Bilde av Solberg, Mariann
Bilde av Solberg, Mariann
Prodekan for utdanning og professor i pedagogikk Fakultetsledelsen ved HSL-fak mariann.solberg@uit.no +4777645916 92081355 Her finner du meg

Mariann Solberg


Stillingsbeskrivelse

Fra 1. mai 2024 til 31. desember 2025 er jeg prodekan for utdanning ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning.

I min stilling som professor arbeider jeg med pedagogisk filosofi, med fokus på danningsteori og kunnskapsteori. Jeg underviser i pedagogisk filosofi, pedagogisk idehistorie, samfunnsvitenskapelig og humanistisk orientert vitenskapsteori og didaktikk.

Vitenskapelige arbeidsområder


  • Morten Timmermann Korsgaard, Line Torbjørnsen Hilt, Merete Wiberg, Mariann Solberg :
    Bildung and the significance of place
    Journal of Philosophy of Education 2024 DOI
  • Mariann Solberg :
    The Idea of Free Will and the Self in Education
    Bloomsbury Academic 2024
  • Ellen Nierenberg, Mariann Solberg, Torstein Låg, Tove Irene Dahl :
    A three-year mixed methods study of undergraduates’ information literacy development: Knowing, doing, and feeling
    UiT Norges arktiske universitet 2022 ARKIV / DOI
  • Inga Bostad, Mariann Solberg :
    Rooms of togetherness: Nordic Ideals of Knowledge in Education
    Routledge 2022
  • Mariann Solberg :
    Hvilken rolle spiller menneskesyn i pedagogisk tenkning?
    Fagbokforlaget 2021
  • Mariann Solberg :
    Dannelse i nord. Pedagogisk-filosofiske refleksjoner om sted, kunnskap, danning og skole
    Spartacus 2021 ARKIV
  • Mariann Solberg :
    The Student as Consumer or Citizen of Academia and Academic Bildung
    Springer Nature 2021 DOI
  • Ragnhild Sandvoll, Kine Dørum, Mariann Solberg :
    Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning
    UNIPED 2017 ARKIV / DOI
  • Kine Dørum, Mariann Solberg :
    Using Flipped Classroom in Bridging the Gap Between Theory and Application in University Teacher Training
    International Academy of Technology, Education and Development (IATED) 2016 SAMMENDRAG / DOI
  • Mariann Solberg, Jens Breivik :
    Digitale verktøy og læring i høyere utdanning
    Cappelen Damm Akademisk 2016
  • Mariann Solberg, Finn Thorbjørn Hansen :
    On Academic Bildung in Higher Education: A Scandinavian approach
    Routledge 2015 ARKIV
  • Mariann Solberg, Gunnar Grepperud, Finn Torbjørn Hansen :
    Pedagogical considerations:A New discourse based on Academic Bildung
    Routledge 2015 ARKIV
  • Mariann Cesilie Løkse, Torstein Låg, Mariann Solberg, Helene N. Andreassen, Mark Stenersen :
    Teaching information literacy in higher education: Effective teaching and active learning
    Chandos Publishing 2017
  • Trine Fossland, Helle Mathiasen, Mariann Solberg :
    Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond learning
    Routledge 2015 DATA
  • Maja van der Velden, Sandra Louise Halverson, Kjetil Rommetveit, Terje Skjeggedal, Lene Myong, Stephen John Walton m.fl.:
    Derfor trenger vi en akademisk boikott av Israel
    Klassekampen 30. november 2023
  • Mariann Solberg, Kjersti Fjørtoft, Andrew Kristiansen :
    Conceptualizations of Knowledge and Hopes of Democratic Equality: In and Beyond Education
    2022
  • Mariann Solberg :
    Ex.Phils rolle i dannelsesprosjektet ved UiT
    2022
  • Mariann Solberg, Kjersti Fjørtoft, Andrew Kristiansen :
    Conceptualizations of Knowledge and Hopes of Democratic Equality – in and Beyond Education
    2021
  • Mariann Solberg :
    What is Knowledge in Education? Changing Ideals in Norwegian Education Policy
    2021
  • Mariann Solberg :
    Simone de Beauvoir (1908-1986) - en kvinnelig pedagog?
    2020
  • Mariann Solberg :
    Normativity between Empirical Research, Pedagogical Practice and Philosophy of Education: The Case of Empirical Bildung Research
    2020
  • Mariann Solberg :
    Om andre ordens vurderinger, normativitet og språk
    2019
  • Mariann Solberg :
    Academic Bildung in the future university. The student as consumer or citizen of Academia
    2018
  • Mariann Solberg :
    Vitenskapelig ansatte: har de bruk for en fagforening?
    2018
  • Mariann Solberg :
    Veiledning for ansvarlig kunnskapspraksis - videoforelesning
    2018
  • Mariann Solberg :
    Ideen om akademisk frihet
    2018
  • Mariann Solberg, Jens Breivik :
    Kritisk tenkning
    2018
  • Mariann Solberg :
    Ludvigsenutvalget, danningsteori og sosial mobilitet
    2018
  • Mariann Solberg :
    Pedagogisk teori i utvikling av pedagogisk praksis
    2018
  • Mariann Solberg :
    Å utvikle en undervisningsfilosofi
    2018
  • Mariann Solberg :
    Begrepet Akademisk danning
    2018
  • Mariann Solberg :
    Reconstructing a Grounding for Educative Research Supervision and Academic Integrity
    2018
  • Mariann Solberg :
    Danning i høyere utdanning
    2017
  • Mariann Solberg :
    With academic freedom comes academic responsibility: The knowledge practices of the future university
  • Kine Dørum, Ragnhild Sandvoll, Mariann Solberg :
    Developing a Teaching Philosophy: An Exercise in Futility or a Means to Transforming Teaching Practice?
    2017
  • Mariann Solberg :
    Et utenfrablikk på boka "Pedagogisk mangfold - i et samfunnsperspektiv"
    2017
  • Mariann Solberg :
    De relasjonelle sidene ved rollen som veileder
    2017
  • Mariann Solberg :
    En oversikt over læringsteorier
    2016 DATA
  • Mariann Solberg :
    Ulike perspektiver på læring
    2016 DATA
  • Mariann Solberg, Helle Mathiasen :
    Development of quality in teaching and learning in higher education: Educating Towards Academic Bildung
    2016
  • Ragnhild Sandvoll, Kine Dørum, Mariann Solberg :
    Min undervisningsfilosofi: i spennet mellom hvem man er og hvem man vil være som underviser
    2016
  • Mariann Cesilie Løkse, Mariann Solberg :
    Strengthening teacher qualifications to prevent student plagiarism – presentation of an online course and discussion of a strategy
    2015 FULLTEKST
  • Trine Fossland, Mathiasen Helle, Mariann Solberg :
    Introduction
    Routledge 2015 ARKIV
  • Helle Mathiasen, Mariann Solberg :
    Concluding remarks
    Routledge 2015 ARKIV
  • Trine Fossland, Mariann Solberg, Helle Mathiasen :
    Quality in Net-based higher education and Academic Bildung
    2015
  • Mariann Solberg, Ragnhild Sandvoll :
    Pedagogisk mappe på nett
    UiT Norges arktiske universitet 2015
  • Mariann Solberg :
    "Vitenskapelig utvikling og fremskritt"
    Universitetsforlaget 2014 ARKIV
  • Mariann Solberg :
    "Forklaringstyper"
    Universitetsforlaget 2014 ARKIV
  • Mariann Solberg :
    "Testing av hypoteser"
    Universitetsforlaget 2014 ARKIV
  • Mariann Solberg :
    "Innføring i logikk"
    Universitetsforlaget 2014 ARKIV

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    CV

    Se vedlegg


    Vedlegg: