Bilde av Olsen, Torjer Andreas
Foto: Torje Jenssen
Bilde av Olsen, Torjer Andreas
Professor i urfolksstudier Senter for samiske studier torjer.olsen@uit.no +4777646912 41638224 Her finner du meg

Torjer Andreas Olsen


Stillingsbeskrivelse

Undervisningsansvar for teori og metode på Master`s degree program in Indigenous studies. Veiledning for studenter på samme program. Ansvarlig for oppgaveseminar knytta til masteroppgave.

 


  • Kristina Belančić, Ekaterina Zmyvalova, David Kroik, Hanna Helander, Torjer Andreas Olsen :
    Institutionalised Sami Education in Norway, Sweden, Finland and Russia
    Brill Academic Publishers 2025 DOI
  • Pigga Keskitalo, Torjer Andreas Olsen, Anna-Lill Drügge, Rauna Rahko-Ravantti :
    Introduction: Embracing Diversity in Sami Education Theory, Practice and Research
    Brill Academic Publishers 2025 DOI
  • Pigga Keskitalo, Torjer Andreas Olsen :
    Review of Indigenous Education and Sámi Pedagogy
    Brill Academic Publishers 2025 DOI
  • Anna-Lill Drügge, Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen, Pigga Keskitalo :
    Ethics in Sámi Educational Research
    Brill Academic Publishers 2025 DOI
  • Pigga Keskitalo, Torjer Andreas Olsen, Anna-Lill Drügge, Rauna Rahko-Ravantti :
    Girjjohallat girjáivuođa - Embracing Diversity. Sami Education Theory, Practice and Research
    Brill Academic Publishers 2025
  • Torjer Andreas Olsen, Monsen Torbjørn :
    Ny bok om samisk pedagogikk samler perspektiver: – Et godt og riktig tidspunkt
    09. januar 2025
  • Claudia Lenz, Amalie Drage Habbestad, Torjer Andreas Olsen, Peder Brende Jenssen :
    Samiske temaer i norskspråklig lærerutdanning – et innblikk i dagens situasjon og behovene fremover
    2025
  • Torjer Andreas Olsen :
    Læstadianisme, seksualitet og kropp – historiske perspektiver
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Arctic Five Extended: The Arctic Five Panel
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Skolevisning: Sweet As
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Noen refleksjoner rundt Sápmi sin plass i Norge i 2024
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Panel moderator: Truth through film - can culture contribute to reconciliation?
    2024
  • Torjer Andreas Olsen, Kjersti McElwee :
    - Ser på samisk tro som eksotisk og rar
    02. juni 2024
  • Anders Bergundhaugen, Torjer Andreas Olsen, Jill Abelsen Olsen :
    Først etter at Jill sluttet i barnehagen, så hun virkningen for alvor
    26. januar 2024
  • Torjer Andreas Olsen, Elin Margrethe Wersland :
    Stor mangel på samiskspråklige barnehagelærere:– Dette må til for å løse krisen
    04. januar 2024
  • Torjer Andreas Olsen, Morten Hopkins Kræmer :
    Bekymret for de samiske språkene
    04. februar 2024
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Kristin Strand :
    Meiner universitet og høgskular må ta eit tydelegare ansvar for kunnskap om urfolk
    06. februar 2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samiske perspektiver i lærerutdanninga
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samiske rettigheter og temaer i barnehagen
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Om å være norsk, og norskere enn vi var
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samiske perspektiver fra plan til praksis i Tromsø-skolen
    2024
  • Eli-Anita Øivand Schøning, Trude Arthursdotter Fonneland, Torjer Andreas Olsen :
    Muitát, mujttalit, å minnes på ny – et museologisk perspektiv på kunnskapsproduksjon i Árran Julevsáme guovdásj og Várdobáiki sámi guovddáš
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Contested narratives and Indigenous peoples in education: The Sámi case
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Læstadianismen
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Religion i Sápmi
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Minorities and Indigenous people in the Arctic region of Norway. Reflections on knowledge and perspectives
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Key note lecture: Reclaiming voice and visibility through education: Truth and reconciliation as a way to address the othering of Indigenous peoples and national minorities
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Ny og gamle spor i samiske Tromsø
    iTromsø 14. juni 2024 FULLTEKST
  • Torjer Andreas Olsen :
    Reconciliation as decolonization: Teaching Sámi/Indigenous topics in the Truth and Reconciliation era
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samehets: Hva skal vi gjøre? - Ordstyrer og møteleder
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Gender and queer perspectives in Sámi research: Gaps and steps forward
    2024
  • Line Harr Skagestad, Torjer Andreas Olsen :
    Samisk kulturformidling på rett kjøl, men med ustø kurs
    17. april 2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Vi trenger et senter for samisk kunnskap og kompetanse i profesjons­utdanningene
    Khrono 17. september 2024 FULLTEKST
  • Torjer Andreas Olsen :
    Keynote lecture: Changing the world? Truth and reconciliation as a way of challenging research methodologies
    2024
  • Torjer Andreas Olsen, Elisabeth Stubberud, Mathias Danbolt, Adrienne Huard, Kari Helene Skog :
    Queering Indigenous knowledge - panel talk
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samiske perspektiver
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Gender in Sápmi: Sámi Feminist Ways of Knowing, Being, and Doing
    2024
  • Torjer Andreas Olsen, Trine Kvidal-Røvik, Soile Päivikki Hämäläinen, Lukas Kosner :
    Faglig seminar, Del 2: Forskning
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Utdanning, rekruttering og kompetanse i og for Sápmi – hva er viktig framover?
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Implementering av LK20S og LK20 i lys av sannhets- og forsoningskommisjonen
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Møteleder: Hvordan skaper vi inkluderende likestilling? Gode eksempler fra UHI-sektoren
    2024
  • Torjer Andreas Olsen, Pigga Keskitalo, Björn Norlin, Daniel Fjellborg, Mati Keynes :
    Panelsamtale: Truth and Reconciliation in the Arctic: The Role of Research and Knowledge
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samiske temaer og perspektiver i skolen – fra læreplan til praksis for ungdomsskole og videregående skole
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samiske temaer og perspektiver i skolen – fra læreplan til praksis i barneskolen
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Romssa sámi viessu/Samisk hus Tromsø - en viktig møteplass?
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Samisk i Tromsøskolen – fra læreplan til praksis på Storelva skole
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    LK20/S, Sannhet og forsoning og veien videre for urfolk og nasjonale minoriteter i utdanningsfeltet
    2024
  • Astri Dankertsen, Torjer Andreas Olsen, Ina Knobblock :
    Gender in Sápmi: Sámi Feminist Ways of Knowing, Being, and Doing
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Ordstyrer i panelsamtale: Fra kvinner til kjønnsbalanse og mangfold i forskning: Hvor var vi – hvor er vi nå?
    2024
  • Torjer Andreas Olsen :
    Mot en nasjonal forpliktelse. Norske universiteter bør enes om et sett av gullstandarder for godt arbeid med sannhet og forsoning
    Khrono 03. desember 2024

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Alle arbeider


    Forskningsinteresser

    Samiske og urfolksrelaterte temaer i barnehage, skole og utdanning.

    Kjønn, makt og posisjon i urfolksforskning.

    Nordnorsk og samisk religionshistorie.

     

    Undervisning

    Jeg har ansvar for undervisning i teori, metode/metodologi og oppgaveskriving. Dette betyr å stille spørsmål ved og gi grunnlag for kunnskap om hvordan og hvorfor vi driver med forskning. Det handler også om de mest praktiske sidene ved akademisk virksomhet: Hvordan finne kunnskap? Hvordan skrive en tekst? Hvordan formidle det vi vet? Hvordan kan forskninga best være tilknytta samfunnet?



    Medlem i prosjekt


    CV

    2001-2003: Universitetslektor i religionsvitenskap, UiT

    2003-2008: Ph.d.-stipendiat i religionsvitenskap, UiT

    2008: Ph.d. i religionsvitenskap, UiT. Avhandling i Munin.

    2009: Førstelektor/prosjektleder i religionsvitenskap, UiT

    2010: Frilanser

    2010/2011: Rådgiver/Webredaktør, HSL-fakultetet, UiT

    2011: Førsteamanuensis i urfolksstudier

    2017: Professor i urfolksstudier

    2019: Instituttleder