Vil du være med å forme fremtiden for norsk prosessindustri?
Velkommen til vårt ingeniørprogram i prosessteknologi på campus i Tromsø eller Narvik – ditt første skritt mot å bli en ekspert i å skape en grønnere, mer effektiv industri.
Er du klar for å forandre verden? Ditt eventyr starter her.
Dette studiet har krav om obligatorisk oppmøte ved studiestart. For søknad om fritak, les her.
Opptakskrav ordinært løp (Narvik og Tromsø):
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og Matematikk (R1+R2) og Fysikk 1 (HING)
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
Studiet hadde ikke adgangsbegrensning ved opptaket høsten 2024.
Mangler du generell studiekompetanse og/eller R1 og R2, og fysikk 1?
For ingeniør. og sivilingeniør finnes det flere alternative opptaksveier for å kvalifisere til opptak. Les mer om de ulike opptaksveiene (forkurs, realfagskurs, Y-vei og 3-semester.) og finn opptaket som gjelder for dine kvalifikasjoner.
Opptakskrav 3-semester (Narvik):
- Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
- Fullført og bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere) eller nyere godkjent teknisk fagskole etter lov om fagskoleutdanning.
Opptakskrav Y-vei (Narvik og Tromsø):
Godkjent fag- eller svennebrev fra relevante yrkesfaglige utdanningsprogram, dvs. bestått Vg1 og Vg2, og minimum 2 års læretid i bedrift. Fag- eller svennebrev som bygger på 'Særløp', 'vekslingsmodellen' eller 'praksiskandidat' kan også godkjennes.
Opptak til Y-veien krever yrkesfaglig utdanning og relevante FAGBREV
Søkere som har fag-/svenneprøve tatt i skole, må i tillegg dokumenter minimum 12 måneders praksis etter avlagt fagprøve.
Fagprøven må være tatt etter Reform 94 eller Kunnskapsløftet. Søkere med fagbrev før Reform 94 eller utenlandsk fagbrev må dokumentere tilstrekkelig kompetanse for at det skal bli foretatt en individuell vurdering av realkompetanse.
Søkere rangeres først etter karakterpoeng fra VG1 og VG2. Videre gis det følgende tilleggspoeng:
- 3 tilleggspoeng for «meget godt» på fag/svennebrev»
- 2 tilleggspoeng for kvinnelige søkere
Fagprøven må være bestått og endelig vitnemål må være lastet opp før studieplass kan tilbys. Det kan gis betinget tilbud, gitt at fagprøven bestås innen fristen for semesterregistrering.
Oppstart: Y-vei og 3-semester-studenter med studiested Narvik har obligatorisk oppmøte i uke 30 - dvs. tre uker før ordinær studiestart. Les mer her om 3-semester. og her om Y-vei.
Studietilbudene krever ikke bakgrunn fra fagskole, gjennomført forkurs, tilpasning via sommerkurs e.l., som ellers gjelder for opptak ved manglende studiekompetanse.
Søkere som er over 25 år eller eldre i opptaksåret, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Søknadsfrist: 1. mars
Krav til realkompetanse:
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring*) i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.
*) Relevant yrkeserfaring kan være innenfor fagområder som danner grunnlag for fag-/svenneprøve til Prosessteknologi, Ingeniør
For å bli vurdert på grunnlag av realkompetanse må spesielle opptakskrav dokumenteres.
Slik søker du:
- Narvik og Alta - første studieår tas i Narvik eller Alta, og fullføres med 2. og 3. studieår i Narvik. Søknadskode: 186 917 (Samordna opptak)
Tromsø, 3-årig løp - søknadskode: 186 586 (Samordna opptak) (Søknadsfrist 15. april) - Y-vei Narvik, 3-årig løp - søknadskode: 4526 (UiT sin søknadsweb)
- Y-vei Tromsø, 3-årig løp - søknadskode: 4017 (UiT sin søknadsweb) (Søknadsfrist 15. april)
- 3-semester Narvik, 3-årig løp - søknadskode: 4516 (UiT sin søknadsweb)
Samordna opptak (ordinært løp)
- Narvik og Alta: 186 917
- Tromsø 186 586
UiTs søknadsweb
- Y-vei: Narvik 4526 - Tromsø 4017
- 3-semester Narvik: 4516
Beskrivelse av studiet
NB! Mindre endringer på studieplanen kan forekomme på grunn av pågående arbeid med studieporteføljen ved UiT.
Innsyn i industriens hjerte
Norge er en ledende aktør innen industriell innovasjon, og vi er pionerer i å forvandle råvarer til verdensklasseprodukter. Som student i prosessteknologi får du et godt innsyn i denne dynamiske verdenen. Du lærer å designe og styre produksjonsprosessene som driver den norske prosessindustrien.
Bærekraft er vår målsetning
FNs bærekraftsmål er vårt kompass. Gjennom vårt program blir du dyktig i å optimalisere og forbedre prosesser. Du kan spesialisere deg i banebrytende teknologier innenfor gassprosessering, hydrogen og brenselceller – alt for å støtte "ren energi for alle" (FN-mål 7). Du vil dykke ned i prinsippene for "ansvarlig forbruk og produksjon" (FN-mål 12) og mestre prosessoptimalisering for å bekjempe klimaendringer (FN-mål 13).
Studer i Tromsø eller Narvik
Som student ved vårt ingeniørprogram i prosessteknologi kan du velge å studere enten i Tromsø eller Narvik. Begge byene tilbyr moderne fasiliteter og ressurser som støtter din læring og utvikling. Universitetet har godt utstyrte laboratorier, biblioteker og studieområder som gir deg de beste forutsetningene for å lykkes. I tillegg kan du dra nytte av byenes kultur- og fritidstilbud, som inkluderer alt fra friluftsliv og sportsaktiviteter til konserter og festivaler. Du vil også være en del av et aktivt og inkluderende studentmiljø, hvor du kan knytte verdifulle vennskap og delta i ulike studentorganisasjoner og arrangementer. Dette gir deg en helhetlig og berikende studieopplevelse, både faglig og sosialt.
Fordypning
I det femte semesteret velger du hvilke emner du vil fordype deg i. Du kan da velge 30 studiepoeng blant følgende emner:
Matematikk 3 for ingeniører, 5 sp
PRO-2609 Gassteknologi, 10 sp
PRO-2801 Brenselceller og hydrogen, 10 sp (NETT)
MAS-2802 Driftsstyring og vedlikehold, 10 sp (NETT)
PRO-2804 LEAN produksjon 10 sp (NETT)
Ingeniørpraksis i bedrift, 10 sp
PRO-2612 Varmetransport, 5 sp (Bare Tromsø)
AUT-2600 Ølbrygging, 5 sp (Bare Tromsø)
Hva lærer du?
Detaljert læringsutbyttebeskrivelse finner du i gjeldende studieplan.
Jobbmuligheter
Prosessingeniører spiller en viktig rolle i å optimalisere produksjonsprosesser, forbedre effektiviteten og sikre at produksjonen oppfyller kvalitetsstandarder og miljøkrav. Her er noen mulige jobbmuligheter for prosessingeniører i Norge:
- Olje og gassindustrien:
- Prosjektledelse og optimalisering av produksjonsprosesser innen olje- og gassutvinning.
- Arbeid med design og implementering av prosessanlegg.
- Miljø- og sikkerhetsvurderinger.
- Kjemisk industri:
- Produksjonsledelse og kvalitetskontroll i kjemiske produksjonsanlegg.
- Utvikling av nye produksjonsprosesser for å forbedre effektivitet og redusere kostnader.
- Arbeid med å sikre overholdelse av miljø- og sikkerhetsstandarder.
- Fornybar energi:
- Utvikling av prosesser for produksjon av fornybar energi, for eksempel hydrogen og brenselcelleteknologi
- Optimalisering av produksjonsanlegg for å øke energieffektiviteten.
- Forskning og utvikling av nye teknologier innen fornybar energi.
- Farmasøytisk industri:
- Produksjonsledelse og kvalitetskontroll i farmasøytiske produksjonsanlegg.
- Utvikling av nye produksjonsprosesser for medisiner og legemidler.
- Overholdelse av strenge regulatoriske standarder innen legemiddelindustrien.
- Mat- og drikkeindustrien, fiskeoppdrett:
- Optimalisering av produksjonsprosesser i mat- og drikkeindustrien.
- Kvalitetskontroll og sikring av overholdelse av matvaresikkerhetsstandarder.
- Utvikling av nye produkter og produksjonsmetoder.
- Miljøteknologi:
- Arbeid med prosesser og teknologier som reduserer miljøpåvirkningen av industrielle prosesser.
- Implementering av bærekraftige produksjonsmetoder og resirkuleringssystemer.
- Rådgivning og konsulentvirksomhet innen miljøvennlig teknologi.
- Industriell automatisering og styringssystemer:
- Implementering av automatiserte systemer for å kontrollere og overvåke produksjonsprosesser.
- Utvikling av programvare og teknologier for industriell automatisering.
Vedlikehold og oppgradering av eksisterende automatiseringssystemer.
Gradsnavn
Bachelor i ingeniørfag - ProsessteknologiVidere studier
Studiet danner grunnlag for opptak til to-årige sivilingeniørstudier og teknologiske mastergradsstudier.
For å bli kvalifisert til sivilingeniørstudier må studentene velge MAT-1003 Kalkulus 3 eller TEK-2800 Matematikk 3 og eventuelt TEK-2801 Fysikk 2.
Ved UiT i Narvik kvalifiserer studiet til toårig Master i Teknologi/Sivilingeniør innen Industriell Teknologi eller Ingeniørdesign.
En påbygning innen økonomi og ledelse (PØL) eller videreutdanning i Datateknikk for ingeniører er også mulig.
Relaterte yrker
Studieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er hovedsaklig på norsk eller annet skandinavisk språk, men deler kan være på engelsk.
Undervisning og eksamen
Undervisnings- og læringsformer
I en tradisjonell forelesningsmodell vil lærer forelese i timeplanfestede timer. En andel av de timeplanfestede timene vil være øvingstimer, hvor studentene kan jobbe med laboppgaver, oppgaver som inngår i arbeidskrav, eller oppgaver som inngår i en vurdering. Emneansvarlig og eventuelt studentassistenter vil være til stede.
Studentens læring skjer gjennom forberedelse og bearbeiding av forelest stoff, arbeid med frivillige oppgaver, - obligatoriske arbeidskrav, -feltøvelser, samarbeid med andre studenter i grupper, praktiske laboratorieøvinger (ofte obligatoriske), selvevalueringer og en betydelig andel selvstudie.
Omvendt klasserom går ut på at forelesningen flyttes ut av klasserommet, og gjøres om til en forberedende del som studenten selv har ansvar for. Forberedelse består i at studenten ser innspilte videoer, i tillegg til henvisninger til lærebok, notater og lenker til aktuelt stoff. Timene på skolen brukes til gjennomgang av spesifikke tema, og hovedsakelig til arbeid med oppgaver relatert til forberedt stoff. Studentens læring i en omvendt klasserom modell er noenlunde sammenfallende med ordinær forelesningsmodell, men studenten har et større ansvar for å tilegne seg forkunnskapene som skal til for å kunne jobbe med oppgaver. I noen tilfeller anvendes før- og etter tester som sjekker om studenten har forstått aktuell tematikk og forelest fagstoff.
LMS-plattformen (LMS = Learning Management System) har også verktøy som gir emneansvarlig muligheten for å benytte pedagogiske elementer som bidrar til studentens læring:
• Peer review oppgaver. Studenter retter hverandre sine oppgaver (ikke oppgaver som skal vurderes)
• vurderingsveiledninger. oppgaver som er arbeidskrav eller som skal vurderes har en vurderingsveiledning knyttet til seg. Dette er både en presisering av hva som må til for å bestå / få en god karakter, men fungerer også som hint for å spore studenten inn på rett tankegang for å kunne løse oppgaven
• sette sammen grupper på frivillig eller bundet basis, i forbindelse med arbeidskrav eller oppgaver / prosjekter som skal vurderes. Grupper kan være på tvers av tilhørighet (campus / nett)
• oppgaver kobles til aktuelt læringsutbytte
• diskusjonstråder kan være obligatoriske eller frivillige, knyttet til spesifikke- eller generelle oppgaver.
Arbeidskrav og vurdering
Det er viktig at studenten er klar over forskjellen på frivillige oppgaver, arbeidskrav og vurdering. Arbeidskrav er krav som skal være opplyst om i emnebeskrivelsen. Arbeidskravene må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Frivillige oppgaver er oppgaver som ikke nødvendigvis vil bli rettet; - disse er gitt for at studenten skal øve seg på større oppgaver. Når oppgaven blir gitt, skal det tydelig fremgå om den er frivillig eller inngår i et arbeidskrav. Arbeidskrav kan for eksempel være formulert som «X av Y obligatoriske øvinger må være bestått», «Studenten må ha vært til stede på 70% av timeplanfestede timer» osv.
Kun de som har bestått obligatoriske arbeidskrav vil bli vurdert. Måten studenten blir vurdert på skal også være tydelig beskrevet i emnebeskrivelsen. Vurderingen kan eksempelvis være:
• Skriftlig eksamen (papir / penn eller digital)
• Muntlig eksamen
• Sammensatt: flere arbeider teller inn i en helhet, hvorav en kan være en ordinær eksamen
• Gruppeeksamen
• Mappevurdering
Y-vei:
Med relevant yrkesfag som utgangspunkt, y-vei, gir vi ut i fra en formal- og realkompetansevurdering y-vei søkere fritak for til sammen 3 emner/fag (30 studiepoeng) fra fagpakken til a-vei studiet. 20 studiepoeng er fritak for helt grunnleggende programemner, og 10 studiepoeng fra pakken av valgemner. Denne reduserte studiebelastningen fra a-vei programmet, bruker vi til å gi y-vei studentene en innføring i det de mangler av grunnleggende matematikk, fysikk og norsk i form av to spesielle y-vei emner (teknisk realfag og teknisk språkføring) med henholdsvis 20 og 10 studiepoeng fordelt over 1. og 2. semester.
3-semesterordningen i praksis:
3-semesterordningen er en opptaksvei til bachelor ingeniør for studenter som har generell studiekompetanse men mangler fordypning i Matematikk R1 + R2 og/eller Fysikk 1.
Ordningen innebærer at studenter som tar 3-semesterordningen samtidig følger undervisningen i hht. studieplanen for bachelor ingeniør.
1. studieår starter med intensiv undervisning to-tre uker før ordinær studiestart. I første studieår følger studenten et tilrettelagt opplegg i matematikk og fysikk, parallelt med de andre fagene for de ordinære studentene. I tillegg vil det 1.studieår være to helgesamlinger pr. semester.
Eksamen i matematikk avlegges i juni/juli i vårsemesteret første studieår. Fra og med andre studieår er 3-semesterstudentene à jour med øvrige studenter i alle fag og fortsetter som ordinære studenter.
Studieprogrammet tilbyr relevante og kvalitetssikrede ordninger for studentutveksling, for studenter som ønsker å ta deler av studiet i utlandet. Femte semester er tilrettelagt for utveksling.