Sjekkliste for nye studenter
Her får du en oversikt over viktige ting å huske på som ny student, samt nyttige tips ved studiestart.
En stund etter at du har takket ja til studieplass, vil du motta en e-post med all informasjon du trenger for å opprette IT-brukerkontoen din ved UiT.
IT-brukerkontoen trenger du for å kunne logge deg inn i systemene våre.
Har du problemer med å opprette IT-brukerkonto?
På disse brukerstøttesidene finner du alt om IT-brukerkonto.
For å være student må du hvert semester betale semesteravgift. Du oppretter giro for betaling av semesteravgift i studentweb.
Du kan betale semesteravgift fra 15. juni/15. desember. Betal semesteravgifta så fort som mulig og senest innen 1. september/1. februar.
OBS: Pass på at du oppgir korrekt KID-nummer når du betaler semesteravgifta i din nettbank. Dersom du ikke gjør det, vil ikke din betaling bli registrert i studentweb.
Her kan du se en film om hvordan du betaler semesteravgifta.
OBS: Studenter som tar etter- og videreutdanningsenkeltemner, får tilsendt e-post med egen informasjon om betaling av semesteravgift.
Betalt semesteravgift til en annen institusjon?
Studenter som studerer ved flere utdanningsinstitusjoner, trenger bare betale semesteravgift til en institusjon. I henhold til lov om studentsamskipnader § 15 skal du betale til studentsamskipnaden ved den utdanningsinstitusjonen hvor flest studiepoeng avlegges. Dersom du har betalt semesteravgift til en annen studentsamskipnad enn Norges arktiske studentsamskipnad, må du gi beskjed til oss senest innen 1. september/1. februar via dette skjemaet (krever innlogging med Feidekonto tilknytta UiT). Vi vil da sørge for at dette blir registrert i vårt system slik at du får semesterregistrere deg. OBS: Vær oppmerksom på at du ikke vil få opp semesterkvittering fra UiT i appen Student-ID, dersom du har betalt semesteravgift til en annen institusjon.
Semesteravgifta er på 710 kr og pengene går til Norges arktiske studentsamskipnad.
40 kr av semesteravgifta går til Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH). Studentparlamentet ved UiT anbefaler studentene å støtte SAIH, men du kan reservere deg fra å gi denne støtten ved å endre kronebeløpet på bankgiroen fra 710 kr til 670 kr.
Refusjon av semesteravgifta
Dersom du likevel ikke skal være student ved UiT, er det er mulig å søke om å få semesteravgifta refundert. Siste frist for å søke om refusjon er 1. oktober/1. mars.
For å være student må du hvert semester registrere deg. Det gjør du i studentweb. OBS: Vi anbefaler at du gjør registreringa via PC og ikke via mobiltelefon
- Studieprogramstudenter må bekreftet sin utdanningsplan og melde seg opp til undervisning og eksamen - se film om hvordan du gjør dette
- Enkeltemnestudenter må legge inn sine emner, for deretter å melde seg opp til undervisning og eksamen - se film om hvordan du gjør dette
- Alle studenter må også bekrefte sine kontaktopplysninger
- Pass på at du fullfører din semesterregistrering. Dersom du har gjort alt korrekt vil det på startsida i studentweb ligge følgende melding:
Her finner du informasjon om endring av adresse og informasjon om endring av navn.
Åpning og siste frist for semesterregistrering
- Semesterregistreringa åpner 15. juni/15. desember
- Siste frist for semesterregistrering er 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret
- Dersom du ikke har semesterregistrert deg innen fristen, og har gyldig grunn for dette, kan du søke om dispensasjon fra registreringsfristen. Siste frist for å kunne søke om dispensasjon er 1. oktober/1. mars
Vi anbefaler deg å registrere deg så fort som mulig, slik at du har tilgang til din timeplan og annen nyttig info, i god tid før studiestart.
Trenger du hjelp med semesterregistreringa?
Ta kontakt med ditt studieprogram eller UiT info - Tromsø.
Melde deg av eksamen
Frist for å trekke seg fra eksamen er 14 dager før eksamen. Les mer om dette her.
Studentbevis+
Studentbevis og semesterkvittering får du via appen Studentbevis+, som du laster ned til din mobiltelefon.
Du må ha betalt semesteravgift og være semesterregistrert ved UiT, for å få semesterkvittering fra UiT i appen.
Les mer om om tjenestene knytta til appen og hvordan du laster den ned.
Her kan du ta bilde til Studentbevis+:
- Tromsø, Alta, Narvik og Harstad: UiT info
- Hammerfest: Resepsjonen
- Bodø: Skranken på Nord universitet
Adgangskort
I utgangpunktet trenger du ikke et adgangskort for å komme deg inn i UiTs bygg og rom. Dersom du likevel skulle ha behov for det, utstedes dette hos UiT info.
Må jeg levere politiattest?
Det kreves kun politiattest for studieprogram der studentene kan komme i kontakt med mindreårige, som del av klinisk undervisning eller praksis på studiet.
Dersom du er student ved et studieprogram hvor politiattest kreves, vil du få beskjed om det når du får tilbud om opptak til studieprogrammet.
Slik bestiller og leverer du politiattest
1. Logg inn og gjør følgende i studentweb:
- Under"Meldinger" på forsiden i studentweb finner du en lenke til bestilling av politiattest. Trykk på lenka
- Trykk deretter på rada "Politiattest for studieprogrammet..." og trykk på "Fortsett til bestilling". Slik ser det ut i studentweb:
- Hak av for at du samtykker til at Studentweb sender over fødselsnummer, etc. til Politiet og trykk på knappen "Start bestilling". Slik ser det ut i studentwb:
2. Du vil nå bli sendt videre til Politiets nettsider. Logg inn med bankID eller annen elektronisk ID og følg veiledninga på nettsiden for å fullføre din bestilling.
Du kan se status på søknaden din på politiet.no etter at du har fullført bestillinga. OBS: Dersom du ikke finner søknaden din på politiets nettsider, har du ikke fullført søknaden. Du må da starte bestillingsprosessen på nytt i studentweb.
Politiet sender politiattesten til din digitale postkasse eller via vanlig post. Det kan ta 2 uker fra du bestilte til du mottar politiattesten.
3. Når du har mottatt politiattesten fra Politiet, må du selv levere den til UiT. Vær oppmerksom på at politiattesten ikke kan være eldre enn 3 måneder når den leveres til oss.
Slik gjør du det:
- Logg inn i studentweb
- Velg menypunktet "Mer" og deretter "Søknader"
- Trykk på "Ny søknad"
- Under "Type" velger du "Levering av politiattest"
- Trykk på "Videre" og følg deretter videre instruksjoner. Vær oppmerksom på at du må laste opp politiattesten i PDF-format - du kan ikke ta bilde av politiattesten og laste dette opp
OBS: Ikke last opp politiattest dersom du har merknad på politiattesten din. Slike attester må leveres eller sendes via post til studieprogrammet ditt. Kontaktinfo finner du i studiekatalogen.
TRØBBEL MED BESTILLING AV POLITIATTEST
Melding om manglende bekreftelse fra studentweb:
Dersom du får denne meldinga må du gjøre følgende:
- Gå tilbake til studentweb
- Trykk på "Mer" i menylinja og deretter på "Bestillinger
- Trykk på "Fortsett til bestillingen"
- Trykk på "Trekk samtykke"
- Gå tilbake til forsiden og start prosessen med å bestille politiattest på nytt
Jeg kan ikke bestille politiattest via studentweb
Da kan du bruke politiets digitale løsning eller søke per post.
Nettleseren min gjør at jeg ikke klarer å komme meg videre fra studentweb til Politiets nettsider
Da må du bruke en annen nettleser og gjøre følgende:
- Logge inn i studentweb
- Trykk på "Mer" i menylinja og deretter på "Bestillinger
- Trykk på "Fortsett til bestillingen"
- Trykk på "Trekk samtykke"
- Gå tilbake til forsiden og start prosessen med å bestille politiattest på nytt
SPØRSMÅL OM POLITIATTEST
Jeg er student ved flere studieprogam som krever politiattest. Må jeg bestille og levere flere politiattester?
Ja, det må du. Dette fordi ulike studieprogram krever ulik lovhjemmel ved bestilling av politiattest.
UiT vil sørge for at korrekt hjemmel er knytta til ditt studieprogram, men vi har opplevd trøbbel med bestilling når en student går på flere studieprogram som krever politiattest. En god løsning kan da være at du bestiller politiattest nr to direkte hos Politiet.
Hvor lenge er politiattesten jeg har levert til UiT gyldig?
Les mer om dette på politiets nettsider.
Jeg er usikker på om jeg har levert politiattest til UiT
Dersom du har levert politiattest til oss, vil du få info om dette under "Meldinger" på startsiden i studentweb.
OBS: Dersom det står andre beskjeder på studentweb om manglende innbetaling eller godkjenning av utdanningsplan, vil du ikke kunne se om politiattesten er registrert innlevert.
På studiestartsiden finner du info om studiestart og første oppmøte på studieprogrammet ditt.
Vær oppmerksom på at noen studieprogram har krav om obligatorisk deltakelse på oppstartsmøtet. Dersom du ikke kan møte, må du søke om fritak. Les mer her.
På Min side finner du de viktigste verktøyene du trenger som student, som f.eks. din timeplan.
For å se innhold i timeplanen din, må du først være meldt opp til undervisning.
Her logger du inn: https://uit.no/minside
Dersom du har behov for å se timeplanen til et emne eller et studieprogram, kan du gå til https://tp.educloud.no/uit/
Behandling av din søknad hos Lånekassen
Du må ha betalt semesteravgift og fullført din semesterregistrering i studentweb, før Lånekassen behandler din lånesøknad.
UiT sender ikke data om din semesterregistrering til Lånekassen, men Lånekassen henter data om din semesterregistrering fra UiT når de skal behandle din lånesøknad.
Dersom du får beskjed på Lånekassens nettside om at det ikke er blitt sendt bekreftelse om at du studerer ved UiT, må du sjekke om du har fullført din semesterregistrering. Det gjør du i studentweb. Her kan du også sjekke hvilke data Lånekassen har fått om deg.
Søknadsfrist
Søknadsfristen for lån og stipend er 15. mars for vårsemesteret og 15. november for høstsemesteret.
Les mer om utbetaling av lån og stipend på Lånekassens nettsider.
Andre stipendordninger
I tillegg til lån og stipend fra Lånekassen har du som student også mulighet til å søke om støtte fra andre nasjonale stipend- og legatordninger. UiT Norges arktiske universitet har også egne legatordinger for sine studenter. Les mer om legatordningene her.