Kristin Emilie W Bjørndal
Førsteamanuensis i pedagogikk
- Sørensen, Yvonne; Bjørndal, Kristin Emilie W. Sentrale områder i praksisopplæringen for lærerstudenters profesjonelle utvikling – en systematisk forskningsgjennomgang (2005–2020). Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2021; Volum 15 (3). ISSN 2535-7697.s 38 - 69.s doi: 10.23865/up.v15.2640.
- Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W. Skolers læringspraksiser og nyutdannede lærere. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215043890.s 156 - 172.
- Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise. Stress-coping Strategies amongst Newly Qualified Primary and Lower Secondary School Teachers with a Master’s Degree in Norway. (fulltekst) Scandinavian Journal of Educational Research 2021. ISSN 0031-3831.s 1 - 16.s doi: 10.1080/00313831.2021.1983647.
- Antonsen, Yngve; Maxwell, Gregor; Bjørndal, Kristin Emilie W; Jakhelln, Rachel Elise. «Det er et kjemperart system» – spesialpedagogikk, tilpasset opplæring og nyutdannede læreres kompetanse. (fulltekst) (prosjekt) Acta Didactica Norden (ADNO) 2020; Volum 14 (2). ISSN 2535-8219.s 1 - 19.s doi: 10.5617/adno.7918.
- Bjørndal, Kristin Emilie W; Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise. FoU-kompetansen hos nyutdannede grunnskolelærere – grunnlag for skoleutvikling?. (fulltekst) (prosjekt) Acta Didactica Norden (ADNO) 2020; Volum 14 (2). ISSN 2535-8219.s 1 - 20.s doi: 10.5617/adno.7917.
- Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W. Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen?. (fulltekst) Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020; Volum 14 (2). ISSN 2535-7697.s 103 - 121.s doi: 10.23865/up.v14.2209.
- Bjørndal, Kristin Emilie W; Bergan, Veronica. Livsmestring – hva kan det romme?. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215034508.
- Bjørndal, Kristin Emilie W; Meløe, Gisken Marianne. Elevmassasje for å fremme positive elev-elev-relasjoner. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215034508.s 224 - 237.
- Bjørndal, Kristin Emilie W; Grini, Anne Ragnhild. Lærerstudenters erfaringer med oppmerksomt nærvær som stressmestringsverktøy. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215034508.s 151 - 181.
- Husjord, Line; Bjørndal, Kristin Emilie W. Skolemåltidet i ungdomsskolen - et mulighetsrom for gode helsevalg. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215034508.s 135 - 150.
- Bjørndal, Kristin Emilie W; Andreassen, Svein-Erik. Om sammenhenger mellom forskningsspørsmål, aksjonsforskning, casestudier og generalisering. Cappelen Damm Akademisk 2020 ISBN 9788202652296.s 163 - 189.s doi: 10.23865/noasp.121.ch6.
- Bergan, Veronica; Bjørndal, Kristin Emilie W. Barnehagen – første steg mot en bærekraftig utvikling. Universitetsforlaget 2019 ISBN 9788215028514.s 21 - 35.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. Barns utvikling av kritisk tenkning – avgjørende for bærekraftig utvikling. Universitetsforlaget 2019 ISBN 9788215028514.s 85 - 98.
- Jakhelln, Rachel Elise; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aspfors, Jessica; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd. Newly qualified teachers' understandings of research-based teacher education practices-Two cases From Finland and Norway. Scandinavian Journal of Educational Research 2019. ISSN 0031-3831.s 1 - 18.s doi: 10.1080/00313831.2019.1659402.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. Filosofiske samtaler - stimulering av elevers kritiske tenkning. Universitetsforlaget 2017 ISBN 978-82-15-02819-4.s 245 - 280.
- Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd. Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?. (fulltekst) Acta Didactica Norge 2016; Volum 10 (2). ISSN 1504-9922.s 193 - 211.s doi: 10.5617/adno.2454.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. Digital dømmekraft. Gyldendal Akademisk 2014 ISBN 978-82-05-46280-9.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. Digital dømmekraft i skolen. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-41927-1.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. Pedagogisk designforskning - en forskningsstrategi for å fremme bedre undervisning og læring. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02113-3.s 245 - 257.
Publikasjoner utenom Cristin
- Bjørndal, Kristin Emilie W (2012) Digital dømmekraft. Utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for ungdomstrinnet, inspirert av filosofering med barn-bevegelsen, med formål om å fremme kritisk internettbruk.(Doktoravhandling, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk). Tromsø: Universitetet i Tromsø.
- Bjørndal, Kristin Emilie W (2002) Statusrapport fra forsknings- og utviklingsprosjektet: BrainBank – kunnskapsbase i læring og undervisning. PLP, Universitetet i Tromsø.
- Bjørndal, Kristin Emilie W (2003) Statusrapport for prosjektet: Det elektroniske klasserommet – et interaktivt rom for å utvikle student til student respons i lærerutdanning. PLP, Universitetet i Tromsø.
- Bjørndal, Kristin Emilie W. (2000) Erfaringer fra en grunnskole i Tromsø. Filosofi i skolen. HiO-rapport, side 43-62, nr. 7.
Forskningsinteresser
Dialogpedagogikk, pedagogiske grunnlagsproblemer, filosofering med barn og ungdom, filosofi og kritisk tenkning i skolen, digital kompetanse med vekt på digital dømmekraft og danning, oppmerksomt nærvær (Mindfulness) innenfor utdanningsfeltet.
Medlem av forskergruppe:
- LIFT (Lærerutdanning i en forandringstid): https://uit.no/prosjekter/prosjekt?p_document_id=268702
Medlem i forskningsgruppe
CV
Arbeidserfaring
- 2012: Førsteamanuensis i pedagogikk, ILP, UiT
- 2011: Studieleder og universitetslektor i pedagogikk, ILP, UiT
- 2010: PhD-stipendiat, ILP, UiT
- 2009-2010:Studieleder, ILP, UiT
- 2004-2009: PhD-stipendiat, ILP, UiT
- 2002-2004: Universitetslektor i pedagogikk, Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP)
- 2003: Undervisningsoppdrag ved avd. for lærerutdanning, Høgskolen i Tromsø
- 2001: Forskningsassistent for professor Tom Tiller ved Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP) ved UiT, PLP, UiT
- 2000-2001: Rektor og lærer ved Norsk dataskole as
For detaljert cv ta kontakt
Verv
- 2008/v 2009: Instituttstyremedlem, IPLU, Universitetet i Tromsø.
- 1997/ v1998: Fagutvalgskoordinator ved Samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø.
- 1996/ v1997: Fagutvalgsmedlem, pedagogikk hovedfag. Universitetet i Tromsø.
- 1996/ v1997: Styremedlem i Pedagogikkstudentenes Nasjonale Fagråd (PNF).
- 1997: Vararepresentant i styret for Norsk Studentunion (PNFs NSU-koordinator).
Kursholder
- Filosofi i skolen. Bestilling fra Tromsø kommune (7. februar og 14. mars 2006).
- Filosofi i skolen. Bestilling fra Harstad kommune (22.-23. mars 2006).
- Veiledning av lærlinger. FAGSAMLING I IKT-DRIFTSFAG for faglige ledere og lærlinger. Bestilling fra Kommunenes Opplæringskontor i Troms (19-20 april 2006).
Innlegg på konferanser/seminar
Ikke oppdatert
- REDD BARNA Nettvettseminar, Folkets hus, Oslo 3. februar 2007, innlegg: Nettvett gjennom filosofiske samtaler.
- Nasjonale konferanse for Filosofi i skolen: Dialog og dannelse – den filosofiske samtalen som en ny læringsarena. Det Humanistiske fakultet. UiO, 16. juni 2006, innlegg: Fra filosofiens abstraksjoner til lek og dialog.
- Næringslivsdagene. Universitetet i Tromsø, 17.-18. oktober 2003, innlegg: Å være nyutdannet i det offentlig vs. det private næringsliv
- IKT- konferanse i Øksnes kommune i Vesterålen, 2003, innlegg: BrainBank – i teori og praksis.
- IKT- fremtidsvyer for skolen 28.november 2002, innlegg: Kunnskapsbaser.
- Seminar om filosofi og barn. Høgskolen i Oslo, 11-12. november 1999, innlegg: Erfaringer fra en grunnskole i Tromsø.