Nettverket i kjemididaktikk bidrar til utvikling av kjemiundervisningen i skole og høyere utdanning med å ta utgangspunkt i lokal kunnskap. Dette gjøres gjennom forskning og utviklingsarbeid i samarbeid med praksisfeltet, og sammen med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere.
Nettverket består av ansatte på ILP, IK og NFH ved Norges arktiske universitet. Vi driver forskning og utvikling på flere områder knyttet til kjemiundervisning i skole og høyere utdanning.
Beerepoot, M. T. P. (2023). Formative and summative automated assessment with multiple-choice question banks. Journal of Chemical Education, 100(8), 2947-2955. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.3c00120
Olufsen, M., Karlsen, S., Sæleset, J., & Thorvaldsen, S. (2022). The impact of specialised content courses on student teaching in a Norwegian teacher education programme. Education Inquiry, 13(3), 269-286. https://doi.org/10.1080/20004508.2021.1892908
Beerepoot, M. T. P. (2022). Effektive læringsstrategier: Innsikter, implementering og tverrfaglig erfaringsutveksling. Læring om læring, 9(2), 9 sider. https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5020
Sæleset, J., Olufsen, M., & Karlsen, S. (2022). Lærerstudenters undervisningskvalitet i naturfag tidlig i utdanningen. Acta Didactica Norden, 16(1), 28 sider. https://doi.org/10.5617/adno.8482
Höper, J., Jegstad, K. M., & Remmen, K. B. (2022). Student teachers’ problem-based investigations of chemical phenomena in the nearby outdoor environment. Chemistry Education Research and Practice, 23(2), 361-372. https://doi.org/10.1039/D1RP00127B
Jegstad, K. M., Höper, J., & Remmen, K. B. (2022). Using the Schoolyard as a Setting for Learning Chemistry: A Sociocultural Analysis of Pre-service Teachers’ Talk about Redox Chemistry. Journal of Chemical Education, 99(2), 629-638. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.1c00581
Tomperi, P., Kvivesen, M., Manshadi, S., Uteng, S., Shestova, Y., Lyash, O., ... & Lyash, A. (2022). Investigation of STEM Subject and Career Aspirations of Lower Secondary School Students in the North Calotte Region of Finland, Norway, and Russia. Education Sciences, 12(3), 192. https://doi.org/10.3390/educsci12030192