Bilde av Sæle, Rannveig Grøm
Bilde av Sæle, Rannveig Grøm
Førsteamanuensis Institutt for psykologi rannveig.sale@uit.no +4777644852 95846738 Her finner du meg

Rannveig Grøm Sæle


Stillingsbeskrivelse

Jeg er opptatt av læring. Jeg er opptatt av hvordan mine egne studenter lærer og forsøker å undervise på måter som hjelper dem til å lære best mulig, og jeg er opptatt av hvordan studenter flest lærer og forsøker gjennom forskningen min å finne ut hvordan vi kan hjelpe dem til å lære best mulig.

Jeg er studieprogramleder for bachelor i psykologi og forsøker å jobbe for tilhørighet og trivsel blant studentene.

Jeg forsker på læring og undervisning i høyere utdanning. Det inkluderer stikkord som læringsstrategier, undervisningsmetoder, tilhørighet, identitet, karakterer og frafall. I tillegg jobber jeg med kunnskapsoppsummeringer på de nevnte temaene, og på tiltak for å bedre barn og unges psykiske helse gjennom å være forfatter for Ungsinn

 


  • Åse Sagatun, Rannveig Grøm Sæle :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Flyt
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2024 ARKIV / DOI
  • Charlotte Bjørnskov Goll, Tore Sørlie, Oddgeir Friborg, Karl-Ottar Ottosen, Rannveig Grøm Sæle :
    Poorer self-reported mental health and general health among first year upper secondary school students do not predict school dropout: a five-year prospective study
    Frontiers in Psychology 2024 ARKIV / DOI
  • Rannveig Grøm Sæle, Tove I. Dahl, Tore Sørlie, Oddgeir Friborg :
    Note to first-year university students: Just do it! In the end, the fact that you study may be more important than how you study.
    UNIPED 2023 ARKIV / DOI
  • Efim Nemtcan, Rannveig Grøm Sæle, Thor Gamst-Klaussen, Frode Svartdal :
    Academic Self-Efficacy, Procrastination, and Attrition Intentions
    Frontiers in Education 2022 ARKIV / DOI
  • Leif Tore Moberg, Birgitte Solvang, Rannveig Grøm Sæle, Anna Dahl Myrvang :
    Effects of cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal treatments for eating disorders: a meta-analytic inquiry into the role of patient characteristics and change in eating disorder-specific and general psychopathology in remission
    Journal of Eating Disorders 2021 ARKIV / DOI
  • Frode Svartdal, Rannveig Grøm Sæle, Tove I. Dahl, Efim Nemtcan, Thor Gamst-Klaussen :
    Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 ARKIV / DOI
  • Rannveig Grøm Sæle, Merete Aasheim :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2021 ARKIV
  • Efim Nemtcan, Rannveig Grøm Sæle, Thor Gamst-Klaussen, Frode Svartdal :
    Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors
    Frontiers in Education 23. desember 2020 ARKIV / DOI
  • Torstein Låg, Rannveig Grøm Sæle :
    Does the Flipped Classroom Improve Student Learning and Satisfaction? A Systematic Review and Meta-Analysis
    AERA Open 2019 ARKIV / DOI
  • Elisabeth Norman, Gerit Pfuhl, Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg, Frode Svartdal, Tove Irene Dahl :
    Metacognition in psychology
    Review of General Psychology 25. oktober 2019 ARKIV / DOI
  • Rannveig Grøm Sæle, Åse Sagatun :
    Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket FRIENDS for life (behandling)
    Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2018 ARKIV / FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Tove Irene Dahl, Tore Sørlie, Oddgeir Friborg :
    Relationships between learning approach, procrastination and academic achievement amongst first-year university students
    Higher Education 2016 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Rannveig Grøm Sæle, Tore Sørlie, Trude Nergård-Nilssen, Karl-Ottar Ottosen, Charlotte Goll, Oddgeir Friborg :
    Demographic and psychological predictors of Grade Point Average (GPA) in North-Norway: A particular analysis of cognitive/school-related and literacy problems
    Educational Psychology 2016 ARKIV / DOI
  • Oda Bjørnsdatter, Torstein Låg, Iris Helene Borch, Rannveig Grøm Sæle :
    Supporting first-year students in changing study habits for better learning
    2024
  • Rannveig Grøm Sæle :
    Strukturer studiehverdagen din (utdanning.no)
    2024 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Iris Helene Borch :
    Bedre læring med studentmentorer?
    2024
  • Magnus Ingebrigtsen, Åshild Odden Miland, Rannveig Grøm Sæle :
    Digitale flashcards fra undervisere ga mindre stryk og bedre karakterer for sykepleiestudenter.
    2024
  • Oda Bjørnsdatter, Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg, Iris Helene Borch :
    En lære-å-lære-intervensjon for førsteårsstudenter. Erfaringer fra en pilot for helseprofesjonsstudenter.
    2024 ARKIV
  • Rannveig Grøm Sæle :
    6 tips for effektiv stu­die­tek­nikk (utdanning.no)
    2024 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Oda Bjørnsdatter, Torstein Låg, Iris Helene Borch :
    En lære-å-lære-intervensjon for helseprofesjonsstudenter
    2024
  • Kristin Benjaminsen Borch, Maria Fredriksen Kvamme, Anita Iversen, Rannveig Grøm Sæle, Iris Helene Borch :
    Relationship-rich education learning for transitions in higher education. Students as partners in teaching, learning and research
    2023
  • Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg, Iris Helene Borch, Oda Bjørnsdatter :
    Implementing the KBCP framework in a large hybrid introductory course for health professions students
    2023
  • Iris Helene Borch, Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg, Oda Bjørnsdatter, Anita Iversen, Maria Fredriksen Kvamme m.fl.:
    Strengthening first-year medical and health profession students' learning  
    2023
  • Tina Lien Barken, Stefano Bonacina, Rune Bostad, Elia Gabarron, Beate Hennie Garcia, Kristine Haddeland m.fl.:
    University campus as a smart technology-supported active learning arena
    Septentrio Reports 2023 DOI
  • Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg, Espen Bjørkedal, Morten Øvervoll :
    Getting closer to the student learning process in a large introductory course - How to teach academic skills to first-year students and prepare them for entering and mastering higher education?
    2021
  • Torstein Låg, Rannveig Grøm Sæle :
    Inflated summary effect sizes in meta-analyses of flipped classroom and collaborative learning interventions?
    2021
  • Efim Nemtcan, Frode Svartdal, Rannveig Grøm Sæle, Thor Gamst-Klaussen :
    Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors.
    2020
  • Rannveig Grøm Sæle :
    Slik får du bedre karakterer
    02. april 2020 FULLTEKST
  • Marthe Lein, Rannveig Grøm Sæle :
    Råd til deg med eksamensangst
    04. juni 2019 FULLTEKST
  • Marthe Lein, Rannveig Grøm Sæle :
    Ekspertråd: Slik husker du best pensum til eksamen
    04. juni 2019 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg :
    Bør vi snu om på undervisningen?
    Psykologisk.no 09. desember 2019 FULLTEKST
  • Efim Nemtcan, Frode Svartdal, Rannveig Grøm Sæle, Thor Gamst-Klaussen :
    Academic skills and procrastination: The role of academic self-efficacy.
    2019
  • Emilie Valebjørg, Aslaug Louise Slette, Olav Schewe, Rannveig Grøm Sæle :
    Nokutpodden - den om pensum
    10. oktober 2018 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Rune Nordgård Andreassen :
    Studenter sliter med psykiske problemer
    05. september 2018 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Julie Strømsvold, Kristin Benjaminsen Borch :
    Økning i studenter med psykiske plager
    05. september 2018 FULLTEKST
  • Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg :
    Erfaringer fra bruk av UiTs FutureLab i et innføringsemne på psykologi
    2018
  • Torstein Låg, Rannveig Grøm Sæle :
    Aktiv læring og omvendt undervisning i utviklingen av et stort innføringsemne i akademiske ferdigheter
  • Rannveig Grøm Sæle, Karl Ottar Ottosen, Oddgeir Friborg, Charlotte Bjørnskov Goll, Tore Sørlie :
    Frafall og fullføring i videregående opplæring
    2017
  • Torstein Låg, Rannveig Grøm Sæle, Espen Bjørkedal, Morten Øvervoll :
    Effects of a flipped classroom intervention in a large enrolment academic skills course
  • Hanne Schou Røising, Rannveig Grøm Sæle, Audun Hetland :
    Markedsføringsfilm til tjenesten DelRett
    2017 DATA
  • Rannveig Grøm Sæle, Øystein Fimland :
    «Lesehester» dropper ut like ofte som alle andre studenter
    20. november 2016
  • Rannveig Grøm Sæle :
    Hvorfor er det så himla viktig med utdanning?
    Psykologisk tidsskrift 2016 ARKIV
  • Rannveig Grøm Sæle :
    Frafall og fullføring i videregående opplæring
    2016
  • Rannveig Grøm Sæle, Hanne Østli Jakobsen :
    Nødrop fra auditorium 1
    25. august 2016
  • Rannveig Grøm Sæle, Siv Eli Vuolab :
    Skippertaksstudenten har mindre sjanse for å droppe ut enn lesehesten
    03. august 2016
  • Rannveig Grøm Sæle, Marit Garfjeld :
    Flittige studenter dropper studiet like ofte som andre
    03. august 2016
  • Rannveig Grøm Sæle, Tore Sørlie, Oddgeir Friborg, Charlotte Goll, Karl-Ottar Ottosen, Trude Nergård-Nilssen :
    Forskningsresultater fra Ung vilje
    2014
  • Rannveig Grøm Sæle :
    The role of academic self-regulation and learning difficulties in academic achievement among first-year university students
    2013
  • Rannveig Grøm Sæle, Randi Elisabeth Olsen :
    Psykhjelpen: Psykologisk rådgivning for ungdom - der ungdom er
    2013
  • Rannveig Grøm Sæle :
    Stort behov for psykehjelp
    Helsesøstre 2011 ARKIV

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    • Studenters tilhørighet og faglig identitetsutvikling
    • Læring
    • Frafall fra utdanning
    • Undervisningsmetoder
    • Systematisk kunnskapsoppsummering og meta-analyse

    Undervisning

    Emneansvarlig:

    PSY-2901 Hovedoppgave
    PSY-1012 Psykologiens metoder
    PSY-1703 Læringspsykologi

    Øvrig undervisning:

    PSY-0700 Tenkning, læring og skriving i høyere utdanning
    PSY-2011 Helsepsykologi
    PSY-2012 Pedagogical psychology

     




    CV

    2016-         Førsteamanuensis, Institutt for psykologi, UiT Norges arktiske universitet

    2020-2021 Konstituert instituttleder, IPS, UiT
    2016-2020 Nestleder utdanning, IPS, UiT
    2012-2016 Stipendiat, Institutt for psykologi, UiT
    2009-2012 Universitetslektor, Institutt for psykologi, UiT
    2003-2009 Profesjonsstudiet i psykologi, Universitetet i Tromsø