

Merete Aasheim
Førsteamanuensis
Stillingsbeskrivelse
Representerer RKBU Nord i De Utrolige Årenes (DUÅ) lederteam (administrativ leder).
RKBU Nord/UiT, RKBU Midt-Norge/NTNU, RKBU Vest/NORCE og RBUP Øst og Sør samarbeider om implementeringen av DUÅ i Norge. En representant fra hvert regionsenter utgjør et lederteam for DUÅ Norge. Ledelsen forvalter programseriens totale aktivitet og har ansvar for den daglige driften av DUÅ. RKBU Nord har det overordnet ansvar for koordinering av programseriens aktiviteter og har stabsfunksjon med et nasjonalt mandat.
Øvrige arbeidsoppgaver er knyttet til det årlige oppdragsbrevet fra Helsedirektoratet til RKBU-Nord og forskergruppen Forebyggende og helsefremmende tiltak.
Forskning og evaluering, kunnskapsoppsummeringer, fagutvikling, undervisning og tjenestestøtte overfor tjenester rettet mot barn og unge med hovedfokus på arenaene barnehage og skole.
Spesielt forsknings- og evalueringsoppgaver knyttet til implementeringen av De Utrolige Årene (DUÅ) i Norge.
- Sæle, Rannveig Grøm; Aasheim, Merete. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket Mitt valg! Ungdomsskole-versjonen. Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2021. ISSN 2464-2142.
- Aasheim, Merete; Fossum, Sturla; Reedtz, Charlotte; Handegård, Bjørn Helge; Martinussen, Monica. Examining the Incredible Years Teacher Classroom Management Program in a Regular Norwegian School Setting: Teacher-Reported Behavior Management Practice, Problem Behavior in Classroom and School Environment, Teacher Self- and Collective Efficacy, and Classroom Climate. Sage Open 2020. ISSN 2158-2440.s doi: 10.1177/2158244020927422.
- Aasheim, Merete; Drugli, May Britt; Reedtz, Charlotte; Handegård, Bjørn Helge; Martinussen, Monica. Change in teacher–student relationships and parent involvement after implementation of the Incredible Years Teacher Classroom Management programme in a regular Norwegian school setting. (data) British Educational Research Journal (BERJ) 2018; Volum 44 (6). ISSN 0141-1926.s 1064 - 1083.s doi: 10.1002/berj.3479.
- Aasheim, Merete; Patras, Joshua; Eng, Helene; Natvig, Henrik. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: PALS – Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling (2.utg.). (fulltekst) Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge 2018; Volum 2 (1). ISSN 2464-2142.s 1 - 25.
- Aasheim, Merete; Reedtz, Charlotte; Handegård, Bjørn Helge; Martinussen, Monica; Mørch, Willy-Tore. Evaluation of the Incredible Years Teacher Classroom Management Program in a Regular Norwegian School Setting. Scandinavian Journal of Educational Research 2018; Volum 63 (6). ISSN 0031-3831.s 899 - 912.s doi: 10.1080/00313831.2018.1466357.
- Løndal, Oddbjørn; Aasheim, Merete. De Utrolige Årenes Skole og barnehageprogram. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 9788205491854.s 141 - 160.
- Kirkhaug, Bente; Drugli, May Britt; Handegård, Bjørn Helge; Lydersen, Stian; Aasheim, Merete; Fossum, Sturla. Does the Incredible Years Teacher Classroom Management Training programme have positive effects for young children exhibiting severe externalizing problems in school?: A quasi-experimental pre-post study.. BMC Psychiatry 2016; Volum 16 (362). ISSN 1471-244X.s doi: 10.1186/s12888-016-1077-1.
Forskningsinteresser
- Universalforebyggende og helsefremmende tiltak i tjenester for barn og unge
- Forebygging og behandling i forhold til sosiale- og atferdsvansker og utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter hos barn og unge
- Resiliens hos barn og unge
- Implementering og kvalitetssikring av tiltak i tjenester for barn og unge
- Evaluering av tiltak i tjenestene for barn og unge
Undervisning
Underviser i ulike tema relatert til barn og unges psykiske helse, spesielt i forhold til utvikling, forebygging og behandling av atferdsvansker hos barn, hvordan fremme sosiale og emosjonelle ferdigheter hos barn og resiliens.
Medlem i forskningsgruppe
CV
Cand.polit. fra Universitetet i Tromsø, med fordypning i spesialpedagogikk. Gruppeleder i DUÅ Skole- og barnehageprogram.