Elevaktiviteter
Bestemmelse av C-vitamin konsentrasjon ved hjelp av titrering
Er det mindre C-vitamin i "billig" appelsinjuice?
Hvilken frukt har mest C-vitamin?
Disse og flere spørsmål skal elevene svare på ved å bestemme C-vitamininnholdet i frukt og juice ved hjelp av titrering.
Elevene lager først en standardkurve for askorbinsyre. Ved hjelp av titreringer skal elevene så bestemme C-vitamininnholdet i uilke frukter og juicer. Metoden gir eksakte verdier for C-vitamininnhold. Mer informasjon finner du i lab-beskrivelsen
Grunnet ordinær undervisning er det lite kapasitet på kjemilab om høsten.
Opplegget berører følgende kompetansemål:
Naturfag VG1:
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
Kjemi 1:
-
gjennomføre volumetrisk og gravimetrisk titreranalyse og drøfte bruk av titreranalyse
-
planlegge og gjennomføre forsøk, estimere usikkerhet og vurdere feilkilder, presentere resultater og argumentere for gyldigheten av resultater og konklusjoner
-
bruke data, simuleringer og beregninger i tolkninger og til å trekke konklusjoner
Klikk her for å melde på din klasse!