Helse, miljø og sikkerhet

Helse

Informasjon om bedriftshelsetjenester, helseundersøkelser, ergonomi , yrkesvaksine, personalgoder mm.

Bedriftshelsetjenesten

Hemis bedriftshelsetjeneste er UiT sin samarbeidspartner for samarbeid om et godt arbeidsmiljø. Hemis har ekspertise innen fysisk, organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø, og er nøytral part mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. 

Bedriftshelsetjenesten skal jobbe kunnskapsbasert, systematisk og forebyggende i samarbeid med ledere, verneombud og ansatte for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø både fysisk og psykisk.

Sist endret: 28.05.2025

Arbeidsmedisin

Informasjon om helseundersøkelser, vaksinasjon, sjømannsattest og gravide arbeidstakere

Arbeid med helseskadelige faktorer utløser krav om eller tilbud om deltakelse på målrettet og/eller personlig helseundersøkelse for ansatte og studenter. Hvilke faktorer dette gjelder er gitt i tabellen under.

Målrettet helseundersøkelse er en forelesning gitt av bedriftshelsetjenesten. Der det er krav om deltakelse på forelesningen skal dette gjennomføres før arbeidet med den helseskadelige faktoren starter. Fakultetet eller enheten organiserer slike forelesninger.

For noen helseskadelige faktorer er det også krav om personlig helseundersøkelse. Dette er en en-til-en konsultasjon hos bedriftshelsetjenesten.

Faktorer som utløser krav om målrettet eller personlig helseundersøkelse:

Risikofaktor Målrettet helseundersøkelse Personlig helseundersøkelse
Farlige kjemikalier obligatorisk eksponering for enkelte kjemikalier vil utløse krav om personlig helseundersøkelse
Bly og blyforbindelse obligatorisk skal gjennomføres
Støv med asbestfiber   skal gjennomføres
Biologiske faktorer obligatorisk eksponering for enkelte biologiske faktorer vil utløse krav om personlig helseundersøkelse.
Støy   skal gjennomgføres ved støy over LEX,8h = 80 dB eller LpC,peak = 130 dB.
skal tilbys når risikovurderingen viser at det foreligger helserisiko.
Mekaniske vibrasjoner skal ha tilbud om  
Ioniserende stråling obligatorisk skal gjennomføres dersom arbeidet kan medføre en stråledose over 6 mSv i løpet av 12 måneder
Kunstig optisk stråling og elektromagnetiske felt skal ha tilbud om  
Arbeid under vann eller økt omgivende trykk   ved dykking er det krav om dykkerbevis og helseerklæring
Bergarbeid   skal gjennomføres. 
Skift og nattarbeid   skal tilbys deltagelse på opplæringen «natt og skiftarbeid» hos bedriftshelsetjenesten dersom over halvparten av arbeidstiden tilbringes på natt.

Regelverk og nyttige ressurser


Sist endret: 28.05.2025
Printvennlig innhold: Målrettet og personlig helseundersøkelse

Vaksinasjon har som formål å hindre sykdomsutvikling. Vi gjør oppmerksom på at noen vaksiner skal settes i god tid før utreise.

Yrkesvaksinasjon

Ansatte som kan komme i kontakt med blodsmitte, skal få tilbud om hepatitt B-vaksine. Noen kan også trenge hepatitt A-vaksine.De som jobber ute i naturen eller med dyr, skal få tilbud om stivkrampevaksine. Risikovurderinger kan også avdekke behov for andre vaksiner.

Vaksiner mot hepatitt A og B, samt difteri/stivkrampe, kan fås ved å kontakte UiTs bedriftshelsetjeneste Hemis.

Skjema som skal fylles ut før vaksinering:

  • Skjema for Hepatitt B vaksine
  • Skjema for tilbud om vaksinasjon mot stivkrampe

Reisevaksinasjon

Få oversikt over smittevernråd og aktuelle vaksiner for ulike reisemål på Folkehelseinstituttes (FHIs) sider.

Nyttige ressurser


Sist endret: 28.05.2025
Printvennlig innhold: Vaksinasjon

Helseerklæringen skal sikre at ansatte og studenter er helsemessig skikket til tjeneste om bord og ikke utgjør en fare for andre eller for sikker drift av fartøyet.

Helseundersøkelse og utstedelse av sjømannsattest utføres av godkjent sjømannslege. Helseerklæringen er gyldig i 2 år.

Ansatte og studenter er ansvarlig for å gjøre seg kjent med rutinene for utstedelse av sjømannsattest.


Sist endret: 28.05.2025
Printvennlig innhold: Sjømannsattest

Er du gravid bør du informere nærmeste leder så tidlig som mulig i svangerskapet.

Når leder er gjort kjent med graviditeten vil leder sammen med deg gjennomføre kartlegging og risikovurdering av dine oppgaver, slik at nødvendige tilpasninger kan bli gjort.

Det kan være behov for tiltak knyttet til for eksempel:

  • ergonomiske forhold
  • kjemikalier
  • biologiske faktorer
  • stråling
  • vibrasjoner og støy
  • skift- eller nattarbeid

UiT har egen rutine for gravide og ammende som beskriver eksponeringer som særlig kan påvirke helsen før og under graviditet, samt under amming.

Bedriftshelsetjenesten kan bistå med kartlegging og tilpasninger for gravide arbeidstakere. Er du gravid eller planlegger graviditet, og ønsker å vente med å informere lederen din, kan du også ta direkte kontakt med bedriftshelsetjenesten. De kan gi veiledning og støtte gjennom samtaler og rådgivning.

Regelverk:
Arbeidsmiljøloven: Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling 
Forskrift om utførelse av arbeid: omplassering av arbeidstaker utsatt for kjemikalier 
Forskrift om utførelse av arbeid: omplassering av arbeidstaker ved fare for forplantningsskader

Nyttige ressurser:

Bedriftshelsetjenesten Hemis
Arbeidstilsynets nettsider om graviditet og arbeidsmiljø 
Norsk elektronisk legehåndbok om støy og andre helseeffekter enn hørselseffekt        
Statens arbeidsmiljøinsitutts (STAMI) nettsider om tilrettelegging av arbeidsmiljø for gravide 
Statens arbeidsmiljøinstitutts rådgivningstjeneste for gravide i arbeid


Sist endret: 28.05.2025
Printvennlig innhold: Gravid arbeidstaker

Hvis du har helseproblemer som du mistenker er arbeidsrelaterte, kan du kontakte bedriftshelsetjenesten for timebestilling eller mer informasjon. Bruk Skjema (hemis.no)


Sist endret: 07.05.2025
Printvennlig innhold: Konsultasjon hos bedriftshelsetjenesten
Sist endret: 05.05.2025

Eksponeringsregister

Som arbeidsgiver er UiT ansvarlig for at det føres register over arbeidstakere som blir utsatt for visse helseskadelige forhold.

Formålet med registeret er at:

  • arbeidsgiver skal ha oversikt over arbeidstakere som har vært utsatt for skadelige forhold
  • det skal være mulig for andre å finne tilbake til disse arbeidstakerne etter lang tid

Det er lovpålagt register for ansatte og studenter som:

  • er eller kan bli eksponert for kreftfremkallende, mutagene eller forplantningsskadelige kjemikalier
  • arbeider med bly/blyforbindelser
  • har vært eller kan bli eksponert for støv med asbestfiber
  • er eller har vært eksponert for biologiske faktorer (smitterisikogruppe 3 og 4)
  • arbeider med ioniserende stråling
  • er utsatt for helsefarlige stoffer ved bergarbeid

Eksponeringsregistret oppdateres årlig.

Forebygging av arbeidsrelaterte plager

Forebyggende HMS-arbeid utføres etter retningslinje for systematisk helse-, miljø-, og sikkerhetsarbeid

Alle kan bidra til å skape et godt arbeidsmiljø. Det gjelder både ansatte og ledere. Her får du tips fra Arbeidstilsynet til hva du som arbeidstaker kan gjøre for å bidra til et godt arbeidsmiljø.


Sist endret: 28.05.2025
Printvennlig innhold: Slik kan du bidra til å skape et godt arbeidsmiljø

En arbeidsplassvurdering er en systematisk gjennomgang og vurdering av arbeidsforholdene på en arbeidsplass for å sikre at de er tilpasset arbeidstakerens behov og oppfyller kravene til helse, sikkerhet og trivsel.

Formål med arbeidsplassvurdering:

  • Forebygge arbeidsrelaterte skader og sykdommer.
  • Tilrettelegge arbeidsplassen for arbeidstakere med spesielle behov
  • Sikre at arbeidsmiljøet er i tråd med eksternt og internt regelverk
  • Øke trivsel, produktivitet og effektivitet på arbeidsplassen

Ta kontakt med nærmeste leder hvis du trenger arbeidsplassvurdering, hjelp med innstilling av utstyr eller instruksjon.

Bedriftshelsetjenesten Hemis bistår arbeidsgiver i arbeidet med å skape sunne og trygge arbeidsforhold i virksomheten


Sist endret: 07.05.2025
Printvennlig innhold: Arbeidsplassvurdering

Det som vanligvis kan inngå i en arbeidsplassvurdering er:

  1. Kartlegging av arbeidsoppgaver:

    • Gjennomgang av arbeidstakerens oppgaver og arbeidsrutiner.

    • Identifisering av utfordringer knyttet til arbeidsmengde, variasjon og ergonomi.

  2. Ergonomisk vurdering:

    • Analyse av arbeidsstilling, møbler og utstyr (f.eks. kontorstol, bord, dataskjerm, tastatur).

    • Tilpasning av arbeidsplassen for å redusere belastningsskader.

  3. Fysisk arbeidsmiljø:

    • Vurdering av belysning, støy, temperatur og luftkvalitet.

    • Identifisering av eventuelle fysiske faktorer som kan påvirke helse og produktivitet.

  4. Teknisk utstyr:

    • Gjennomgang av bruk av teknologisk utstyr, som datamaskiner og annet arbeidsverktøy.

    • Tilpasning av utstyr for å sikre effektivitet og komfort.

  5. Psykososialt arbeidsmiljø:

    • Vurdering av trivsel, stressnivå og relasjoner på arbeidsplassen.

    • Identifisering av tiltak for å fremme et godt arbeidsmiljø.

  6. Tilrettelegging:

    • Forslag til tilpasninger for arbeidstakere med spesielle behov, som funksjonsnedsettelser eller helseutfordringer.

    • Vurdering av muligheter for fleksible arbeidsordninger.

  7. Sikkerhet:

    • Gjennomgang av rutiner for sikkerhet og forebygging av skader.

    • Sikre av at arbeidsplassen oppfyller lovpålagte krav og standarder.

  8. Rapport og oppfølging:

    • Utarbeidelse av en rapport med anbefalinger og tiltak.

    • Plan for oppfølging og evaluering av tiltakene.

Arbeidsplassvurderingen kan utføres av UiTs bedriftshelsetjeneste Hemis eller andre fagpersoner med kompetanse på området.


Sist endret: 09.05.2025
Printvennlig innhold: Hva inngår i en arbeidsplassvurdering

En arbeidsplassvurdering bør gjenommføres:

  • Ved oppstart i ny jobb eller på en ny arbeidsplass.

  • Ved endringer i arbeidsoppgaver, utstyr eller arbeidsmiljø.

  • Når en arbeidstaker opplever plager eller utfordringer knyttet til arbeidsforholdene.

  • Som en del av forebyggende HMS-arbeid.

  • Ved nyansettelse eller bytte av kontor anbefales det å kontakte bedriftshelsetjenesten for en kontorgjennomgang.

Leder bestiller og kjøper utstyr fra standard sortiment. Har du helseplager, kan du også få tekniske hjelpemidler.

Sist endret: 28.05.2025
Printvennlig innhold: Når bør en arbeidsplassvurdering gjennomføres

Arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager er den største enkeltårsaken til fravær i arbeidslivet. Les mer på Arbeidstilsynets temaside om arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager og Arbeidstilsynets temaside om ergonomi  

Bedriftshelsetjenesten Hemis bistår ansatte i vurdering av ergonomisk tilrettelegging av arbeidsplassen.


Sist endret: 07.05.2025
Printvennlig innhold: Ergonomi
I samarbeid med nærmeste leder har alle ansatte tilgang til å bestille tekniske hjelpemidler som kan forebygge eller avhjelpe helseplager på arbeidsplassen.
 
Det kan søkes om støtte fra NAV Hjelpemiddelsentral til å dekke utgifter til hjelpemidler som er nødvendige for at ansatte skal kunne beholde jobben. Det gjøres oppmerksom på at man må søke i forkant av innkjøp for å ha mulighet til å få det dekket.

Før en går til innkjøp bør en vurdere å konferere med bedriftshelsetjenesten om søknad, bruk, og hvilke tilgjengelige hjelpemidler som finnes på markedet - og evt. få hjelpemidler på prøve.

Sist endret: 07.05.2025
Printvennlig innhold: Tekniske hjelpemidler
Sist endret: 28.05.2025

Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø og psykisk helse

Psykososiale arbeidsbetingelser dreier seg først og fremst om de sosiale og mellommenneskelige forholdene på arbeidsplassen samt om form og innhold i disse. Les mer på Arbeidstilsynets nettside om psykososialt arbeidsmiljø. Her finner du informasjon om krav til pykososialt arbeidsmiljø og hva et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan resultere i.

Organisatoriske faktorer som ledelse, arbeidsorganisering og endringsprosesser påvirker også det psykososiale miljøet som trivsel, stress og relasjoner. Les mer om organisatorisk arbeidsmiljø på Arbeidstilsynets nettside om organisatorisk arbeidsmiljø.

Forebyggende arbeid utføres etter Retningslinje for systematisk helse-, miljø-, og sikkerhetsarbeid. Bedriftshelsetjenesten kan bistå i arbeidet

Slik tar du opp en arbeidsmiljøsak

Hvis du har en sak som gjelder helse, miljø og sikkerhet som ikke lar seg løse eller ikke faller inn under kategoriene på Si ifra-siden, er det viktig at den følger riktig saksgang (tjenestevei). Her er en oversikt over hvordan du går frem:
 
  1. Løs saken lokalt
    • Arbeidsmiljøsaker skal, så langt det er mulig , løses på institutt- eller seksjonsnivå
    • Ta først saken opp med din nærmeste leder.
  2. Involver vernombudet
    • Hvis saken ikke blir løst, kan du be verneombudet om å ta saken opp med nærmeste leder igjen.
    • Verneombudet kan gjøre dette alene eller sammen med deg.
    • Verneombudet vurderer hva som er "rimelig tid" for arbeidsgiver til å reagere, og all saksgang skal dokumenteres skriftlig.
  3. Ta saken videre
    • Hvis saken  fortsatt ikke løses, kan du ta den videre til neste ledernivå.
    • Du kan få støtte fra verneombudet eller en tillitsvalgt.
    • Husk å informere nærmeste leder hvis saken tas videre.
  4. Utenom tjenestevei
    • Hvis saken ikke løses tilfredsstillende via tjenestevei, kan du ta den opp utenom tjenestevei.
    • Du kan få hjelp fra verneombud, hovedverneombud, Arbeidsmiljøutvalget eller tillitsvalgte.
    • Avhengig av saken, bestemmer du selv hvor den skal tas opp. Nærmeste leder skal informeres hvis saken tas opp utenom tjenestevei.
  5. Samarbeid for best mulig løsning
    • I mange tilfeller kan det være nyttig at verneombud og tillitsvalgte samarbeider for å finne den beste løsningen.
Husk:
  • All saksgang skal  dokumenters skriftlig.
  • Målet er å løse saken på lavest mulig nivå, men det finnes alltid muligheter for å ta saken videre hvis nødvendig.
 
Sist endret: 11.06.2025

Førstehjelp

Å kunne grunnleggende førstehjelp kan utgjøre forskjellen mellom liv og død i en kritisk situasjon. På arbeidsplassen kan uforutsette hendelser som ulykker, akutt sykdom eller skader oppstå når som helst. Derfor er det viktig at alle ansatte har kunnskap om hvordan man handler raskt og riktig. Her finner du ressurser, veiledninger og informasjon som hjelper deg å være forberedt på å gi førstehjelp dersom behovet skulle oppstå.

Sist endret: 10.06.2025

UiTs velferdsmidler, personalgoder og forsikring

Som ansatt ved UiT har du en rekke velferdstilbud, noen tilbuder er til glede også utenfor arbeidstiden.

Universitetsstyret ved UiT tildeler årlig velferdsmidler som skal bidra til å fremme trivsel og et godt arbeidsmiljø. Midlene fordeles av Arbeidsmiljøutvalget til fakulteter/enheter, campusadministrasjoner og universitetets bedriftsidrettslag.

I tillegg settes det av en egen pott til spesielle velferdstiltak. Disse midlene lyses ut og kan søkes av lag, foreninger og andre som organiserer eller arrangerer aktiviteter med et arbeidsmiljøskapende formål.

Statutter for tildeling av spesielle velferdsmidler
Sist endret: 12.05.2025
Printvennlig innhold: Velferdsmidler
Sist endret: 12.05.2025
Helse