Bilde av Dahl, Tove I.
Bilde av Dahl, Tove I.
Professor Institutt for psykologi tove.dahl@uit.no +4777645456 Her finner du meg

Tove I. Dahl


Stillingsbeskrivelse

Jeg er professor i pedagogisk psykologi med stor interesse for læring, motivasjon, språk og kultur. Jeg er spesielt interessert i hvordan vi utvikler oss utenfor klasserommet, det være seg alene eller med andre, i ulike situasjoner ute eller på reise, eller i samspill med folk fra andre kulturer og livserfaringer. Konsekvent gjennom hele min karriere har vært mitt fokus på den spesielle plassen språk og tekstforståelse har i våre liv - for informasjon, glede, innsikt og kontakt. I senere tid har forskningen min også handlet om å bedre forstå interesseutvikling, mot og eventyr ("adventure") med et spesielt øye på hvordan de kan gi nye perspektiver på læring.

 

Lær mer om vår EPIC forskningsgruppe som jeg hører til.

 

Vitenskapelige arbeidsområder


  • Rannveig Grøm Sæle, Tove I. Dahl, Tore Sørlie, Oddgeir Friborg :
    Note to first-year university students: Just do it! In the end, the fact that you study may be more important than how you study.
    UNIPED 2023 ARKIV / DOI
  • Tim Dassler, Tove Irene Dahl, Tarjei Tveito Skille, Gerit Pfuhl, Richard Fjellaksel :
    LIFE-LONG LEARNING FOR SAFE MOUNTAIN FUN: TRANSFORMING BACK-COUNTRY SKIERS' PRACTICES THROUGH STIMULATING DOUBLE-LOOP LEARNING AT AVALANCHE COURSES
    International Snow Science Workshops (ISSW) Proceedings 2023 FULLTEKST
  • Ellen Nierenberg, Mariann Solberg, Torstein Låg, Tove Irene Dahl :
    A three-year mixed methods study of undergraduates’ information literacy development: Knowing, doing, and feeling
    UiT Norges arktiske universitet 2022 ARKIV / DOI
  • Tove I. Dahl :
    What if becoming information literate were an adventure?
    Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, NORIL 2022 ARKIV / DOI
  • Ellen Nierenberg, Tove I. Dahl :
    Is information literacy ability, and metacognition of that ability, related to interest, gender or education level? A cross-sectional study of higher education students
    Journal of Librarianship and Information Science 2021 DATA / FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Tove I. Dahl, Ellen Nierenberg :
    Here’s the TRIQ: The Tromsø Interest Development Questionnaire Based on the Four-Phase Model of Interest Development
    Frontiers in Education 2021 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Frode Svartdal, Rannveig Grøm Sæle, Tove I. Dahl, Efim Nemtcan, Thor Gamst-Klaussen :
    Study Habits and Procrastination: The Role of Academic Self-Efficacy
    Scandinavian Journal of Educational Research 2021 ARKIV / DOI
  • Ellen Nierenberg, Torstein Låg, Tove I. Dahl :
    Knowing and doing: The development of information literacy measures to assess knowledge and practice
    Journal of Information Literacy 2021 FULLTEKST / DATA / ARKIV / DOI
  • Frode Svartdal, Tove I. Dahl, Thor Gamst-Klaussen, Markus Koppenborg, Katrin Klingsieck :
    How study environments foster academic procrastination: Overview and recommendations
    Frontiers in Psychology 02. november 2020 ARKIV / DOI
  • Elisabeth Norman, Gerit Pfuhl, Rannveig Grøm Sæle, Torstein Låg, Frode Svartdal, Tove Irene Dahl :
    Metacognition in psychology
    Review of General Psychology 25. oktober 2019 ARKIV / DOI
  • Anniken Hoel, Tove Irene Dahl :
    Why bother? Student motivation to participate in student evaluations of teaching
    Assessment & Evaluation in Higher Education 2018 DOI
  • Audun Hetland, Joar Vittersø, Simen Oscar Bø Wie, Eirik Refsnes Kjelstrup, Matthias Mittner, Tove Irene Dahl :
    Skiing and thinking about it: Moment-to-moment and retrospective analysis of emotions in an extreme sport
    Frontiers in Psychology 2018 ARKIV / DOI
  • Richard Fjellaksel, Tim Dassler, Tove Irene Dahl :
    Studentdrevet læring med Reflektometeret: Et innovativt verktøy for å skape to-veis læring mellom undervisere og studenter
    2024 DATA
  • Tove Irene Dahl, Tarjei Tveito Skille, Richard Fjellaksel, Gerit Pfuhl, Tim Dassler, Anonymous Course participants :
    PARTICIPANTS’ SHARED PERSPECTIVES ON A SEASON-LONG AVALANCHE COURSE
  • Tove Irene Dahl, Tim Dassler, Christin Schulze, Richard Fjellaksel, Gerit Pfuhl, Karin Elisabeth Sørlie Street m.fl.:
    BOOSTING AND NUDGING PEOPLE TO MAKE SMART BACK-COUNTRY DECISIONS: THE CASE OF WINTER NORWAY
  • Richard Fjellaksel, Tim Dassler, Vetle Hofsøy-Woie, Tove Irene Dahl :
    Reflectometer: a novel tool to boost learning in avalanche courses
  • Tove I. Dahl :
    Et mål, en lan, eksempler på hvordan å gå frem: Veiledningserfaringer fra bakken
    2023
  • Tove I. Dahl, Magnus Ingebrigtsen :
    Psyforeningens panelsamtale om psykologi
    2023
  • Tim Dassler, Richard Fjellaksel, Tove Irene Dahl, Tarjei Tveito Skille, Gerit Pfuhl :
    Rethinking avalanche education: Transforming backcountry skiers´ practices through stimulating double-loop learning at avalanche courses
    2023 FULLTEKST
  • Tove I. Dahl :
    Mot er vidunderlig, men helst ikke som hverdagskost
    2022
  • Ellen Nierenberg, Tove I. Dahl :
    The development of students as information literate individuals: Results from an 86% complete PhD in Information Literacy
    2022
  • Torstein de Besche, Tove I. Dahl :
    The Shame of Buried Giants and the Courage to Dig Them Up
    UiT Norges arktiske universitet 2022 FULLTEKST
  • Tove I. Dahl :
    Do calls of courage during outdoor adventures matter for flourishing? Developing a tool to find out, and what we've learned so far
    2022
  • Tove I. Dahl, Ellen Nierenberg :
    Interest: We know it when we feel it, but do we recognize it when we measure it? That’s a TRIQ question
    2021
  • Tove I. Dahl :
    Mot er vidunderlig, men helst ikke som hverdagskost
    2021
  • Ellen Nierenberg, Torstein Låg, Tove I. Dahl :
    New tools for assessing information literacy: Knowing and doing
    2021
  • Tove Irene Dahl :
    Kvalitet i høyere utdanning: Aspirasjon, refleksjon og egen vei videre
    2020
  • Tove I. Dahl :
    Slik løser de meritterte undervisere pandemi undervisning
    12. desember 2020 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    Courage: The real deal
    2019
  • Tove Irene Dahl :
    Inspire it!
    2019
  • Tove Irene Dahl :
    Our Stories Volume 1, Last Chapter
    2019 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    I will never tell you you’re awesome, but I will celebrate your courage
    15. januar 2019 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    De psykologiske ingrediensene i fortellingenes lim
    2019 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    Hva skal til for å skape opplevelser i reiseliv?
    09. september 2019 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    Mot: Handle with care
    2019 PROSJEKT
  • Tove Irene Dahl :
    Forelesernes beste råd og studietips
    27. august 2019 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    Caring and daring
    2019 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl, Ingvild Lappegård, Karine Thorheim Nilsen, Ellen Nierenberg :
    Developing a measure of interest: Where to next from this fork in the road?
  • Tove Irene Dahl :
    Those times we call on courage
    18. januar 2018 FULLTEKST
  • Tove Irene Dahl :
    Keynote: Courage is more than small change (with Easkey Britton)
  • Tove Irene Dahl :
    Modr: Handle with care
    2018
  • Tove Irene Dahl :
    Courage. What is it?
    2018
  • Tove Irene Dahl :
    Keynote: Courage is the exception: Let's make it exceptional
  • Tove Irene Dahl :
    Courage: When should we be courageous global citizens... and when not?
    2018
  • Tove Irene Dahl :
    Usynlig mot
    2018
  • Tove Irene Dahl :
    Veien mot mot
  • Tove Irene Dahl :
    What is metacognition? A metacognitive perspective on a collaborative venture by an IPS research group
  • Tove Irene Dahl :
    Langvarige små timer
    2018
  • Tove Irene Dahl :
    En psykologisk reise gjennom tid og mulighetsrom
    2018
  • Tove Irene Dahl :
    Humanity at its finest
    2018

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

     

    <! st1\:*{behavior:url(#ieooui) } -->


    Forskningsinteresser

    Interest
    Courage
    Adventure
    Cognitive and situated perspectives on learning
    Language comprehension
    Language acquisition/learning
    Peace education
    Learning and Assessment
    Learning in non-formal environments
    Life (and sleep) in the High North
    The tourist experience

    Undervisning

    Emneansvarlig for:

    PSY-1505 Læringspsykologi

    PSY-2012 Pedagogisk psykologi / Educational psychology (English)

    PSY-3000 Proseminar

    PSY-3006 Selvvalgt emne i psykologi (Norsk/English)

    PSY-3018 From theory to the practice of teaching (English)

    PSY-3021 The psychology of experience (English)

    PSY-3900 Masteroppgave i psykologi


    Foreleser også i:

    PSY-1000 Studie(u)vaner

    PSY-1001 Språk og tenkning

    PSY-1003 Språk

    PSY-1503 Språk

    PSY-1509 Veiledning av empiriske studentoppgaver

    PSY-1510 Veiledning av empiriske studentoppgaver

    PSY-2002 Veiledning av empiriske eller teoretiske studentoppgaver