Lingvistikk
Kristine Bentzen
Professor nordisk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
Forskningsinteresser:
Mine forskningsinteresser inkludererer sammenlignende språkvitenskap, syntaks, pragmatikk og informasjonsstruktur, nordiske dialekter, barnespråk, første- og andrespråktilegnelse, flerspråklighet, språkrevitalisering, norsk, norske dialekter, nordiske språk, samiske språk og engelsk.
Jeg har bakgrunn fra teoretisk syntaks, spesielt forholdet mellom syntaks og informasjonsstruktur. I doktorgraden min (2007) undersøkte jeg ordstillingsvariasjon i nordnorske dialekter, i sammenligning med andre skandinaviske språk/dialekter. Avhandlinga mi inkluderer også et kapittel om førstespråkstilegnelse av ordstillingsmønstre underordnede setninger på nordnorsk.
Etter doktorgraden har jeg fortsatt å forske på teoretisk syntaks og informasjonsstruktur, og på språktilegnelse.
Jeg har også kommet tilbake til et tema jeg jobbet med i mastergraden min (2000), nemlig språktilegnelse hos flerspråklige barn, og tverrspråklig påvirkning.
Et annet forskningsfelt som jeg har begynt å jobbe med i senere år omhandler samiske språk, og da spesielt nordsamisk og språktilegnelse hos samiskspråklige barn. Fra 2011-2017 ledet jeg prosjektet DASAGO (Davvisámigiel mánáid giellaovdáneapmi – North Sami child language acquisition), finansiert av Forskningsrådet. I dette prosjektet jobbet vi blant annet med å utvikle en tilpasning av MacArthur-Bates CDI (Communicative Development Inventory) til nordsamisk, samt at vi samlet inn et barnespråkskorpus av nordsamisktalende barn. Vi undersøkte også ulike grammatiske fenomener i samisk (barne)språk med utgangspunkt i dette korpuset. Vi jobber fortsatt med materiale som ble samlet inn i forbindelse med dette prosjektet.
Til sist har jeg nå begynt å sette meg inn i et tema som jeg lenge har vært interessert i, nemlig språkvansker. Jeg holder for tida på med en mastergrad i logopedi, og håper å forske på denne tematikken i fremtida.
For tida jobber jeg med blant annet:
- Object shift/Objektsveksling i norsk og andre skandinaviske språk, både i voksenspråk og i barnespråk
- OV/VO-veksling i nordsamisk, både i voksenspråk og i barnespråk
- Første- og andrespråkstilegnelse av ordstillingsvariasjon og informasjonsstruktur
- Flerspråklig språktilegnelse (norsk/engelsk, norsk/nordsamisk) og tverrspråklig påvirkning
- Tilegnelse av nordsamisk i et språkrevitaliseringsperspektiv
Jeg er involvert i følgende eksterne prosjekter:
- Ekstern ekspertkonsulent i prosjektet The development of Object Shift in North Germanic Child Language, ledet av Filippa Lindahl (Vest Universitet, Sverige)
- SamBa – Growing up in the Arctic. A longitudinal study of early childhood development and health in indigenous and non-indigenous children, ledet av Siv Kvernmo (Institutt for klinisk medisin, UiT)
Tove Bull
Professor emerita nordisk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
Språk og samfunn-gruppa:
Laura Alexis Janda
Professor russisk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
russisk språk, slaviske språk, samisk språk, lingvistikk, kognitiv lingvistikk, korpuslingvistikk
Anna-Riitta Lindgren
Professor emerita finsk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
Tore Nesset
Professor i russisk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
Min sentrale forskningsinteresse er russisk språk. Jeg arbeider i skjæringspunktet mellom kognitiv lingvistikk og russisk språkvitenskap med særlig vekt på kvantitativ analyse av korpusdata. Jeg er også interessert i historisk lingvistikk og har skrevet læreboken How Russian Came to Be the Way It Is (Slavica Publishers 2015).
Hilde Sollid
Professor i nordisk språkvitenskap
Enhet: Institutt for språk og kultur
I forskninga mi er jeg opptatt av språkforhold i Nord-Norge, og i mine forskningsinteresser dreier seg blant anna om språkutdanningspolitikk for historiske minoriteter (samer og kvener/norskfinner). Sentrale stikkord er flerspråklighet, identitet, språkideologier, sted og medborgerskap.
I perioden 2021–2026 leder jeg NFR-prosjektet Flerspråklighet og overganger i utdanningssystemet (MultiTrans).
Marit Westergaard
Professor engelsk språkvitenskap / Leder for Center for Language, Brain & Learning (C-LaBL)
Enhet: Institutt for språk og kultur
First, second/third, and bilingual language acquisition, syntactic variation, heritage languages, language attrition, diachronic change, comparative syntax, word order, nominal structure (grammatical gender, definiteness, possessives), English, Norwegian (especially North Norwegian dialects), Russian, German
Personal website: https://site.uit.no/maritwestergaard/