Kristine Bentzen
Stillingsbeskrivelse
Jeg er professor i nordisk språkvitenskap.
Mine forskningsinteresser inkludererer sammenlignende språkvitenskap, syntaks, pragmatikk og informasjonsstruktur, nordiske dialekter, barnespråk, første- og andrespråktilegnelse, flerspråklighet, språkrevitalisering, norsk, norske dialekter, nordiske språk, samiske språk og engelsk.
Jeg underviser og veileder studenter primært på nordisk, men også tidvis på engelsk, samisk og logopedi.
Error rendering component
Forskningsinteresser
Forskningsinteresser:
Mine forskningsinteresser inkludererer sammenlignende språkvitenskap, syntaks, pragmatikk og informasjonsstruktur, nordiske dialekter, barnespråk, første- og andrespråktilegnelse, flerspråklighet, språkrevitalisering, norsk, norske dialekter, nordiske språk, samiske språk og engelsk.
Jeg har bakgrunn fra teoretisk syntaks, spesielt forholdet mellom syntaks og informasjonsstruktur. I doktorgraden min (2007) undersøkte jeg ordstillingsvariasjon i nordnorske dialekter, i sammenligning med andre skandinaviske språk/dialekter. Avhandlinga mi inkluderer også et kapittel om førstespråkstilegnelse av ordstillingsmønstre underordnede setninger på nordnorsk.
Etter doktorgraden har jeg fortsatt å forske på teoretisk syntaks og informasjonsstruktur, og på språktilegnelse.
Jeg har også kommet tilbake til et tema jeg jobbet med i mastergraden min (2000), nemlig språktilegnelse hos flerspråklige barn, og tverrspråklig påvirkning.
Et annet forskningsfelt som jeg har begynt å jobbe med i senere år omhandler samiske språk, og da spesielt nordsamisk og språktilegnelse hos samiskspråklige barn. Fra 2011-2017 ledet jeg prosjektet DASAGO (Davvisámigiel mánáid giellaovdáneapmi – North Sami child language acquisition), finansiert av Forskningsrådet. I dette prosjektet jobbet vi blant annet med å utvikle en tilpasning av MacArthur-Bates CDI (Communicative Development Inventory) til nordsamisk, samt at vi samlet inn et barnespråkskorpus av nordsamisktalende barn. Vi undersøkte også ulike grammatiske fenomener i samisk (barne)språk med utgangspunkt i dette korpuset. Vi jobber fortsatt med materiale som ble samlet inn i forbindelse med dette prosjektet.
Til sist har jeg nå begynt å sette meg inn i et tema som jeg lenge har vært interessert i, nemlig språkvansker. Jeg holder for tida på med en mastergrad i logopedi, og håper å forske på denne tematikken i fremtida.
For tida jobber jeg med blant annet:
- Object shift/Objektsveksling i norsk og andre skandinaviske språk, både i voksenspråk og i barnespråk
- OV/VO-veksling i nordsamisk, både i voksenspråk og i barnespråk
- Første- og andrespråkstilegnelse av ordstillingsvariasjon og informasjonsstruktur
- Flerspråklig språktilegnelse (norsk/engelsk, norsk/nordsamisk) og tverrspråklig påvirkning
- Tilegnelse av nordsamisk i et språkrevitaliseringsperspektiv
Jeg er involvert i følgende eksterne prosjekter:
- Ekstern ekspertkonsulent i prosjektet The development of Object Shift in North Germanic Child Language, ledet av Filippa Lindahl (Vest Universitet, Sverige)
- SamBa – Growing up in the Arctic. A longitudinal study of early childhood development and health in indigenous and non-indigenous children, ledet av Siv Kvernmo (Institutt for klinisk medisin, UiT)
Undervisning
Jeg underviser i ulike språkvitenskapelige tema knyttet til MA- og BA-programmene i nordisk språk og litteratur og på lektorutdanninga 8-13, som grammatikk, barnespråk, norsk som andrespråk, flerspråklighet, teori og metode.
Jeg underviser også grammatikk, språktilegnelse, flerspråklighet og om samiske språk på master i logopedi ved UiT.