere nivå i organisasjonen og ledes og koordineres av SEFU

•       Seksjonsleder Pål Vegar Storeheier

 

Seksjon for internasjonalt samarbeid (SIS):

Seksjonen har ansvar for oppfølging av UiTs strategi for internasjonalisering

•       Fellestjeneste mobilitet

–      Oppfølging og koordinering av arbeid knyttet til mobilitet for ansatte og studenter

–      Forvaltning av internasjonale stipend- og partnerskapsprogram

–      Koordinering av UiTs internasjonale avtaleportefølje

–      Internasjonale partner- og delegasjonsbesøk

–      Opptak og mottak av innreisende utvekslingsstudenter og ansatte fra partnerinstitusjoner.

•       Profilering og nettverksbygging overfor internasjonale partnere

•       Koordinering av nasjonal tildeling for aktiviteter innenfor Uarctic

Seksjonsleder Sigrid Ag

 

Seksjon for kommunikasjon (KOM):

Seksjonen er UiTs strategiske, rådgivende og operative kommunikasjonsenhet.

Sentrale ansvarsområder:​

•       Utvikle og forvalte strategier og planer innenfor området​

•       Formidling av forskning og faglig utviklingsarbeid ​

•       Kanalforvaltning​

•       Kommunikasjonsrådgivning ​

•       Kommunikasjonsstøtte for ledelse og administrasjon​

•       Mediekontakt​

•       Beredskap- og krisekommunikasjon​

•       Drift og utvikling av UiTs førstelinjetjenester

•       Fellestjeneste redaksjon

•       Fellestjeneste kanalforvaltning

Seksjonsleder Hanne Karde

 

Seksjon for studentrekruttering, marked og grafiske tjenester (SMG):

·      Seksjonen har ansvar for å planlegge, koordinere og gjennomføre aktiviteter knyttet til rekruttering av primærsøkere til UiTs grunnutdanninger

•       Profilering og merkevarebygging

–      Utvikling og forvalting av visuell identitet

–      Legge til rette for at UiTs egenpresentasjon og profilering skjer i samsvar med gjeldende visuelle profil og underbygger kommunikasjonsmål, strategi og verdier

–      Fellestjeneste Grafisk sørvissenter

·      Seksjonsleder Kjetil Undseth

 

Seksjon for studieadministrasjon (SSA):

·      Seksjonen er inndelt i tre faggrupper samt ett fagteam. Disse er faggruppe for opptak, faggruppe for eksamen og faggruppe for studieadministrative systemer. I tillegg har vi et juridisk fagteam med sekretariatsfunksjonen for Universitetets klagenemnd og Universitetets skikkethetsnemnd 

–      Fellestjeneste eksamen og vitnemål

–      Fellestjeneste opptak

·      Det etableres egen faggruppe for studieadministrative systemer

·      Seksjonsleder Kjersti Dahle

 

Seksjon for rekruttering (SREK):

•       Skal utføre saksbehandling, rådgivning og utvikling – fra behov til arbeidsavtale

–      Ny fellestjeneste

–      Skal støtte alle typer tilsettingsprosesser ved hele UiT

–      Forvalte og utvikle regelverk, retningslinjer, rutiner og verktøy

–      Ivareta saksbehandling, saksflyt, kommunikasjon og dokumentasjon i alle saker

–      Fremme saker for riktig myndighet

–      Lønnsfastsetting

·      Seksjonsleder Anne Fismen

 

Seksjon for personal og organisasjon (SPOR):

•       Skal utføre saksbehandling, rådgivning og utvikling som gjelder et bredt spekter av oppgaver innen HR, organisasjon og HMS

–      Tjenester: variabel lønn, reise, endringer i arbeidsforhold mv

–      Forvaltningsoppgaver og spesialistfunksjoner

–      Organisasjons- og medarbeiderutvikling

•       Aktuelle faggrupper:

–      HMS og beredskap

–      Lønns- og personaltjenester

–      Variabel lønn og reise

–      Fravær og permisjoner

–      Personalforvaltning

–      Organisasjons- og medarbeiderutvikling

·      Seksjonsleder Elisabeth Utheim

 

Seksjon for økonomi og innkjøp (SØKI):

•       Skal utøve økonomiforvaltning og økonomistyring på alle nivåer i virksomheten, følge opp økonomiske mål og tiltak, og levere lederstøtte og administrativ støtte til fagmiljøene

–      Forvalte regelverk, gi opplæring, drive internkontroll, følge opp risiko

–      Budsjett og økonomiforvaltning på institusjonsnivå – budsjettfordeling, følge opp tildelinger, økonomirapportering og saksbehandling

–      Eierskapsforvaltning

–      Utviklingsarbeid: strategier, arbeidsprosesser, systemer

–      Fellestjeneste innkjøp

–      Fellestjeneste ekstern finansiering

–      Felles budsjett- og økonomioppfølging

•       Aktuelle faggrupper: budsjett/økonomi, innkjøp

•       Seksjonsleder Geir Sørensen

 

Seksjon for regnskap (SREG):

•       Skal gi brukerstøtte, rådgivning, opplæring og utvikling av prosesser for regnskapsområdet ved UiT

–      Løpende bokføring, inn- og utbetalinger

–      Drift av fakturamottak

–      Vedlikehold av kontoplan og registre i økonomisystemet

–      Behandling av anleggsmidler, mva og toll

–      Avstemminger og internkontroll

–      Periodisering, tertialregnskap og eksternregnskap

–      Systemforvaltning, -utvikling, brukerstøtte og opplæring

–      Utarbeide rutinebeskrivelser og informasjon om retningslinjer

•       Sikre at eksterne krav blir overholdt

•       Aktuelle faggrupper: regnskap, systemdrift og faktura

•       Seksjonsleder Merete Birgitte Danielsen

 

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 14.12.18 00:00 Oppdatert: 14.12.18 12:45
Vi anbefaler