Nå kan mattelærere ta gratis videreutdanning hjemmefra

Fra høsten kan matematikklærere i hele Norge ta gratis videreutdanning ved UiT Norges arktiske universitet hjemmefra.
Brøndbo, Stig
Publisert: 18.02.15 12:00 Oppdatert: 20.02.15 13:57

Bente Engdahl og Magnus Kimsaas ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet har begge lang erfaring som matematikklærere og har vært med å utvikle det faglige innholdet i det nye matematikkurset. (Foto: Stig Brøndbo)

Det ligger et enormt potensial i denne typen videreutdanning. Hele kurset er nettbasert og har blitt til gjennom et godt samarbeid mellom fagmiljøene ved UiT, Høgskolen i Sør-Trøndelag og Senter for IKT i utdanningen, sier Odd Arne Thunberg, leder av Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT.

Film og quiz 

Kurset baserer seg på MOOC-prinsippet, Massive Open Online Course, som vil si at det er åpent og tilgjengelig for mange. Det er bygd opp rundt seks ulike kurs inndelt i moduler og ulike tema, og inneholder blant annet en rekke filmer, quizer, nettmøter og oppgaver. Søknadsfristen er 15. mars med oppstart til høsten for 300 lærere.

 

Veiledning

Det som er spesielt med disse tilbudene, er at de foregår fullt og helt på en digital læringsplattform. Lærerne kan derfor studere ved siden av jobb, og de slipper å reise på samlinger. I tillegg til de nettbaserte læringsressursene, vil studentene reflektere over pensum og praksiserfaringer via videokonferanser, samt følges opp med veiledning fra faglærere ved UiT og HiST, sier Magnus Kimsaas. Han har som en av flere lærere i matematikkdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT i Tromsø vært med å utvikle det faglige innholdet i matematikkurset.

 

Viktig

Målet med kurset er å styrke den fagdidaktiske kompetansen i matematikk, slik at lærerne blir flinkere til å undervise i matematikk. Målgruppen er lærere som har «matematikk 1» fra sin lærerutdanning, og som nå ønsker å styrke sin fagdidaktiske kompetanse

Fagkunnskap i matematikk er selvsagt viktig, men det har også skjedd en stor utvikling i faget etter mye spennende forskning innen fagdidaktikken – hvordan kan vi på en best mulig måte legge til rette for god undervisning. Og dette er fokuset i vårt kurstilbud, sier Kimsaas, som selv har undervist i matematikk i grunnskolen i 14 år.

Kurset er veldig brukervennlig og faglig svært relevant, mener Kimsaas. Underveis i utviklingen av selve kurset har lærere og rektorer vært med i ulike referansegrupper, og ifølge Kimsaas har fokuset på didaktikk blitt satt stor pris på.

 

10.000 lærere

Også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er fornøyd med det nye tilbudet. Statistisk sentralbyrås kompetansekartlegging fra høsten 2014 viste at det jobber over 9.000 lærere i norsk skole uten formell kompetanse i fagene de underviser i. I snitt har hver tredje matematikklærer ingen eller svært liten faglig fordypning i faget, og regjeringen har som mål å videreutdanne 10.000 lærere i løpet av fem år. Kunnskapsministeren mener at MOOC-teknologien kan bli en viktig nøkkel for å nå dette målet.

Vi ønsker å få til en mer desentralisert videreutdanning. Det vil gjøre det enklere for skolene å melde på flere lærere samtidig, som vil gi et løft for hele skolen, ikke bare for enkeltlærere, sier Isaksen til NTB. Lærerne som deltar på kurset skal ifølge kunnskapsministeren jobbe helt eller delvis ved siden av studiet mot å få et stipend.

 

Her kan lese mer om matematikkMOOC.

Her kan du søke på studiet.

Brøndbo, Stig
Publisert: 18.02.15 12:00 Oppdatert: 20.02.15 13:57
Vi anbefaler