Ingunn har alltid visst hun ville bli lærer, men det tok henne noen år å finne ut hvilken lærer hun ville bli

Noen sliter med å finne ut hva de skal bli, andre er mer sikker i sin sak. Ingunn har alltid visst hun ville bli lærer, men det tok henne noen år å finne ut hvilken lærer hun ville bli.

Portrettbilde av student Ingunn Alexandersen.

Ingunn Alexandersen fra Alta tok finsk som språk på ungdomsskolen, og begynte allerede da å tenke på at hun ville bli finsklærer. Etter ungdomsskolen begynte hun på kokkelinjen, og da kom tankene om at hun etter hvert ville bli kokkelærer.

- Når jeg tenker tilbake ser jeg at lærer alltid har vært i bakhodet, ler hun.

Etter videregående fikk hun barn, og jobbet litt som vikar på skolen. Det var da hun innså at hun ville bli grunnskolelærer.

Samlingsbasert utdanning

Ingunn tar utdanningen sin samlingsbasert ved UiT Norges arktiske universitet i Alta. Det vil si at de ikke har obligatorisk undervisning hver dag hver uke, men hver tredje uke.

For de som bor veldig langt unna tilbys det praksis i Hammerfest, Sør-Varanger og Storslett i tillegg til Alta. De følger alle den nettbaserte undervisningen. Det gir flere av de som bor i distriktene mulighet til å ta lærerutdanning.

Kan ringe lærerne når som helst

I ukene mellom undervisningen har de oppgaver, innleveringer og forberedelser som skal gjøres til neste samling. Så selv om undervisningen er spredt understreker Ingunn at det er viktig å være en strukturert student.

Hun er veldig fornøyd med lærerne, og synes de har fått et godt forhold til dem selv om de ikke treffes på skolen hver dag.

- Vi kan ringe lærerne når som helst, og de har faste dager i uken hvor de har satt av tid kun for oss som tar den samlingsbaserte utdanningen.

At de ikke har undervisning hver dag gjør at mange jobber mens de tar utdanningen, både fulltid og deltid. Ingunn synes det er fint med det samlingsbaserte alternativet for å kunne jobbe ved siden av, og styre studiehverdagen selv i enda større grad.

God gruppedynamikk og praksis

Hun trekker frem den gode gruppedynamikken som en av favoritt-tingene ved studiet.

- Vi jobber mye sammen og har nytte av hverandre like mye på individuelle oppgaver som på gruppeoppgaver. Vi ser ikke på hverandre som konkurrenter, vi skal heller gjøre hverandre gode. Det er jo vi og elevene vi skal undervise som vinner på det til slutt.

Til sammen har de fem uker praksis hvert år. Ingunn synes praksisen er noe av det aller viktigste på studiet.

- En dag i praksis er som ti tusen timer i teoriboka. Du kan lese så mye du vil, men det du opplever i praksis er det du virkelig får noe igjen for, synes jeg. 

Selv om noen synes fem år er lang tid for å utdanne seg til lærer, synes ikke Ingunn det er lenge når man tenker på hvor mange år man skal være i jobb etterpå.

- Akkurat nå er dette drømmejobben min, og da spiller det jo egentlig ingen rolle hvor lang tid det tar.

Her finner du en oversikt over alle UiTs lærerutdanninger

Intervjuet er fra 2021 og hentet fra UiTs studenthistorier