Humanistisk og samfunnsvitskapleg forsking har ei nøkkelrolle for velferd og utvikling i Noreg. Forskinga ved HSL-fakultetet er viktig for forståinga av nordområda, og vi har ein sterk posisjon innan urfolksforsking og forsking på samiske samfunnstilhøve. Forskarane våre er internasjonalt orienterte og aktive i debatten om globale utfordringar som utdanning, helse, energi, klima og miljø. Vi har også bygd opp unike forskingsdatabasar innan samisk, kunsthistorie og historie som blir brukt av forskarar frå heile verda.
Vi har 121 prosjekter ved enheten:
Seeing the Classroom as a Stage - the Dramaturgical Method. Analysing teaching and learning
Med pulten som spillerom og klasserommet som scene - om å iscenesette muntlige ferdigheter
Flersanselige, lekne og kollektive oppstarter i leseundervisningen
Revisiting Hybrid Threats: The Eighth Baseline Requirement and Resilient Civilians in Norwegian Total Preparedness
Fra dannelse til verdiskaping: Hvordan nyliberale diskurser endret skolens samfunnsoppdrag. Kunnskapsløftet 2006
The Global Arctic or the Return of the Groβraum? Implications for India and East Asian Powers
Se alle registreringer i Cristin
Se alle registreringer i Cristin
Doktorgradsavhandlinger:
Gebus, Steffi : “We’re Giving the Children a Safe Space in the Middle of Crises.” A Mixed-Methods Study of Teachers’ and Psychosocial Counselors’ Experiences of Implementing School-Based Psychosocial Support in Crisis-Affected Lebanon Rathe, Kaja Jenssen : A Critical Phenomenology of Immigrant Indebtedness: Investigating First-Person Experiences of Permanent Guesthood Haug, Margrethe : The Afghan National Army’s (ANA) Nation-Building Potential: Expectations, Experiences, and DisappointmentsMasteroppgaver:
Olsen, Ida Marie Storsve : Poder, discurso narrativo y magia. Un estudio de Leopardo al sol (1993) de Laura Restrepo Andreassen, Nils : The Dependence of Alaska’s Unorganized Borough on the State Krøglid, Marius : Lo informal: Habaneros In Between System and Struggle - Navigating Cuba´s Economy as a Möbius StripArtikler og rapporter:
Sandstedt, Jade Jørgen Michael / Kubota, Maki / Anderssen, Merete Brendeford / Darby, Jeannique / Helset, Stig Jarle / Tavakoli, Elaheh / Vangsnes, Øystein Alexander / Rothman, Jason : Bidialectal language representation and processing: Evidence from Norwegian ERPs Gebus, Steffi : “We’re Giving the Children a Safe Space in the Middle of Crises.” A Mixed-Methods Study of Teachers’ and Psychosocial Counselors’ Experiences of Implementing School-Based Psychosocial Support in Crisis-Affected Lebanon Rathe, Kaja Jenssen : A Critical Phenomenology of Immigrant Indebtedness: Investigating First-Person Experiences of Permanent GuesthoodSe alle oppføringer i Munin – Open research archive
Vi har eksperter innenfor mange temaer, og de er tilgjengelige for henvendelser