Audun Stien
Stillingsbeskrivelse
Professor i kvantitativ økologi
Error rendering component
Forskningsinteresser
Jeg er interessert i hvordan forandringer i miljøet påvirker interaksjoner mellom individer av samme og forskjellige arter og hvordan slike forandringer gir utslag i demografiske prosesser i populasjonene, populasjonenes størrelse og demografiske sammensetning, og økosystemenes sammensetning. I dette arbeidet er jeg opptatt av å benytte egnede statistiske metoder for å kvantifisere observerte sammenhenger, gjerne i kombinasjon med deterministiske og stokastiske matematiske modeller for å forstå observerte økologiske fenomenener og forutsi hva som kan skje videre. For å kunne vite hva som skjer i økosystemene og hva som er årsaken til observerte utviklingstrekk er jeg særlig engasjert i "Klimaøkologisk observasjonssystem for arktisk tundra" (COAT) som er den viktigste leverandøren av data fra, og analyser av, terrestriske økosystem i Nord-Norge og på Svalbard.
Undervisning
BIO-1007 Kvantitative metoder
BIO-1008 Evolusjon
BIO-2004 Studiedesign og dataanalyse i biologi
BIO-2005 Biologiske ressurser i nord
BIO-3012 Study design and data analysis in biology II
Veiledning av Master og Phd-studenter
Medlem i forskningsgruppe
CV
- 1993. Candidata Scientiarum (MSc) i parasitologi, Universitetet i Oslo
- 1997. Doctor Philosophiae (PhD) i parasitologi, Universitetet i Oslo
- 1997-2000. Postdoktor, Centre for Ecology and Hydrology, Banchory, Scotland, U.K.
- 2001. Postdoktor, Universitetsstudiene på Svalbard (UNIS)
- 2002-2006. Forsker, Biologisk institutt, Universitetet i Tromsø
- 2007-2011. Forsker, Avdeling for arktisk økologi, Norsk institutt for naturforskning (NINA)
- 2012-2020. Seniorforsker, Avdeling for arktisk økologi, Norsk institutt for naturforskning (NINA)
- Siden 2020. Professor i kvantitativ økologi, Institutt for arktisk og marin biologi, UiT Norges arktiske universitet
- 2021/2022. UNIPED-600 Kurs i forskningsveiledning, Result, UiT Norges arktiske universitet
- 2022/2023. UNIPED-100 Universitetspedagogisk basiskompetanse