Jan Hoper, ILP
Foto: Torje Jenssen

Flag icon Flag icon

Höper, Jan

Universitetslektor naturfag
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Stillingsbeskrivelse:
  • Undervisning i biologi, kjemi og geologi for studenter i Master i lærerutdanning 5.-10. trinn
  • Fagansvarlig kjemi

 




Forskningsinteresser

- IKT i Naturfagundervisningen, bruk av mobile enheter

- Museer som utvidet læringsrom i lærerutdanningen

- Naturen i nærmiljøet som læringsarena

- Fugler i undervisningen

CV

2002-2004 Lektor (bio/kjemi 7. trinn- VG3) Gymnasium Athenaeum Stade (Tyskland); Staatsexamen II

2004-2008 Lektor (bio/kjemi/naturfag 5. trinn- VG3) Burckhardt-Gymnasium Lübeck (Tyskland); Fagleder biologi

2007-2008 Rådgiver opplæring for bærekraftig utvikling, Lübeck kommune (Tyskland)

2008-2009 Lektor (bio/kjemi/naturfag 5. trinn- VG3) Scuola Germanica di Roma (Italia); Fagleder biologi

2009-2010 Pappapermisjon

2010-2011 Lærervikar i Pedagogisk Vikarsentral

2010-2016 Museumslærer ved Tromsø Museum - Universitetsmuseet

2012-2014 Pedagogisk rådgiver ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT

2013-2014 Scientix ambassadør for Norge http://www.scientix.eu

2015-d.d. Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning, HSL-fakultetet, UiT

Undervisning

LER-1300, LRU-3501

Arbeider i CRIStin


  • Höper, Jan; Køller, Hans-Georg. Outdoor chemistry in teacher education – a case study about finding carbohydrates in nature. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education 2018. ISSN 2323-7104.s doi: 10.31129/LUMAT.6.2.314.

  • Popov, Oleg; Höper, Jan. Exploring outdoor science in teacher education from a comparative Scandinavian perspective. Conexão Ciência 2017; Volum 12 (2). ISSN 1980-7058.s 125 - 130.

  • Höper, Jan; Janssen, Mareike; Spitzer, Philipp. Chemie und Natur - ein Gegensatz für Lehramtsstudierende?. (fulltekst) 2017 ISBN 978-3936533-94-1.s 277 - 288.

  • Höper, Jan. Case-based Health and Safety Education. ASE annual conference 2019 (data) 2019-01-10 - 2019.

  • Höper, Jan. Den mobile kjemikeren i kjøkkenhagen – Nye metoder for å påvise næringsstoffer i matvarer. Nordnorsk skolehagekurs for lærere 2018-03-09 - 2018.

  • Höper, Jan. Uteundervisning i kjemi ved NTNU. PPU4626 Fagdidaktikk 1 - kjemi og Workshop for lærere og lærerutdannere 2018-10-18 - 2018-10-19 2018.

  • Höper, Jan. Ta naturfag ut av laben. Regionsamling Lektor 2 Finnmark, Troms og Nordland 2017-03-22 - 2017-03-23 2017.

  • Höper, Jan. Kjemiundervisning ute? «Den mobile kjemikeren» utforsker stoffer og prosesser i nærområdet.. Hell-Seminaret for Lærerutdannere i Naturfag 2017-11-15 - 2017-11-17 2017.

  • Höper, Jan. Natural experiments: taking the lab outdoors. Science in School 2017; Volum 42. ISSN 1818-0353.s 42 - 48.

  • Höper, Jan. Den mobile kjemikeren - digitale skattejakt. Innovasjonscamp med vekt på Profesjonsfaglig digital kompetanse 2017-03-16 - 2017-03-17 2017.

  • Höper, Jan. Den mobile kjemikeren. Nettverkssamling for lærerutdannere 2017-03-14 - 2017-03-15 2017.

  • Höper, Jan. Kvalfeber - et interaktivt undervisningsopplegg om våre største pattedyr. Museumspedagogisk påskeseminar 2016 2016-03-14 - 2016.

  • Höper, Jan. Realfagsundervisning i vinteruterommet. Realfagskonferansen 2016 2016-11-30 - 2016.

  • Höper, Jan. Datalogging BYOD. Naturfag 2015 (2). ISSN 1504-4564.s 119 - 121.

  • Höper, Jan; Nylund, Per helge. The SMARTPATH – how to make a discovery walk with limited resources?. MID magasin 2015; Volum 33. ISSN 1904-1721.s 24 - 25.

  • Medlem i forskergruppe