Humanistisk og samfunnsvitskapleg forsking har ei nøkkelrolle for velferd og utvikling i Noreg. Forskinga ved HSL-fakultetet er viktig for forståinga av nordområda, og vi har ein sterk posisjon innan urfolksforsking og forsking på samiske samfunnstilhøve. Forskarane våre er internasjonalt orienterte og aktive i debatten om globale utfordringar som utdanning, helse, energi, klima og miljø. Vi har også bygd opp unike forskingsdatabasar innan samisk, kunsthistorie og historie som blir brukt av forskarar frå heile verda.
Vi har 111 prosjekter ved enheten:
Svartedauden i Sápmi? Om hvordan den samiske befolkningen ble påvirket av middelalderens Yersinia pestis-pandemi og hvilke konsekvenser det fikk
Exploring digital competence among academic library staff, LIS-faculty members and students: a scoping review
Governmaterialities of religion, nature, and ecology
Archaeology and Plastics: An Introduction
Se alle registreringer i Cristin
Se alle registreringer i Cristin
Doktorgradsavhandlinger:
Sant, Charlotte : Nominal coercion at the syntax-semantics interface: an investigation of countability, events and gender Fjellheim, Eva Maria : Resisting unfinished colonial business in Southern Saami reindeer herding landscapes: Struggles over knowledges, worldviews, and values Stokke, Michael : Jugoslaviske fanger i Norge 1942–1945. Fra SSʼ dødsarbeidsleirer til Wehrmachts krigsfangeleirerMasteroppgaver:
Imperitura, Lorenzo : The Forgotten Queer Utopia Ahmad, Zeeshan : Exploring Code Switching as a Strategy for Euphemism: A study of Bilingual Undergraduate of Pashto and English in Degree college Wari, Dir Upper Garduño Niño, Regina : Analysis of Norway’s approach towards violence in close relationshipsArtikler og rapporter:
Sandstedt, Jade Jørgen Michael / Kubota, Maki / Anderssen, Merete Brendeford / Darby, Jeannique / Helset, Stig Jarle / Tavakoli, Elaheh / Vangsnes, Øystein Alexander / Rothman, Jason : Bidialectal language representation and processing: Evidence from Norwegian ERPs Sant, Charlotte : Nominal coercion at the syntax-semantics interface: an investigation of countability, events and gender Heim, Greta / Bergan, Veronica : Braiding Sámi Diversity and Sámi Pedagogy into Early Childhood Teacher Education: An Example from NorwaySe alle oppføringer i Munin – Open research archive
Vi har eksperter innenfor mange temaer, og de er tilgjengelige for henvendelser