Bilde av Höper, Jan
Bilde av Höper, Jan
Førstelektor naturfag Institutt for lærerutdanning og pedagogikk jan.hoper@uit.no +4777646666 Her finner du meg

Jan Höper


Stillingsbeskrivelse

  • Undervisning i biologi, kjemi og geologi for studenter i Master i lærerutdanning 1.-7. og 5.-10. trinn

pågående FoU-Prosjekter:

Verv:


  • Jan Höper :
    Mind the Gap Between Chemistry and Outdoor Education: Primary and Lower Secondary Preservice Teachers’ Beliefs During an Outdoor-Based Introduction to Chemistry in Science Education
    Journal of Science Teacher Education 2024 ARKIV / DOI
  • Siw Turid Killengreen, Helene Lundberg, Ingrid Jensvoll, Jan Höper :
    Naturfag utenfor klasserommet fra et Nordnorsk perspektiv
    Nordic Studies in Science Education 2023 ARKIV / DOI
  • Kirsti Marie Jegstad, Jan Höper, Kari Beate Remmen :
    Using the Schoolyard as a Setting for Learning Chemistry: A Sociocultural Analysis of Pre-service Teachers’ Talk about Redox Chemistry
    Journal of Chemical Education 2021 ARKIV / DOI
  • Jan Höper, Kirsti Marie Jegstad, Kari Beate Remmen :
    Student teachers’ problem-based investigations of chemical phenomena in the nearby outdoor environment
    Chemistry Education Research and Practice (CERP) 2021 ARKIV / DOI
  • Kari Beate Remmen, Kirsti Marie Jegstad, Jan Höper :
    Preservice teachers’ reflections on outdoor science activities following an outdoor chemistry unit
    Journal of Science Teacher Education 03. desember 2020 DOI
  • Jan Höper :
    Has the time come to use near-infrared spectroscopy in your science classroom?
    School Science Review 2020 ARKIV
  • Jan Höper, Hans-Georg Køller :
    Outdoor chemistry in teacher education – a case study about finding carbohydrates in nature
    LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education 2018 ARKIV / DOI
  • Jan Höper, Mareike Janssen, Philipp Spitzer :
    Chemie und Natur - ein Gegensatz für Lehramtsstudierende?
  • Oleg Popov, Jan Höper :
    Exploring outdoor science in teacher education from a comparative Scandinavian perspective
    Conexão Ciência 2017 ARKIV
  • Solveig Karlsen, Magne Olufsen, Jan Höper, Mona Kvivesen :
    Innføring i kjemi for lærere, bind 2
    Universitetsforlaget 2022
  • Jan Höper, Kirsti Marie Jegstad, Kari Beate Remmen :
    Kjemi i skolegården - hvordan utvide et klassisk laboratoriefag
    Bedre Skole 2024
  • Jan Höper :
    ILP-seminaret: Glaciereducation – Glaciers as learningarena
  • Jan Höper :
    Utforsk Steindalen En idébok for lærere, guider og andre naturinteresserte
    2024 FULLTEKST
  • Jan Höper, Jemma Louise Wadham, Philipp Spitzer, Monica Caroline Mackay Winsborrow, Martin Gröger, Heck Volker m.fl.:
    GlacierXperience meets METALLICA - Økt studiekvalitet igjennom faglig og didaktisk samarbeid på tvers av fakulteter
    2024
  • Jan Höper :
    Kjemi uten lab? Erfaringer fra en litt annerledes kjemiundervisning
    2024
  • Jan Höper, Sofia Elisabeth Kjellman :
    Steindalen fra et geologisk perspektiv
  • Jan Höper :
    Kjemiundervisning i fjæra
    2024
  • Jan Höper :
    RadioMikro: Wissen für Kinder: Golfstrom
    12. juli 2024 DATA
  • Jan Höper :
    Her er laererne pa kurs i heksekunster
    25. mai 2024 FULLTEKST
  • Jan Höper :
    Kurs i utekjemi - læring i friluft
    2024
  • Jan Höper, Linn Kristin Novis, Tord Karlsen :
    Geologiens Dag - Virtuell opplevelse av en bre
    Geologiens Dag 2024
  • Stig Misund, Jan Höper :
    Podkast-produksjon som arbeidskrav
    2024
  • Ingrid Jensvoll, Jan Höper, Tone Kristin Reiertsen, Kåre Aleksander Grundvåg :
    Kurs om fugler i nærnaturen
    2023 DATA
  • Jan Höper, Siw Turid Killengreen, Andy Børge Sortland :
    Birget – Oppdrag sjølberging: An action research project on the use of Sami traditional knowledge as motivation for learning about biological diversity in science education
    2023
  • Philipp Spitzer, Heck Volker, Martin Gröger, Jan Höper :
    GlacierXperience – Gletschererfahrung und -bildung im naturwissenschaftlichen Unterricht
    2023
  • Greta Heim, Jan Höper :
    Árbediethu Et tverrfaglig FoU-prosjekt i samisk matkultur
    2023
  • Heck Volker, Martin Gröger, Jan Höper, Philipp Spitzer :
    GlacierXperience – una experiencia glaciar para la educación y enseñanza de la geografía y las ciencias naturales en el campo de la sostenibilidad
    2023
  • Stig Misund, Jan Höper :
    GLU fleks - våre erfaringer så langt
    2023
  • Kirsti Marie Jegstad, Jan Höper, Kari Beate Remmen :
    Jakten på redoxreaktioner på skolgården
    Kemilärarnas informationsbrev 2023 FULLTEKST
  • Jan Höper :
    Ingen vet hva p-en i pH egentlig står for
    15. september 2023 FULLTEKST
  • Jan Höper :
    Hvordan skal vi undervise 1-7-studenter i en nettbasert utdanning (flex1-7)? Ut ifra et helhetlig naturfag, eller langs tradisjonelle disiplinfag?
    2022
  • Jan Höper :
    Har vi råd til å la naturfagstudenter delta på tverrfaglige prosjekter?
    2022
  • Jan Höper :
    Sandøya,en unik læringsarena – naturen som inspirasjon for byen
    2022
  • Jan Höper, Siw Turid Killengreen, Andy B. Sortland :
    "Birgejupmi" - Sjølberging og artskunnskap
    2022 FULLTEKST
  • Jan Höper :
    På jakt etter den røde tråden mellom tverrfaglighet og faglig dybde
    2022
  • Jan Höper :
    Towards integrated science education by using mobile technologies outdoors
    2020
  • Jan Höper :
    Case-based Health and Safety Education
    2019 DATA
  • Jan Höper :
    Naturwissenschaften in Deutschland - Naturfag i Tyskland
    2019
  • Jan Höper :
    Towards integrated science education by using mobile techniques outdoors - Experiences from chemistry education above the polar circle
    2019
  • Kirsti Marie Jegstad, Jan Höper, Kari Beate Remmen :
    The outdoors as a setting for talking chemistry in teacher education
    2019
  • Kirsti Marie Jegstad, Jan Höper, Kari Beate Remmen :
    The outdoors as a setting for learning chemistry in teacher education
    2019
  • Jan Höper :
    Uteundervisning i kjemi ved NTNU
    2018
  • Jan Höper :
    Den mobile kjemikeren i kjøkkenhagen – Nye metoder for å påvise næringsstoffer i matvarer
    2018
  • Jan Höper :
    Ta naturfag ut av laben
    2017
  • Jan Höper :
    Den mobile kjemikeren
    2017
  • Jan Höper :
    Den mobile kjemikeren - digitale skattejakt
    2017
  • Jan Höper :
    Natural experiments: taking the lab outdoors
    Science in School 2017 ARKIV
  • Jan Höper :
    Kjemiundervisning ute? «Den mobile kjemikeren» utforsker stoffer og prosesser i nærområdet.
    2017
  • Jan Höper :
    Realfagsundervisning i vinteruterommet
    2016
  • Jan Höper :
    Kvalfeber - et interaktivt undervisningsopplegg om våre største pattedyr
    2016

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    CV

    2002-2004 Lektor (bio/kjemi 7. trinn- VG3) Gymnasium Athenaeum Stade (Tyskland); Staatsexamen II

    2004-2008 Lektor (bio/kjemi/naturfag 5. trinn- VG3) Burckhardt-Gymnasium Lübeck (Tyskland); Fagleder biologi

    2007-2008 Rådgiver opplæring for bærekraftig utvikling, Lübeck kommune (Tyskland)

    2008-2009 Lektor (bio/kjemi/naturfag 5. trinn- VG3) Scuola Germanica di Roma (Italia); Fagleder biologi

    2009-2010 Pappapermisjon

    2010-2011 Lærervikar i Pedagogisk Vikarsentral

    2010-2016 Museumslærer ved Tromsø Museum - Universitetsmuseet

    2012-2014 Pedagogisk rådgiver ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT

    2013-2014 Scientix ambassadør for Norge http://www.scientix.eu

    2015-d.d. Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning, HSL-fakultetet, UiT