Rigmor Furu
Førstelektor
Stillingsbeskrivelse
Mitt arbeidsområde er fleksibel læring og pedagogisk bruk av teknologi. Et av hovedmålene for HelPed er å arbeide for å styrke utdanningskvalitet, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digital teknologi i undervisning og læring. I samarbeid med ledelse, vitenskapelig ansatte og praksisfelt skal HelPed bidra til å styrke utdanningskvalitet.
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Publikasjoner utenom Cristin
Johnsen, Elin & Furu, Rigmor (2016): “Aktuelle brukeres evaluering av e-læringskurset PUST. - Et kurs om personer med behov for langtids mekanisk ventilasjon”. ISBN 978-82-8242-059-4. Universitetssykehuset Nord-Norge.
Furu, Rigmor & Lund, Irene (2015): “Jeg puster –altså er jeg”. Kronikk i dagens Medisin, avis og på nett: www.dagensmedisin.no/artikler/2015/1/02.
Warth,L.L., Furu, R. (2015): “Synchronous and Asynchrounous Medical Problem solving. The use of videoconference and a discussion forum for collaboration among health care professionals in Norway”. ThinkMind, eTelemed 2015, 2015_1_30_40173. http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=etelemed_2015_1_30_40173
Furu, Rigmor, Lund, Irene & Fondenæs, Ove (2015): Prosjektrapport ”Jeg puster –altså er jeg. Et prosjekt om opplæring knyttet til behov for langtids mekanisk ventilasjon”. ISBN: 978- 82-8242-054-9. NST-rapport 07-2015.
Furu, Rigmor (2014): ”I likevekt med IKT. IKT som verktøy for livsstilsendring ved sykelig overvekt”. Sluttrapport.
Furu, Rigmor (2014): Fleksibilisering av masterstudiet i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet. – Hva, hvorfor og hvordan? Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø.
Furu, Rigmor (2012). Hvor nyttige er virtuelle fagnett for samhandling og kompetansebygging? Kap. 5 i boka Blix, Anderssen og Størdal, red.(2012): Helse Digital. Digitale arenaer i praksis og utdanning.
Kjeldsberg, Anne- Britt, Furu, Rigmor & Gjeldstad, Signe (2010): Det er menneskene det kommer an på. Elektronisk samhandling og kompetanseutvikling i demensomsorgen. Forlag Aldring og helse.
Norbye, Bente & Furu, Rigmor (2010): Kan ”Blended Learning” bidrar til refleksiv praksis? Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, nr. 4.2010, Årgang 12.
Furu, Rigmor (2009): Helsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. Et instrument for faglig refleksjon. Masteroppgave i pedagogikk. Universitetet i Bergen. Det psykologiske fakultet.
Furu, Rigmor, Steinerowski, Arthur (ed), Norbye, Bente & Leslie, Ian (2008): Creating sustainable rural healthcare networks through new technology and learning opportunities. Eureka Digital 4- 2008.
Norbye, Bente, Furu, Rigmor, Leslie, Ian & Steinerowski, Arthur (red) (2008): Innovative approaches to competence building. Eureka Digital 5-2008.
Norbye, Bente & Furu, Rigmor (2007).:I need a kick start. Presentation of an Educational Program using flexible methods of learning. Designed for the Rehabilitation Network in rural areas of Northern Norway. Experiences and reflections. Eureka Digital 2-2008.
Johansen, Magnar, Ytterland, Vegard, Furu, Rigmor & Tot, Zoltan (2007): Rakel. Redskap for Autismenettverk og kompetanseheving med bruk av elektroniske løsninger. Autismeenheten. Nasjonalt kompetansesenter for autismespekterforstyrrelser. Rikshospitalet. Rapport 2. 2007. ISBN 978-82-92793-04-6.
Flytkjær, Vibeke, Øvernes, Eirik, Furu, Rigmor, Larsen, Eva og Kristiansen, Trond (2004): Evalueringsveiviser for nettbasert læring. Nasjonalt senter for telemedisin, Tromsø.
Øvernes, Eirik og Furu, Rigmor (2004).:Hvor er fagfolkene? IKT som hjelpemiddel for å øke kompetanse i og mellom tjenestenivåene? NST-rapport, 06-2004.
Kjeldsberg, Anne-Britt, Furu, Rigmor og Bjørnebye, Sidsel (2004): Lær demens med bredbånd. IKT-basert læringsprogram for helsepersonell. Nasjonalt Kompetansesenter for aldersdemens.
Medlem i forskningsgruppe
Medlem i prosjekt


CV
Utdanning
2005-2009 IKT-basert mastergradsstudium i pedagogikk. Universitetet i Bergen
2003 Prosjektledelse del 2, BI Handelshøyskolen
2001 Prosjektledelse del 1, BI Handelshøyskolen
2000 Can mag grad UiT
1998-2000 Videreutdanning i data/IT for helsepersonell, Høgskolen i Narvik
1998 Pedagogikk mellomfag, Universitetet i Tromsø
1997 Pedagogikk grunnfag, Universitetet i Tromsø
1992 Praktisk pedagogisk eksamen, Universitetet i Tromsø
1987 Examen Philosophicum; Universitetet i Tromsø
1984-1985 Videreutdanning i intensivsykepleie, Regionsykehuset i Tromsø
1979-1981 Røde Kors Sykepleierskole, Tromsø
Arbeidserfaring
F.o.m. 2016: Førstelektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling, Helsefak, UiT
2000-2016 IKT pedagog og prosjektleder ved Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin (F.o. m. 01.01.16 Kvalitets- og utviklingssenteret) ved Universitetssykehuset Nord-Norge
1994-2000 Faglærer, Videreutdanningen i intensivsykepleie, Universitetssykehuset Nord-Norge
1984-1994 Intensivsykepleier og praksisveileder, RiTø/UNN, Tromsø
1982-1984 Offentlig godkjent sykepleier, RiTø, Tromsø