Elevaktiviteter
Scratch programmering
Opplegget er rettet mot nybegynnere som ikke har noe erfaring med programmering. I Scratch skrives det ikke kode for å lage spill, alle instruksjoner representeres av klosser som må settes sammen, liknende LEGO.
Elevene skal utvikle sin egen variant av spillet «Flappy Bird» i Scratch. All programmering vil foregå på Scratch nettsiden, https://scratch.mit.edu/.
Gjennom dette vil elevene bli introdusert for de fundamentale byggestener i moderne programmering som f.eks.:
- Løkker
- Betingelser
- Meldinger
- Hendelser
Kurset følger undervisningsopplegget som har blitt utformet av Kodeklubben (se https://oppgaver.kidsakoder.no/scratch/flaksefugl/flaksefugl.html).
Under opplegget kan det brukes datamaskiner fra Skolelaboratoriet ved UiT (eller klassens egne PC'er dersom opplegget foregår lokalt på skolen) , det anbefales å dele opp elevene i par.
Husk å skrive i kommentarfeltet om dere vil komme til UiT, eller om Skolelaben skal komme til dere:-)
Klikk her for å melde på din klasse!