Liker du å være kreativ og utvikle nye løsninger? Vil du jobbe med markedsføring? Er du interessert i hva som skaper godt samarbeid? Studiet i ledelse, innovasjon og marked gir deg et godt grunnlag for å jobbe med dette. Du lærer blant annet hvordan økonomi og markedsføring henger sammen, hvordan du bruker sosiale medier som verktøy og hva som skal til for å bli en god leder.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Krav til realkompetanse
Søkeren må ha yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
- Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse.
Antall studieplasser: 75. Studiet er adgangsregulert.
Poenggrenser ved opptak høsten 2022 (Etter suppleringsopptaket):
Ordinær kvote: 39,3
Førstegangsvitnemålskvote: 31,9
Beskrivelse av studiet
Bachelorstudiet i ledelse, innovasjon og marked er et treårig studium. Utdanningen fokuserer på emner innen ledelse, innovasjon og markedsføring, og skal gjøre deg i stand til å lede organisasjoner og mennesker, til å gjennomføre innovasjonsprosesser, og til å utvikle markedsføringsstrategier. Utdanningen vil også gi deg grunnleggende kunnskap innen økonomi, strategi og metodefag, og dermed allsidigheten til å kunne jobbe med kombinasjonen av flere fag i bredere arbeidsoppgaver, slik som i bedriftsrådgivning eller konsulentarbeid.
De første to årene av utdanningen er felles og obligatorisk for alle.
I femte semester velger man en valgfri emnepakke, der kandidaten kan fordype seg i et fagområde ved Handelshøgskolens eller UiTs øvrige emneportefølje. Her er det også anledning til å ta et utvekslingsopphold i utlandet.
Hva lærer du?
Kunnskap
Kandidaten
- Har bred og oppdatert kunnskap om relevante organisasjons- og ledelsesteorier, innovasjon- og markedsføringsteorier og metoder og personalledelse
- Har kunnskap om vitenskapelige tilnærmingsmåter
- Har kunnskap om hvordan strategier utvikles, hvordan virksomheter organiseres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres.
- Har grunnleggende kunnskaper i virksomhetsstyring, regnskapsanalyse og strategisk analyse av bedriftsøkonomiske problemstillinger.
- Har grunnleggende kunnskap om hvordan organisasjoner tilpasser og utvikler seg i forhold til drivkrefter i omgivelsene, som digitalisering og bærekraft, og hvordan man benytter metoder fra for eksempel prosjektledelse og HRM i endringsprosesser
- Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- Kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
- Har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan gjennom teoretisk forståelse for ledelse, innovasjon og markedsføring, samt kompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder, finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling, og ut fra dette skrive rapporter og prosjektoppgaver.
- Kan anvende kunnskap relatert til ledelse, innovasjon og markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg ved ulike utfordringer.
- Behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor ledelse, innovasjon og markedsføring, for eksempel ‘design thinking’ og digital markedsføring
- Kan gjennomføre innovasjonsprosesser, utvikle markedsføringsstrategier, utforme og styre prosjekter og lede medarbeidere
- Kan bruke styringsverktøy og analysere regnskap
- Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse
Kandidaten
- Har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, herunder:
- er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og gjøre selvstendige vurderinger av organisatoriske og markedsrelaterte problemstillinger, og slik sett bidra til utvikling av virksomheter.
- Kan gjøre kritiske refleksjoner rundt hvilken betydning ledelses-, innovasjons- og markedsføringsfaget har for virksomheter og samfunnet
- Kan formidle sentralt fagstoff i form av ledelsesteorier, problemstillinger innen markedsføring og innovative løsninger, både skriftlig og muntlig
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Jobbmuligheter
Studieprogrammet i ledelse, innovasjon og marked er rettet mot dem som har interesse for ledelse, markedsføring og innovasjon i bedrifter. Studiet er først og fremst tilpasset det private næringslivet, men kandidatene kan også være interessante for offentlig sektor. Utdannelsen kvalifiserer først og fremst til ulike mellomlederroller innen handels- og industribedrifter i inn- og utland.
Gradsnavn
Bachelor i ledelse, innovasjon og marked.Videre studier
Med fullført bachelorgrad kan studentene søke opptak til mastergraden i ledelse, innovasjon og marked ved UiT Norges arktiske universitet.
Studieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket for emnene som inngår i programmet er norsk. Litteratur i form av lærebøker og kompendier vil som oftest være på engelsk eller norsk. Enkelte emner undervises på engelsk, undervisningsspråk for det enkelte emne står angitt i emnebeskrivelsen.
Undervisning og eksamen
Forelesninger og seminarer.
Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.
UiT Norges arktiske universitet gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Ta skrittet! Utforsk hvordan du søker om utveksling og hvor du kan dra.
I en verden som blir stadig mer globalisert, er internasjonale erfaringer gull verdt. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.
Ved å lære et annet utdanningssystem og en ny kultur å kjenne vil du begynne å se livet med andre øyne. En forandring kan være forfriskende, og det vil gi deg impulser som kan påvirke karrierevalgene dine.
Bachelorgradsprogrammene ved Handelshøgskolen åpner opp for utenlandsopphold i femte og sjette semester.
Se denne nettsiden for nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold.