Forskning – Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Forskning – Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Humanistisk og samfunnsvitskapleg forsking har ei nøkkelrolle for velferd og utvikling i Noreg. Forskinga ved HSL-fakultetet er viktig for forståinga av nordområda, og vi har ein sterk posisjon innan urfolksforsking og forsking på samiske samfunnstilhøve. Forskarane våre er internasjonalt orienterte og aktive i debatten om globale utfordringar som utdanning, helse, energi, klima og miljø. Vi har også bygd opp unike forskingsdatabasar innan samisk, kunsthistorie og historie som blir brukt av forskarar frå heile verda.

Retningslinjer for den kollektive forskningsaktiviteten ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Vi har 121 prosjekter ved enheten:

Doktorgradsavhandlinger:
Gebus, Steffi : “We’re Giving the Children a Safe Space in the Middle of Crises.” A Mixed-Methods Study of Teachers’ and Psychosocial Counselors’ Experiences of Implementing School-Based Psychosocial Support in Crisis-Affected Lebanon Rathe, Kaja Jenssen : A Critical Phenomenology of Immigrant Indebtedness: Investigating First-Person Experiences of Permanent Guesthood Haug, Margrethe : The Afghan National Army’s (ANA) Nation-Building Potential: Expectations, Experiences, and Disappointments

Masteroppgaver:
Olsen, Ida Marie Storsve : Poder, discurso narrativo y magia. Un estudio de Leopardo al sol (1993) de Laura Restrepo Andreassen, Nils : The Dependence of Alaska’s Unorganized Borough on the State Krøglid, Marius : Lo informal: Habaneros In Between System and Struggle - Navigating Cuba´s Economy as a Möbius Strip

Artikler og rapporter:
Sandstedt, Jade Jørgen Michael / Kubota, Maki / Anderssen, Merete Brendeford / Darby, Jeannique / Helset, Stig Jarle / Tavakoli, Elaheh / Vangsnes, Øystein Alexander / Rothman, Jason : Bidialectal language representation and processing: Evidence from Norwegian ERPs Gebus, Steffi : “We’re Giving the Children a Safe Space in the Middle of Crises.” A Mixed-Methods Study of Teachers’ and Psychosocial Counselors’ Experiences of Implementing School-Based Psychosocial Support in Crisis-Affected Lebanon Rathe, Kaja Jenssen : A Critical Phenomenology of Immigrant Indebtedness: Investigating First-Person Experiences of Permanent Guesthood

Se alle oppføringer i Munin – Open research archive
Vi har eksperter innenfor mange temaer, og de er tilgjengelige for henvendelser