Rannveig Grøm Sæle
Førsteamanuensis
Rannveig Grøm Sæle,
Tove I. Dahl,
Tore Sørlie,
Oddgeir Friborg
:
Note to first-year university students: Just do it! In the end, the fact that you study may be more important than how you study.
Efim Nemtcan,
Rannveig Grøm Sæle,
Thor Gamst-Klaussen,
Frode Svartdal
:
Academic Self-Efficacy, Procrastination, and Attrition Intentions
Frode Svartdal,
Rannveig Grøm Sæle,
Tove I. Dahl,
Efim Nemtcan,
Thor Gamst-Klaussen
:
Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy
Leif Tore Moberg,
Birgitte Solvang,
Rannveig Grøm Sæle,
Anna Dahl Myrvang
:
Effects of cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal treatments for eating disorders: a meta-analytic inquiry into the role of patient characteristics and change in eating disorder-specific and general psychopathology in remission
Rannveig Grøm Sæle,
Merete Aasheim
:
Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen
Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2021 ARKIV
Efim Nemtcan,
Rannveig Grøm Sæle,
Thor Gamst-Klaussen,
Frode Svartdal
:
Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors
Torstein Låg,
Rannveig Grøm Sæle
:
Does the Flipped Classroom Improve Student Learning and Satisfaction? A Systematic Review and Meta-Analysis
Elisabeth Norman,
Gerit Pfuhl,
Rannveig Grøm Sæle,
Torstein Låg,
Frode Svartdal,
Tove Irene Dahl
:
Metacognition in psychology
Rannveig Grøm Sæle,
Åse Sagatun
:
Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket
FRIENDS for life (behandling)
Rannveig Grøm Sæle,
Tore Sørlie,
Trude Nergård-Nilssen,
Karl-Ottar Ottosen,
Charlotte Goll,
Oddgeir Friborg
:
Demographic and psychological predictors of Grade Point Average (GPA) in North-Norway: A particular analysis of cognitive/school-related and literacy problems
Rannveig Grøm Sæle,
Tove Irene Dahl,
Tore Sørlie,
Oddgeir Friborg
:
Relationships between learning approach, procrastination and academic achievement amongst first-year university students
Iris Helene Borch,
Rannveig Grøm Sæle,
Torstein Låg,
Oda Bjørnsdatter,
Anita Iversen,
Maria Fredriksen Kvamme
m.fl.:
Strengthening first-year medical and health profession students' learning
2023
Rannveig Grøm Sæle,
Torstein Låg,
Iris Helene Borch,
Oda Bjørnsdatter
:
Implementing the KBCP framework in a large hybrid introductory course for health professions students
2023
Kristin Benjaminsen Borch,
Maria Fredriksen Kvamme,
Anita Iversen,
Rannveig Grøm Sæle,
Iris Helene Borch
:
Relationship-rich education learning for transitions in higher education. Students as partners in teaching, learning and research
2023
Torstein Låg,
Rannveig Grøm Sæle
:
Inflated summary effect sizes in meta-analyses of flipped classroom and collaborative learning interventions?
2021
Rannveig Grøm Sæle,
Torstein Låg,
Espen Bjørkedal,
Morten Øvervoll
:
Getting closer to the student learning process in a large introductory course - How to teach academic skills to first-year students and prepare them for entering and mastering higher education?
2021
Efim Nemtcan,
Frode Svartdal,
Rannveig Grøm Sæle,
Thor Gamst-Klaussen
:
Drop-out and transfer-out intentions: The role of socio-cognitive factors.
2020
Rannveig Grøm Sæle
:
Slik får du bedre karakterer
02. april 2020 FULLTEKST
Marthe Lein,
Rannveig Grøm Sæle
:
Ekspertråd: Slik husker du best pensum til eksamen
04. juni 2019 FULLTEKST
Marthe Lein,
Rannveig Grøm Sæle
:
Råd til deg med eksamensangst
04. juni 2019 FULLTEKST
Rannveig Grøm Sæle,
Torstein Låg
:
Bør vi snu om på undervisningen?
Psykologisk.no 09. desember 2019 FULLTEKST
Efim Nemtcan,
Frode Svartdal,
Rannveig Grøm Sæle,
Thor Gamst-Klaussen
:
Academic skills and procrastination: The role of academic self-efficacy.
2019
Emilie Valebjørg,
Aslaug Louise Slette,
Olav Schewe,
Rannveig Grøm Sæle
:
Nokutpodden - den om pensum
10. oktober 2018 FULLTEKST
Rannveig Grøm Sæle,
Torstein Låg
:
Erfaringer fra bruk av UiTs FutureLab i et innføringsemne på psykologi
2018
Rannveig Grøm Sæle,
Julie Strømsvold,
Kristin Benjaminsen Borch
:
Økning i studenter med psykiske plager
05. september 2018 FULLTEKST
Rannveig Grøm Sæle,
Rune Nordgård Andreassen
:
Studenter sliter med psykiske problemer
05. september 2018 FULLTEKST
Rannveig Grøm Sæle,
Karl Ottar Ottosen,
Oddgeir Friborg,
Charlotte Bjørnskov Goll,
Tore Sørlie
:
Frafall og fullføring i videregående opplæring
2017
Torstein Låg,
Rannveig Grøm Sæle,
Espen Bjørkedal,
Morten Øvervoll
:
Effects of a flipped classroom intervention in a large enrolment academic skills course
2017 SAMMENDRAG
Torstein Låg,
Rannveig Grøm Sæle
:
Aktiv læring og omvendt undervisning i utviklingen av et stort innføringsemne i akademiske ferdigheter
2017 SAMMENDRAG
Hanne Schou Røising,
Rannveig Grøm Sæle,
Audun Hetland
:
Markedsføringsfilm til tjenesten DelRett
2017 DATA
Rannveig Grøm Sæle,
Marit Garfjeld
:
Flittige studenter dropper studiet like ofte som andre
03. august 2016
Rannveig Grøm Sæle,
Siv Eli Vuolab
:
Skippertaksstudenten har mindre sjanse for å droppe ut enn lesehesten
03. august 2016
Rannveig Grøm Sæle,
Hanne Østli Jakobsen
:
Nødrop fra auditorium 1
25. august 2016
Rannveig Grøm Sæle
:
Hvorfor er det så himla viktig med utdanning?
Psykologisk tidsskrift 2016 ARKIV
Rannveig Grøm Sæle,
Øystein Fimland
:
«Lesehester» dropper ut like ofte som alle andre studenter
20. november 2016
Rannveig Grøm Sæle
:
Frafall og fullføring i videregående opplæring
2016
Rannveig Grøm Sæle,
Tore Sørlie,
Oddgeir Friborg,
Charlotte Goll,
Karl-Ottar Ottosen,
Trude Nergård-Nilssen
:
Forskningsresultater fra Ung vilje
2014
Rannveig Grøm Sæle
:
The role of academic self-regulation and learning difficulties in academic achievement among first-year university students
2013
Rannveig Grøm Sæle,
Randi Elisabeth Olsen
:
Psykhjelpen: Psykologisk rådgivning for ungdom - der ungdom er
2013
Rannveig Grøm Sæle
:
Stort behov for psykehjelp
Helsesøstre 2011
Rannveig Grøm Sæle,
Bente Høiseth
:
Unge på vei i Tromsø
Nordlys 10. oktober 2011
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Studenters tilhørighet og faglig identitetsutvikling
- Læring
- Frafall fra utdanning
- Undervisningsmetoder
- Systematisk kunnskapsoppsummering og meta-analyse
Undervisning
Emneansvarlig:
PSY-2901 Hovedoppgave
PSY-1012 Psykologiens metoder
PSY-1703 Læringspsykologi
Øvrig undervisning:
PSY-0700 Tenkning, læring og skriving i høyere utdanning
PSY-2011 Helsepsykologi
PSY-2012 Pedagogical psychology
Medlem i forskningsgruppe
CV
2016- Førsteamanuensis, Institutt for psykologi, UiT Norges arktiske universitet
2020-2021 Konstituert instituttleder, IPS, UiT
2016-2020 Nestleder utdanning, IPS, UiT
2012-2016 Stipendiat, Institutt for psykologi, UiT
2009-2012 Universitetslektor, Institutt for psykologi, UiT
2003-2009 Profesjonsstudiet i psykologi, Universitetet i Tromsø