Ledelse, innovasjon og marked

Ledelse, innovasjon og marked - bachelor /Varighet: 3 år / Studiepoeng: 180
Studiested Tromsø
Søknadsfrist

15. april

1.mars for søkere med realkompetanse.

Liker du å være kreativ og utvikle nye løsninger? Vil du jobbe med markedsføring? Er du interessert i hva som skaper godt samarbeid? Studiet i ledelse, innovasjon og marked gir deg et godt grunnlag for å jobbe med dette. Du lærer blant annet hvordan økonomi og markedsføring henger sammen, hvordan du bruker sosiale medier som verktøy og hva som skal til for å bli en god leder.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Krav til realkompetanse

Søkeren må ha yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:

  • Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
  • Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
  • Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
  • Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.

Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
  • Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)

Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse.

Antall studieplasser: 75. Studiet er adgangsregulert.

Poenggrenser ved opptak høsten 2022 (Etter suppleringsopptaket):

Ordinær kvote: 39,3

Førstegangsvitnemålskvote: 31,9

Beskrivelse av studiet

Bachelorstudiet i ledelse, innovasjon og marked er et treårig studium. Utdanningen fokuserer på emner innen ledelse, innovasjon og markedsføring, og skal gjøre deg i stand til å lede organisasjoner og mennesker, til å gjennomføre innovasjonsprosesser, og til å utvikle markedsføringsstrategier. Utdanningen vil også gi deg grunnleggende kunnskap innen økonomi, strategi og metodefag, og dermed allsidigheten til å kunne jobbe med kombinasjonen av flere fag i bredere arbeidsoppgaver, slik som i bedriftsrådgivning eller konsulentarbeid. 

De første to årene av utdanningen er felles og obligatorisk for alle.

I femte semester velger man en valgfri emnepakke, der kandidaten kan fordype seg i et fagområde ved Handelshøgskolens eller UiTs øvrige emneportefølje. Her er det også anledning til å ta et utvekslingsopphold i utlandet.  


Hva lærer du?

Kunnskap

Kandidaten 

  • Har bred og oppdatert kunnskap om relevante organisasjons- og ledelsesteorier, innovasjon- og markedsføringsteorier og metoder og personalledelse
  • Har kunnskap om vitenskapelige tilnærmingsmåter
  • Har kunnskap om hvordan strategier utvikles, hvordan virksomheter organiseres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres. 
  • Har grunnleggende kunnskaper i virksomhetsstyring, regnskapsanalyse og strategisk analyse av bedriftsøkonomiske problemstillinger. 
  • Har grunnleggende kunnskap om hvordan organisasjoner tilpasser og utvikler seg i forhold til drivkrefter i omgivelsene, som digitalisering og bærekraft, og hvordan man benytter metoder fra for eksempel prosjektledelse og HRM i endringsprosesser
  • Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
  • Kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
  • Har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. 

Ferdigheter

Kandidaten 

  • Kan gjennom teoretisk forståelse for ledelse, innovasjon og markedsføring, samt kompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder, finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling, og ut fra dette skrive rapporter og prosjektoppgaver. 
  • Kan anvende kunnskap relatert til ledelse, innovasjon og markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg ved ulike utfordringer. 
  • Behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innenfor ledelse, innovasjon og markedsføring, for eksempel ‘design thinking’ og digital markedsføring
  • Kan gjennomføre innovasjonsprosesser, utvikle markedsføringsstrategier, utforme og styre prosjekter og lede medarbeidere 
  • Kan bruke styringsverktøy og analysere regnskap
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • Har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger, herunder:
  • er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
  • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
  • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og gjøre selvstendige vurderinger av organisatoriske og markedsrelaterte problemstillinger, og slik sett bidra til utvikling av virksomheter.  
  • Kan gjøre kritiske refleksjoner rundt hvilken betydning ledelses-, innovasjons- og markedsføringsfaget har for virksomheter og samfunnet 
  • Kan formidle sentralt fagstoff i form av ledelsesteorier, problemstillinger innen markedsføring og innovative løsninger, både skriftlig og muntlig 
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Jobbmuligheter

Studieprogrammet i ledelse, innovasjon og marked er rettet mot dem som har interesse for ledelse, markedsføring og innovasjon i bedrifter. Studiet er først og fremst tilpasset det private næringslivet, men kandidatene kan også være interessante for offentlig sektor. Utdannelsen kvalifiserer først og fremst til ulike mellomlederroller innen handels- og industribedrifter i inn- og utland.

Gradsnavn

Bachelor i ledelse, innovasjon og marked.

Videre studier

Med fullført bachelorgrad kan studentene søke opptak til mastergraden i ledelse, innovasjon og marked ved UiT Norges arktiske universitet.


Studieplan


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket for emnene som inngår i programmet er norsk. Litteratur i form av lærebøker og kompendier vil som oftest være på engelsk eller norsk. Enkelte emner undervises på engelsk, undervisningsspråk for det enkelte emne står angitt i emnebeskrivelsen.


Undervisning og eksamen

Forelesninger og seminarer.

Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

UiT Norges arktiske universitet gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Ta skrittet! Utforsk hvordan du søker om utveksling og hvor du kan dra.

I en verden som blir stadig mer globalisert, er internasjonale erfaringer gull verdt. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.

Ved å lære et annet utdanningssystem og en ny kultur å kjenne vil du begynne å se livet med andre øyne. En forandring kan være forfriskende, og det vil gi deg impulser som kan påvirke karrierevalgene dine.

Bachelorgradsprogrammene ved Handelshøgskolen åpner opp for utenlandsopphold i femte og sjette semester.

Se denne nettsiden for nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold.

Studiesteder du kan utveksle til