Elevaktiviteter
Lek med en ikke-newtonsk væske og reflekter over naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter
Et kjerneområdet for naturfagundervisningen er å belyse naturvitenskapelige arbeids- og tenkemåter. En essensiell bestanddel av naturvitenskapelig praksis er eksperimentelt arbeid for å bekrefte eller avkrefter en hypotese. Dette krever et gjennomtenkt forsøk, nøye og presise målinger, samt sammendrag og tolkning av resultatene.
Maisenna-blanding (oobleck) er en ikke-newtonsk væske de fleste elever kjenner til og har glede av å leke med. I dette opplegget bygge vi på elevens tidligere erfaring med oobleck, og utfordrer elevene til å eksperimentelt finne ut hvilken tykkhetsgrad av maisenna-blanding som best beskytter et rå egg fra fall mot et steingulv. Opplegget legger vekt på at elevene reflekterer over hvilken maizenna-vann blanding som vil gi best beskyttelse (hypotese), og hvordan eksperimentet best gjennomføres for å gi sammenlignbare målinger.
Dette opplegget omhandler det overordnete kjerneområdene ‘Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter’, og berører følgende kompetansemål for ungdomsskole:
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
Klikk her for å melde på din klasse!