Illustrasjonsbilde

Eksamensvakt ved UiT

Her finner du informasjon for deg som er, eller ønsker å bli eksamensvakt eller teknisk vakt ved UiT. 

UiT ansetter jevnlig vakter. Dersom du er student, pensjonist eller har en fleksibel jobbsituasjon som gir deg mulighet til å jobbe som eksamensvakt eller teknisk vakt, er du velkommen til å søke. I søknaden bør du kort beskrive deg selv og din arbeidserfaring. Vaktene er en viktig del av eksamensavviklingen ved UiT og sikrer en trygg og effektiv gjennomføring av skriftlige skoleeksamener.

Søknadsprosess

  • I Tromsø og øvrige campus ansettes vakter ved behov og det publiseres på denne siden.
  • Søknader for spesifikke campus kan sendes til eksamensvakt@uit.no

Se lenger ned på siden mer om hvor og hvordan søke på vaktjobber
Merk: Øvre aldersgrense for eksamensvakter ved UiT er 80 år.

Eksamensvakter spiller en viktig rolle i gjennomføringen av skriftlige eksamener ved UiT. Som eksamensvakt bidrar du til at eksamen foregår på en trygg, rettferdig og effektiv måte for studentene. Jobben krever ansvarlighet, observasjonsevne og en serviceinnstilt holdning.



Som eksamensvakt har du blant annet ansvar for:

  • ID-kontroll av studenter
  • Tilsyn med eksamenslokalet for å sikre ro og orden
  • Håndtering av eksamenspapirer og teknisk utstyr ved digital eksamen
  • Bistand til studenter ved behov
  • Rapportering av eventuelle avvik, som forsøk på fusk eller tekniske problemer

Eksamensvakter er en viktig del av eksamensgjennomføringen ved UiT, og vi setter stor pris på den innsatsen vaktene legger ned for å sikre en god og rettferdig eksamensavvikling.


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Her finner du retningslinjene som gjelder for våre vakter ved UiT. Disse retningslinjene gjelder uavhengig av om du er hovedvakt eller ordinær eksamensvakt.

Generelle retningslinjer:

  • Alle eksamensvakter ved UiT plikter å sette seg inn i retningslinjene, praktisk informasjon og rutiner for eksamensvakter.
  • Planday skal brukes som vaktsystem.
  • Tidspunkt for publisering av vaktoppdrag i Planday vil bli informert om i god tid.

Sykdom og fravær:

  • Ved akutt sykdom eller annen tvingende grunn som forhindrer deg fra å møte til et vaktoppdrag, må du umiddelbart kontakte Eksamenstjenesten via e-post: eksamensvakt@uit.no.
  • For å få betalt for en vakt du ikke kan møte til, må du ha gyldig forfall, som dokumentert sykdom eller andre gyldige årsaker.
  • Sykmelding må leveres. Dersom du ikke kan få sykemelding (for eksempel hvis du er over 70 år), må legeattest eller annen dokumentasjon fremvises. Dokumentasjonen må inneholde både stempel og signatur fra lege/helseforetak og må være sendt inn innen 14 dager, med mindre annet er avtalt

Dersom du har spørsmål eller trenger ytterligere informasjon, ta kontakt med Eksamenstjenesten UiT på e-post: eksamensvakt@uit.no.

Under vil du finne instruks for hhv eksamensvakter og hovedvakter



Ved UiT bruker vi nøkkelbånd med informasjon hvilken rolle vi har i eksamenlokalet. Nøkkelbåndet brukes fra man kommer på jobb til vakten er over. Eksamensvaktene har gule nøkkelbånd

Eksamensvaktene møter til oppsatt tid og melder seg til hovedvakten. Hovedvakten gir instruks for dagens eksamen. Det gjøres oppmerksom på at vakttidspunktet kan endres i henhold til uforutsette hendelser eller tilrettelegging.

Merk hvilken vakttype du er satt opp på i Planday. 

Plasseringsvakter skal bistå kandidatene med å finne plassene sine. Følg egne instrukser for plasseringsvakter. 

Alle eksamensvakter skal på forhånd ha gjort seg kjent med:

  • Ordensregler ved eksamen (legges på eksamenspulten til kandidaten)
  • Regler for å trekke seg
  • Instruks ved utløsning av brannalarm under eksamen

Følgende punkter som er viktig å huske på:

  1. Tilknytning: I tilfelle en eksamensvakt oppdager at han/hun er i nær familie eller vennekrets med en eksamenskandidat, er det hans/hennes ansvar å gi beskjed om forholdet til hovedvakten. Eksamensvakten vil da ikke kunne hjelpe de respektive studentene eller hen kan bytte til annet eksamenslokale
  2. Pauser. Lengde på pauser for eksamensvaktene er fastsatt til 20 minutt på eksamen som varer i 4 timer og 30 minutt på eksamen som varer i 5 timer eller mer. Det gis ingen pause for eksamen som varer i 3 timer eller mindre.
  3. Eksamensvaktene viser kandidatene de respektive plasser og anviser plass for ytterklær, vesker o.l. Kun mat/drikke, skrivesaker (ikke pennal) og tillatte hjelpemidler skal befinne seg på plassen hos kandidaten. Verken SMART-klokker eller vanlig armbåndsur er tillatt! Eksamenstjenesten sørger for at det er klokke i lokalet.
  4. Det skal alltid være minst én vakt i eksamenslokalet til enhver tid.

Eksamensvaktene må være spesielt oppmerksomme på kandidater som skal ha individuell tilrettelegging.

Kandidatene må være på plass og eksamenspulten skal være ryddet for ikke tillatte hjelpemidler og klar for eksamen senest 15 minutter før eksamenstidens begynnelse.

Etter at kandidatene er plassert, skal eksamensvaktene påse at rømningsveier ikke er blokkerte.

Eksamen hvor det er tillat bruk av kamera, skal det deles ut webkamera, USB-adaptere for MAC til de som trenger det, infoskriv om webkamera og egne ark for billedtaking «Vedlegg til eksamensbesvarelse». I mange tilfeller skal det også være administrativ tid når det deles ut webkamera- hovedvakt blir informert om det er administrativ tid eller ikke.

Hjelpemidler på eksamen

Tillatte hjelpemidler er oppgitt i eksamensoppgavene. Hvis det ikke er anført noen hjelpemidler på eksamensoppgavens forside, så er ingen hjelpemidler tillatte og kandidatene skal rette seg etter dette.

I enkelte tilfeller har en kandidat fått tillatelse til å bringe med seg f.eks. ordbok til eksamen. I slike tilfeller skal kandidaten på forhånd ha innhentet tillatelse fra fagnær administrasjon. Tillatelsen skal være fylt ut stemplet og signert. Kandidaten skal bringe den sammen med ordboken til eksamenslokalet.

Kandidatene skal selv ha satt seg inn i hvilke regler som gjelder i forbindelse med eksamen. Vaktene skal kun henvise til forskriftene og ansvarlige ved eksamenstjenesten.

Eksamensoppgavene og eksamensark utleveres ved eksamenstidens start. Dersom noe viser seg å være uklart i forbindelse med oppgavene, skal eksamensvakten straks melde fra til hovedvakten, som tar kontakt med eksamenstjenesten. Det er ikke tillatt for en eksamensvakt å hjelpe kandidaten med å tyde eventuelle uklarheter i eksamensoppgaven. I slike tilfeller skal kun én vakt ad gangen forholde seg til kandidaten.

Eksamenskandidater som ønsker å trekke seg fra eksamen, kan ikke forlate eksamenslokalet før tidligst 1 – én time etter at eksamen har begynt. Disse kandidatene skal fylle ut og lever trekkskjema istedenfor eksamensbesvarelse. Eksamenskandidater som kommer etter eksamen, er begynt kan slippes inn i lokalet inntil en time etter eksamenstart.

Det er eksamensvaktens oppgave å se til at det er ro og orden i eksamenslokalene. Alt unødvendig snakk mellom vaktene og annet som kan forstyrre kandidatene, skal unngås. Eksamensvaktene skal opptre rolig og vennlig og utvise hjelpsomhet.

Når en kandidat ber om noe han/hun har krav på, skal dette etterkommes snarest mulig. Ved tekniske problemer tilkalles teknisk hjelp/vakt snarest.

Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives med blå eller svart penn.

Når eksamensvakter følger en kandidat ut i pause, skal det ikke innledes til samtale med vedkommende. Det skal overlates til den enkelte kandidat om han/hun vil slappe av med å prate, eller ha stillhet under pausen. Det er ikke under noen omstendighet tillatt å samtale om fag eller eksamensoppgaver.

En eksamensvakt skal kun følge èn kandidat ad gangen til pause. Kandidater som er i pause samtidig, skal ikke på noen måte kommunisere med hverandre.

Det er ikke tillatt å gå på kiosk, butikk eller kantine/kafé under eksamen.

Mistanke om fusk

  1. Toalettrommene skal kontrolleres med henblikk på fusk fra kandidatens side. Det skal foretas kontroll både før eksamensstart, og underveis.
  2. I situasjoner hvor det er grunn til å tro at kandidater forsøker å fuske til eksamen, skal eksamensvakten opptre så diskret som mulig. I slike situasjoner skal vakten normalt ikke foreta seg noe overfor den/de mistenkte, men straks informere hovedvakten. Dersom det er åpenbart at bevis kan gå tapt (f.eks. at studenten kan stikke unna fuskelapper o.l.), skal eksamensvakten fjerne dette før hovedvakten kontaktes. Hovedvakten vurderer situasjonen og kontakter eventuelt eksamensansvarlig.
  3. Det er viktig å være oppmerksom på at kandidater som tas i forsøk på fusk, skal ha anledning til å gjennomføre eksamen.

Innlevering av eksamensoppgave

Eksamensvakten skal vente til kandidaten gir tegn om at hun/han er klar for å levere inn besvarelsen.

Eksamensvakten må påse at:

  1. Alt av ark er påført dato, kandidatnummer og emnenavn, samt at nummereringen av arkene er riktig utført.
  2. Ved innlevering og kontroll skal hovedvakt også kontrollere kandidatnummer.Ved digitale eksamener må vakten skrive inn vaktpassord slik at studenten får levert.
  3. Administrativ tid skal kun benyttes til klargjøring av eksamensbesvarelsen for innlevering. Dersom en kandidat ikke retter seg etter ordensreglene mht. hva det siste kvarteret skal brukes til,  vakten påpeke overfor kandidaten hva som er tillatt iht. ordensreglene.
  4. Eksamensvakten må ikke la kandidaten forlate eksamenslokalet før det er krysset av for levert besvarelse på signaturlisten, sant foretatt kontroll av besvarelsen i henhold til det som er nevnt ovenfor.
  5. Kandidater som av ulike årsaker ikke har levert besvarelsen ennå, må ikke forstyrres av snakk når den ordinære eksamenstiden for noen kandidater er ferdig.
  6. Kandidater har ikke lov å snakke sammen før de har levert eksamensbesvarelsen fra seg, og er ute av eksamenslokalet.Etter innlevering av besva
  7. relsen skal eksamensvakten kontrollere at kandidaten ikke har eksamensark (skrevne og uskrevne) med seg ut av lokalet. Overflødige papirer fjernes fra eksamenspulten og samles på angitt plass i eksamenslokalet og kontrolleres. Ingen overflødige papirer skal makuleres før eksamenskandidaten har forlatt eksamenslokalet.
  8. På papireksamen kan kandidaten ta med seg selve eksamensoppgaven ut av eksamenslokalet.

Særskilt for kameraeksamen:

  • Hovedvakt kunngjør høyt og tydelig når eksamenstiden er over og kandidatene skal over på administrativ tid. Eksamensvaktene leverer så ut røde ark hvor det står «Eksamenstid slutt», denne tida skal kun brukes til å laste opp bilder tatt med webkamera.
  • Ved utdeling av «Vedlegg for eksamensbesvarelse», skal det kontrolleres at vedleggene er merket med kandidatnummer, emnekode og dato. Alle vedleggene samles inn og lagres i konvolutter- merk konvolutt med emnekode og dato

Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Som hovedvakt er du arbeidsleder for ditt vaktlag. Du skal opptre profesjonelt, vennlig og imøtekommende, samtidig som du har ansvar for å veilede vaktene ved ureglementert atferd, for eksempel manglende oppmerksomhet, motvilje mot samarbeid eller bruk av mobiltelefon. Alvorlige eller gjentatte brudd på retningslinjene skal rapporteres til Eksamenstjenesten for videre oppfølging.

  • Møt opp på ditt eksamenslokale ved arbeidstidens start 
  • Klargjør eksamenslokalet, merk pultene med emnekoder og organiser rommet i henhold til gjeldende rutiner. Dersom dette er et lokale hvor det ikke brukes bordkort, følg gjeldende rutiner for emneplassering på rom
  • Eksamensoppgaver (ved papireksamen), sjekklister, kandidatlister mm vil bli bringt til lokalet ditt av Eksamenstjenesten klokken 0800
  • Sett deg inn i evakueringsrutiner og ansvar for ditt område.
  • Ved UiT bruker vi nøkkelbånd med informasjon hvilken rolle vi har i eksamenlokalet. Nøkkelbåndet brukes fra man kommer på jobb til vakten er over. Hovedvaktene har blå nøkkelbånd

Alle eksamensvakter skal melde seg for hovedvakt senest kl. 08.15, være jobb-klar og klar til å motta oppdrag. Gi snarest mulig melding til Eksamenstjenesten dersom noen ikke har møtt.
Det skal gjennomføres et kort med eksamensvakten- se under hva som det skal informeres om

Før eksamensstart skal hovedvakt gi info til alle studenter om å rydde pultene, legge avslått mobiltelefon, smartklokke eller annet elektronisk utstyr i sekken, og plassere denne på anvist sted.
Ca. 10 min. før eksamensstart skal studentene få info over høyttaleranlegg eller fra hovedvakt om rutiner for eksamensgjennomføringen.

Informasjon og ansvarsfordeling

  • Gå gjennom hvilke eksamener som avholdes i rommet/salen, inkludert tillatte hjelpemidler og eventuelle tilretteleggingstiltak for kandidater.
  • Fordel oppgaver blant eksamensvaktene, spesielt kontroll av hjelpemidler og ID-sjekk. Dersom rommet har mer enn 50 kandidater, bør minst to personer utføre denne kontrollen.
  • Utpek en brannvakt og en evakueringsansvarlig

Forventninger til eksamensvaktene

  • Ha en serviceinnstilt holdning og bidra til en positiv eksamensopplevelse for studentene.
  • Mobiltelefoner, aviser og annet som kan forstyrre arbeidet, skal ikke brukes under eksamen.
  • Vær oppmerksom på eventuelle forsøk på fusk og rapporter dette til hovedvakt ved mistanke.
  • Sørg for at studenter ikke snakker etter at eksamenstiden for deres emne er over, da det kan være andre emner med lengre eksamenstid i samme lokale.

Digitale eksamener og innevering

  • Informer studentene om viktigheten av å logge seg på WISEFLOW så snart de setter seg ved digital eksamen.
  • Gjennomgå retningslinjene for håndtegning (håndsopprekning for hjelp) og innlevering i WISEFLOW.
  • Sikre at alle eksamensvakter er kjent med rutinene for innlevering av eksamensbesvarelser.

Håndtering av uforutsette hendelser

  • Gjør vaktene bevisste på mulige uforutsette situasjoner som kan oppstå under eksamen.
  • Forbered dere på én spesifikk beredskapssituasjon hver dag, basert på tiltakskortene.

Målet er å sikre en ryddig, rettferdig og profesjonell eksamensavvikling for både studenter og ansatte.

Generelle rutiner

  • Eksamenskandidater kan slippes inn til eksamen frem til kolkken 1000
  • Ingen kandidater kan forlate eksamen før klokken 1000 (karantenetid)
  • Tekniske problemer meldes til IT-støtte via SMS.
  • Ingen kandidater kan forlate eksamenslokalet uten følge etter at eksamen har startet
  • Hendelseslogg skal fylles ut hver dag, selv ved ingen spesielle hendelser

Mistanke om juks

  • Mistanke om fusk håndteres diskret for å unngå uro i lokalet.
  • Hovedvakt skriver rapport til Eksamenstjenestent med detaljer om hendelsen, inkludert beslaglagt utstyr, tidspunkt, kandidatens navn/nummer og eksamensvaktens kontaktinformasjon.
  • Beslaglagt utstyr merkes tydelig og kandidaten får fortsette eksamen.

Innleveriing av eksamensoppgaver

  • Eksamensvaktene kontrollerer at innlevering er gjort korrekt i Wiseflow.
  • Papireksamen: Hovedvakten sørger for at besvarelsene er korrekt organisert før overlevering.
  • Innlevering registreres i kandidatliste med en hake av hovedvakt

Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Eksamenstjenesten arrangerer informasjonsmøter og kurs for alle våre eksamensvakter, hovedvakter og tekniske vakter.

Informasjonsmøtene arrangeres både i vårsemesteret og høstsemesteret.

Etter eksamensperiodene, blir det også innkalt til evalueringsmøte for våre hovedvakter og teniske vakter.

Vi publiserer datoene for de ulike møtene her, samt egen innkalling i Planday





Her vil du finne informasjon til deg som er, eller vil bli teknisk vakt



Som teknisk vakt er du en del av eksamensvaktene som jobber ved Eksamenstjenesten ved Universitetet i Tromsø. Eksamenstjenesten organiserer skoleeksamener på vegne av fakultetene, i tråd med gjeldende forskrifter og eksamensreglement. Eksamensvaktene er en forlengelse av Eksamenstjenesten, og deres oppgave er å sikre at regelverket følges under eksamensavviklingen. Dette gjøres i samarbeid med hovedvakten i eksamenslokalet, som har hovedansvaret for gjennomføringen av eksamen.

Ved UiT bruker vi nøkkelbånd med informasjon hvilken rolle vi har i eksamenlokalet. Nøkkelbåndet brukes fra man kommer på jobb til vakten er over. Tekniske vakter har rosa nøkkelbånd


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

En av de tekniske vaktene plass ved siden av hovedvakt, med monitor på egen pc. Dersom det er satt opp flere tekniske vakter, tar denne oppstilling i lokalet sammen med eksamensvaktene. Så byttes rollen ved å sitte med hovedvakt gjennom vaktdagen.   

Tekniske vakter har ansvaret for å bistå kandidater med teknisk støtte under eksamen, slik at de kan gjennomføre sine prøver uten tekniske hindringer. Samarbeid og tydelig kommunikasjon med hovedvakten i lokalet er avgjørende for at du som teknisk vakt skal kunne utføre dine oppgaver effektivt. Det er viktig at tekniske vakter ikke tar selvstendige eksamenstekniske beslutninger, uten å ha konsultert hovedvakt eller Eksamenstjenesten på forhånd. 

Arbeidsoppgavene krever at du er nøyaktig, grundig og har gode kommunikasjonsevner. Du må kunne holde oversikt over flere saker samtidig, veilede både eksamensvakter og kandidater, og håndtere stress uten at det påvirker kandidatene eller deres eksamensopplevelse negativt. 

Dine hovedoppgaver inkluderer:
Yte teknisk støtte direkte til kandidater under eksamen. Vi forventer at du er profesjonell og høflig i møtet med kandidatene, og at du beholder roen. Eksamenssituasjonen er ofte stressende for studentene, og det er viktig at eksamensvaktene bidrar til å redusere stressnivået. 

Vakter skal aldri hjelpe kandidater med faglige spørsmål. Spørsmål om feil, uklarheter eller manglende informasjon i eksamensoppgavene skal videreformidles til hovedvakt eller Eksamenstjenesten via Teams. 

Bistå med opplæring av eksamensvakter på tekniske avvik under egne skift. 

Kommunisere med hovedvakt, Eksamenstjenesten og ITA via Slack, hvor vi samarbeider om å finne løsninger mens eksamen pågår. 

Din rolle som teknisk vakt er en viktig del av eksamensgjennomføringen, og din innsats bidrar til en smidig og vellykket eksamensdag for alle involverte 

Som teknisk vakt er du en del av eksamensvaktene som er ansatt ved Eksamenstjenesten ved Universitetet i Tromsø. Eksamenstjenesten arrangerer skoleeksamen på vegne av fakultetene i henhold til enhver tid gjeldende forskrifter og eksamensreglement. Eksamensvaktene er en forlengelse av Eksamenstjenesten, og det er deres oppgave å se til at regelverket/forskrifter blir fulgt når dere er på jobb. Dette gjøres i samarbeid med hovedvakten i eksamenslokalet, som er hovedansvarlig for eksamensgjennomføringen i sitt eksamenslokale. 

Tekniske vakter som er satt opp på samme eksamenslokale, avtaler seg imellom når det tas bytter og pauser.     

Pauser
Det vil bli satt opp vaktrom i nærheten av eksamenslokalene for pauser og plassering av personlige eiendeler (klær-utstyr). Lengde på pauser er fastsatt til 20 minutt på eksamen som varer inntil 4 timer, og 30 minutt på eksamen som varer i 5 timer eller mer.  

Der det kun blir satt opp én teknisk vakt, skal vakta fortrinnsvis sitte i eksamenslokalet, men med mulighet til pauser/lunsjpauser- fortsatt som tilkalling- gi beskjed til hovedvakt.   

Begreper i arbeidet som teknisk vakt: 
Taushetsplikt: Du har taushetsplikt i forhold til innholdet i kandidatens eksamensbesvarelse og alle andre forhold relatert til kandidaten som du får kjennskap til i løpet av eksamen. 

Likebehandling: I utgangspunktet skal alle like situasjoner ha lik løsning med hensyn på hvorvidt kandidaten får ekstratid eller ikke. 

Dersom i tvil: Kontakt hovedvakt på slack 

Habilitet: Du melder ifra om du oppdager at du er i familie med eller har nær tilknytning til en kandidat, og dermed ikke kan bistå denne kandidaten med teknisk støtte under eksamen. 

Formelle feil: Dersom kandidater opplever at de er behandlet urettferdig, eller ikke i tråd med eksamensreglementet kan de klage på formelle feil og kreve eksamen avlagt på nytt. Det er eksamensvaktene sin oppgave å se til at det ikke oppstår situasjoner for kandidatene som gir grunnlag for å klage på formelle feil. 


Endret: 07.04.2025, av Lars Nordmo

Adgangskortene gir tilgang til eksamenslokalene på ditt campus  

Send mail til eksamensvakt@uit.no dersom du ikke har tilgang. Husk å oppgi studentkortnummer som du finner på baksiden av kortet.  

Campus Tromsø: Tilgang til K104: Adgangskortet må aktiveres ved å holde mot aktivator som er på veggen utenfor Aud max.  


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Lønn blir utbetalt i henhold til levert timeliste i lønnssystemet DFØ. Registrering av timer for utbetaling må gjøres i DFØ. 

For at utbetaling av timer skjer, må du: 

Føre opp de samme antall timer som står oppført i Planday.  

Sendt inn timelisten til godkjenning i DFØ innen den siste dagen i måneden  

 
Les mer: 

Utbetaling av timekontrakt – for deg som er timelønnet (selvbetjeningsportal) 

Utbetaling av timekontrakt – for deg som er timelønnet (DFØ-app)


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Meldinger om sykdom på arbeidsdagen skal meldes til eksamensvakt@uit.no med emnetittel «Syk (i dag) DATO».  

Kontakt med Eksamenstjenesten 

Dersom du ønsker å komme i kontakt med Eksamenstjenesten når du ikke er på jobb eller som ikke angår eksamensavvikling i arbeidstiden, kan du sende e-post til eksamensvakt@uit.no. Eksamenstjenesten svarer kun sporadisk på meldinger i andre kanaler, og meldinger via meldingstjenesten i Planday, på personlige epostadresser eller TEAMS chat blir nødvendigvis ikke lest eller besvart. 


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Ansvars- og rollefordeling under eksamen 

Teknisk vakt 

  • Overvåke kandidater i WIseflow Monitor og iverksette tiltak i forbindelse med tekniske avvik under eksamensavviklingen. 
  • Avvikshåndtering/rapportering knyttet til tekniske hendelser.
  • Bindeledd mellom Eksamenstjenesten og eksamenslokalet når det gjelder hendelser som påvirker eksamensavviklingen i Wiseflow for en eller flere kandidater (i samarbeid med hovedvakt). 
  • Kommunikasjon med ITA  
  • Bistå vanlige eksamensvakter 
  • Skannevakt: dersom dette er avtalt med Eksamenstjenesten 
  • Ansvarlig for lånemaskiner og annet teknisk utstyr som lånes ut til kandidatene fra Eksamenstjenesten 
  • Annet forefallende eksamensrelatert arbeid – tekniske vakter skal hjelpe de vanlige eksamensvaktene med deres oppgaver dersom det er behov og tid. 
  • Overvåke lokalet, oppdage behov, problemer og forsøk på juks.  

Eksamensvakt  

  • ID-sjekk og oppmøteregistrering i kandidatliste 
  • Håndtering/utlevering av eksamenspapir 
  • Overvåke lokalet, oppdage behov, problemer og forsøk på juks.  
  • Følge kandidater ut på luftetur. 
  • Annet forefallende eksamensrelatert arbeid. 

IT-avdelingen  

  • Bistår tekniske vakter dersom de ikke kan løse selv, også når det skjer et generelt teknisk avvik som f.eks. nettverksbrudd. 
  • De er i beredskap og skal svare dersom de tagget (se hvordan lenger ned)  

Eksamenstjenesten 

  • Overordnet ansvar for eksamensavviklingen.  
  • Klargjøring før eksamen (kandidatlister, sjekklister, plassering av kandidater, tilrettelegging, med mer).  
  • Beredskap på eksamensdagen: Bakvakt- digital eksamens team og supporttelefon : 77646000  

Det er mange rutiner som angår eksamensavviklingen, men av særlig viktighet for tekniske vakter er å følgende rutiner: 

Sjekkliste for tekniske vakter 

Arbeidsinstruks for eksamensvakter (instruks som gjelder alle vaktgrupper). 

Rutinen for bildevedlegg på eksamen 

Teknisk wiki 

 

Alle brukerveiledninger og rutiner som angår eksamensavviklingen finner du i fillageret til Teamet Tekniske vakter og i WIKI for eksamensvakter i dette teamet.  

Informasjon og forslag til problemløsning knyttet til tekniske problemer finner du i hovedsak i Teknisk wiki 


Endret: 07.04.2025, av Lars Nordmo

Kommunikasjonen under eksamensavviklingen foregår i Slack i teamet som heter “Digital eksamen UiT Under eksamensavvikling benyttes de ulike kanalene se sjekkliste for tekniske vakter dersom du er usikker 

Kanalene har ulikt formål: 
Oppstart – Her meldes det når du har møtt i lokalet. Oppgi hvilket lokale du har vakt i. Dersom du kommer noen minutter for sein, kan det også gis beskjed i denne kanalen 

Tromsø: - Fortløpende dialog om tekniske avvik, feilsøking og teknisk problemløsning.  

En del av arbeidsoppgavene til tekniske vakter er å følge med på kommunikasjonen som foregår på Slack under eksamensavviklingen. 

Hver eksamensdag er Slack bemannet med en bakvakt fra Eksamenstjenesten som svarer på spørsmål og henvendelser i kanalene. Eksamenstjenesten svarer på spørsmål rundt eksamensavviklingen. All kommunikasjon skal foregå i kanalene, og ikke i personlige chatter. 

En viktig regel er at navn på kandidater skal aldri publiseres i kanaler. Oppgi alltid kandidatnummer og emnekode når det dreier seg om en bestemt kandidat. Dersom det er nødvendig å videreformidle også navn på kandidat (eller om du blir bedt om det), send det i privat chat til den personen som er på vakt fra Eksamenstjenesten, men aldri i «offentlige» kanaler i Teams. 


Endret: 07.04.2025, av Lars Nordmo

Eksamenstjenesten har stadig behov for nye vakter til eksamensgjennomføringen ved UiT

Vi arrangerer eksamener ved alle våre campus, samt flere studiesteder

Hvem kan bli eksamensvakt?
UiT ansetter jevnlig eksamensvakter. Jobben passer godt for studenter, pensjonister eller andre med en fleksibel jobbsituasjon. Ingen spesifikke forkunnskaper kreves, men du må være punktlig, pålitelig og komfortabel med å håndtere ansvar.

Send en søknad til eksamensvakt@uit.no. Merk i emnefeltet hvilket campus du kan jobbe som vakt på.

Under kan du se hvilke campus og hvordan type vakter det er behov for nå:



Vi trenger tekniske vakter 

Send en søknad til eksamensvakt@uit.no . Merk i emnefeltet "campus Tromsø"


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Ingen behov for nye vakter våren 2025


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

Ingen behov for nye vakter våren 2025


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

ngen behov for nye vakter våren 2025


Endret: 02.04.2025, av Merethe Figenschau Sletteng

UiT bruker vaktsystemet Planday for vaktlister til våre eksamensvakter



Planday 

UiT bruker Planday som vakt- og bemanningssystem.  

Vakter blir tildelt basert på markert tilgjengelighet i Planday. Sørg derfor for å holde din tilgjengelighetskalender oppdatert i Planday til enhver tid. 

Du er alltid ansvarlig for dine vaktoppdrag som står oppført i vaktplanen. Om du trenger å bytte en vakt gjør du det selv i Planday. Dersom du har problemer med å få noen til å ta vakten din, kan du kontakte Eksamenstjenesten så skal vi prøve å hjelpe deg. Men HUSK - så lenge du kan se vaktoppdraget i “min vaktplan” i Planday er du ansvarlig for å stille på jobb. 
 
Les mer (krever innlogging) 

Planday – rutiner og brukerveiledninger 

Planday for medarbeidere - App Guide 

Synkroniser din kalender med Plandays app (Android) 

Synkroniser din kalender med Plandays app (iOS)


Endret: 07.04.2025, av Lars Nordmo

Parkering for våre ansatte

UiT har avtale med parkeringsselskapet Park Nordic

Her finner du alt du trenger å vite om parkering ved UiT: Parkering UiT



Siste nytt, nye rutiner og brukerveiledninger for våre vakter, samt dato for informasjonsmøter og kurs vil du finne her

Campus Tromsø

Infomøte for eksamensvakter og hovedvakter høst 2025

Tidspunkt: Torsdag 18. september kl13-15

Sted: Administrasjonsbygget K104