Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i matematikk på ungdomstrinnet
Fra workshopen "Matematisering av samisk ornamentikk og andre mønster", Tromsø, november 2011
Prosjektet er et samarbeid mellom forskere og lærere fra fagene fagene matematikk/matematikkdidaktikk, duodji/duedtie/duodje og pedagogikk. Doktoravhandlingen til Dunfjeld (2001) om sørsamisk ornamentikk sammen med funn fra hovedfagsoppgaven til Fyhn (2000) og doktorsavhandlingen til Nutti (2010) danner grunnlag for prosjektet. Metodisk tilnærming for undervisningsopplaget er design research, der forskningsfokus er det faglige innholdet i undervisningen. I tillegg benytter prosjektet aktionsforskningsmetodikk, prosjektet søker kunnskap om den samiske skolen spesielt fokusert på lærernes arbeid i å utforme og realisere en samisk undervisning i matematikk.
Prosjektleder: Førsteamanuensis Anne Birgitte Fyhn, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT, arbetar ved UiT samman med postdoktor Ylva Jannok Nutti.
Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet
Samarbeidspartnere:
Guovdageainnu Nuoraidskuvla/Kautokeino ungdomsskole
Doktor art Maja Dunfjeld, Sijti Jarnge/Samisk kultursenter, Hattfjelldal
Magnhild Mathisen, samisk kommunikasjonsrådgiver, NAV, Varangerbotn
Professor Bharath Sriraman, The University of Montana, USA
Math in a Cultural Context (MCC), University of Alaska, Fairbanks
Høgskolelærer i matematikk Ann Synnøve Steinfjell