for saksbehandlere og ledere

EpN

EpN er en webapplikasjon for oppretting, nedlegging og vedlikehold av emner. Nedenfor finner du informasjon om hvordan applikasjonen fungerer og hvordan du skal gå fram for å jobbe med din emneportefølje. 

Vi gjør oppmerksom på at informasjonen i emnebeskrivelsen er juridisk bindende, på samme måte som studieplanen. Det er derfor viktig at korrekt informasjon registreres i EpN innenfor de rammer og frister som gjelder.

OBS: For at du skal lykkes med arbeidet i EpN, er det viktig at du ikke bruker andre nettlesere enn Firefox eller Chrome.

Tilgang og innlogging i EpN

Du logger inn i EpN med ditt Feide-passord.

Alle ansatte med en brukerkonto ved UiT og som finnes som bruker i FS, har tilgang til EpN. Nye brukere får automatisk rolle "fagperson" i EpN. Dersom du har behov for en annen rolle, for eksempel godkjennerrolle som studiekonsulenter skal ha, må du ta kontakt med Faggruppe for studieadministative systemer via TOPdesk for å få korrekt rolle i EpN (se punkt 4 for mer info om de ulike rollene).

OBS: Du må logge inn i EpN før vi kan tildele deg en ny rolle.

Sist endret: 23.06.2023

Personlige innstillinger i EpN

Første gang du logger inn i EpN må du ta noen valg med hensyn til hvilke emner du får se og hva du kan gjøre i EpN. Disse innstillingene kan endres så lenge du er innlogga.

Du setter disse innstillingene ved å trykke på navnet ditt øverst i toppmenyen. Deretter trykker du på "Profil". 
Du kan endre følgende felt:

  • Foretrukket rolle: Dersom du har flere roller (f.eks. både godkjenner og FS-klarerer) kan du velge hvilken av dem som skal være den foretrukne rollen når du logger inn. Du kan hele tiden bytte mellom de ulike rollene via hatt-ikonet i toppmenyen, uavhengig av hvilken rolle du hadde da du logget inn
  • Mine steder: Her angir du hvilke steder du skal se emner for på forsiden, under "Emner knyttet til mine steder og min EpN-rolle". Det er mulig å velge flere steder

Pass på at du trykker på "Lagre" når du har lagt inn verdiene i feltene.

Sist endret: 23.06.2023

Generell funksjonalitet i EpN

Det er ikke all info som kan redigeres i EpN på en måte som overføres direkte til FS. I stedet er det lagt til rette for å legge inn tekstlig informasjon i EpN (såkalte erstatningsfelt). Informasjonen som legges inn her blir behandlet av SSA etter at emnet er overført til FS.

Dette gjelder følgende felt i EpN:

  • Fane "Generelt": Formelle forkunnskap, anbefalte forkunnskapskrav og vektingsreduksjon
  • Fane "Undervisning": Undervisningstermin beskrivelse

Mange emner i EpN har allerede data i erstatningefeltene, f.eks. som dette:

Disse dataene er allerede knytta til emnet i FS, og du trenger derfor ikke gjøre noe med disse dataene i EpN, med mindre du ønsker at dataen skal slettes i FS - da sletter du i så fall denne dataen i EpN. Ønsker du å legge til data i erstatningsfeltet? Da lar du opprinnelig data fra FS stå som de er i erstatningsfeltet og legger til ny data.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Erstatningsfelt

Felt som ikke er selvforklarende har en hjelpetekst som forklarer feltets funksjon og hvilket innhold det skal ha. Hjelpeteksten blir synlig i blå ramme (markert med gult) når du klikker i det aktuelle feltet.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Ledetekster

Du har mulighet til å legge inn emnebeskrivelsen ved å klippe tekst fra et annet dokument (f.eks. Word) og lime det inn i EpN. Under fana "EMNEINFO" har du denne editoren i alle felt hvor du skal legge inn tekst:

  • Kopier teksten som du har fra før av
  • Trykk på knappen som heter "Paste" (det ser du ved å holde markøren over knappen)
  • Da får du opp en dialogboks hvor du kan lime inn teksten din
  • Trykk på "ok".
  • Finpuss på teksten slik den ser ut i EpN (dvs. fjerne overflødige mellomrom, legge til/fjerne fet/kursiv tekst, kulepunkter o.l.). Dette er viktig for å få teksten til å se best mulig ut når emnet publiseres på nett

Det er kun tekst som skal legges inn under emneinfo, ikke legg inn tabeller eller andre figurer/bilder. Det er dessuten begrenset mulighet for formattering av teksten. Fet eller kursiv skrift, samt nummererte lister eller kulepunktliste er det eneste du kan legge  til. Det anbefales ikke å bruke kursiv skrift i særlig grad da dette er vanskelig å lese på nett.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Klipp og lim

Dersom du ønsker å legge inn en lenke i teksten, så kan du gjøre det ved å bruke html-kode eller editoren (kjetting-ikonet)


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Opprette lenker i teksten
Sist endret: 29.02.2024

Roller og de ulike stadiene

Stadier og roller er laget i EpN for å kunne sende emner gjennom en arbeidsflyt. Emner hentes fra FS eller opprettes i EpN, og flyttes oppover eller nedover, mellom ulike stadier: 

 

Du tildeles en rolle i EpN som gir deg rettigheter til å behandle emnene innafor de ulike stadiene. Hvilke felt du ser og hvilke felt du kan redigere, styres av rollen du har.

Vi har følgende roller i EpN:

  • Fagperson: Alle vitenskapelige ansatte har denne rollen. Fagperson kan godkjenne og sende emner til stadium "S1 Klar for kvalitetssikring"

  • Kvalitetssikrer: Rollen tildeles studieledere/programstyreledere som skal kvalitetssikre/godkjenne emner behandla av ansatte med rolle fagperson. Kvalitetssikrer kan godkjenne og sende emner til stadium "S2 Klar for godkjenning"

  • Godkjenner: Rollen tildeles studieadministrative ansatte som skal kvalitetssikre/godkjenne emner behandla av ansatte med rolle fagperson og kvalitetssikrer.. Godkjenner kan godkjenne og sende emner til stadium "S3 klar for FS-klarering". OBS: Dersom du har rolle godkjenner og skal kvalitetssikre emner behandla av vitenskapelige ansatte (som har rolle fagperson eller kvalitetssikrer), så må du være oppmerksom på at du må endre rolle til "kvalitessikrer" for å få opp disse emnene i oversikten "Emner knyttet til mine steder og min EpN-rolle".)

  • FS-klarerer: Rollen tildeles noen få studieadministrative ansatte ved fakultet/institutt etter avtale med studieadministrativ ledelse ved fakultetet. FS-klarerer kan godkjenne og sende emner til stadium "S4 FS-klar". Oppgaven til denne rollen er å kvalitetssikre jobben som ansatte med godkjennerrollen har gjort, og gi klarsignal for at emnet kan overføres til FS. 

  • Administrator: Behandler emner som har status "S4 FS-klarering, og overfører emner fra EpN til FS. Slike emner får status "S5 Eksportert til FS". Rollen tildeles kun ansatte i Faggruppe for studieadministrative systemer.

I EpN er det altså lagt til rette for en  arbeidsflyt som innebærer behandling av emner på ulike stadier og med ulike roller tilknyttet disse stadiene.

Arbeidsflyt og flytting av emner mellom de ulike stadiene er beskrevet nærmere nedenfor.

Evenuelle feil kan meldes inn til SSA via TOPdesk.

FS-klarerere kvalitetssikrer og godkjenner emner (tilknytta sitt fakultet) for overføring til FS.

 
Helsefak:
Bjørn Torsteinsen Elin Holm Evy Lindberg
Anine Andersen Judy Yu-Ying Au Linda Pettersen
Monica Karlsen Marte Foss Tveiten Jon Andre Dalbakk
Reidar Arnesen Janne E. Strømmesen Stian Løkken Myrvold
Hanne Berg Lorentsen Unni Jansen  Maja K. Olsen
Emilie Lamøy Farstadvoll    Lise Nordgård
NT-fak:
Cecilie Andreassen  Jan Fuglesteg Kai Mortensen
 Lisbeth Klausen Marit Hillestad Marith Gabrielsen
 Margrethe Lindquist Renate Lie Larsen Tine M. Hågensen
Kirsti Merete Johannessen Camilla Andreassen  
HSL-fak:
Anita Evensen Anne Marit Bachmann  Brynjar Sollid
Hildegunn Bruland Lovisa M. Bergmann Elisabeth T. Dalsbø
Kari T. Guldahl Kari Mathisen Kari Refsdal
Yngve Engkvist Kristine S. Lorentsen Lena Bogstrand
Lena Hustad Marie Berger Nicolaysen Jørn Ottem
Karina Hovrud Line N. Sandanger Mona Pettersen
Mathias Eriksen May Jensen Renate Walberg
Rune Karlsen Silje R. Kvande Siv Aina Hansen
Trine-Lise Larsen Vidar Vaage Kristine Bakken
BFE-fak:
 Saga Svavarsdottir Heidi M. Hemmingsen Jorunn Tufthaug
Tor Alvin Strand Tore Kanck-Jørgensen Trine Holm Larsen
Trine-Lise Heimkjær Maren Marie Thode Iversen Kristin Herstrøm
Jurfak:
 Øyvind Edvardsen  Jørgen Ytreberg  
UMAK
Rita Lillevik Merete Blichfeldt  
IVT-fak:
Jailyn Novela Ludvigsen  

Sist endret: 30.01.2024
Printvennlig innhold: Oversikt over brukere i EpN som har rolle FS-klarerer
Sist endret: 23.06.2023

Innhold på forsiden i EpN

Om "Emner knyttet til mine steder og min rolle"
Emner som er knytta til de stedene du selv har angitt i brukerinnstillinga, og som er på det stadiet din rolle (den du er pålogget som) er knytta til, listes ut her. Listen er dynamisk og endrer seg dersom du endrer aktiv rolle, eller når emner flyttes til nytt stadium.

Om "Min arbeidsliste"
Du kan sette opp en liste over emner du jobber/skal jobbe med. Denne lista er statisk og du må selv legge til og fjerne emner etter behov. Ved å utføre et søk kan du i utlistinga av søkeresultater hake av for ønskede emner og trykke knappen "Legg til i arbeidsliste".

Emnene forblir i arbeidslista selv om emnet er satt opp til høgere stadier enn du er validert for. Da vil du fortsatt kunne se på emneinformasjonen, men ikke gjøre noen endringer. Dette er for øvrig uavhengig av om et emne ligger i arbeidslista eller ikke, du kan alltid søke opp og se på alle emner som ligger i EpN.

Emner kan også legges til i arbeidslista ett og ett ved å trykke ”Legg til i arbeidsliste” i boksen for "Handlinger":

Om "Sist viste emner"
Dette er en dynamisk liste som hele tiden viser de 10 siste emnene du har åpna. 

Sist endret: 26.06.2023

Søke etter emner i EpN

Hurtigsøk etter emner i EpN er tilgjengelig oppe til høyre i bildet. Her søker du ved hjelp av emnekode:

           


I tillegg til hurtigsøk finnes det en avansert søkeside. Her kan du søke i alle data-felt, inkludert innhold i tekstlige beskrivelser og EpN-relatert informasjon (for eksempel emner som er nyopprettet i EpN).


For å søke i flere kriterier samtidig, velges “Legg til kriterium”. Man kan i tillegg angi om alle eller kun ett av kriteriene oppfylles. 

Sist endret: 26.06.2023

Slik oppretter du et nytt emne

Det er to måter å opprette et nytt emne på. Enten ved å opprette fra scratsj eller ved å kopiere et eksisterende emne.


Slik oppretter du et nytt emne fra scratch:

1. Trykk på "Nytt emne" øverst i menylinja

2. Da får du opp dette bildet:

3. Legg inn emnenavn, emnekodeforslag og versjonskodeforslag
Her finner du info om kodeverk som brukes ved UiT.
Ta kontakt dersom du er usikker på valg av emnekode.

Versjonskoden skal alltid være 1, med mindre du gjenbruker en gammel emnekode.

Her angir du også om emnet er norsk- eller engelskspråklig. OBS: Dersom emnet er engelskspråklig, så må emnenavnet være på engelsk.

4. Trykk på "Opprett emne"
Da får du opp dette bildet:

5. Knytt data til emnet
Det gjør du via fanene generelt, rapportering, vurdering, undervisning og emneinfo (se punkt 7a-7e i hovedmenyen på denne nettsiden for mer info om dette)

6. Lagring 
Husk å lagre arbeidet ditt. Det gjør du ved å trykke på knappen "Lagre" som du finner i boksen "Handlinger" til høyre på nettsiden. Vi anbefaler at du lagrer jevnlig, slik at du ikke mister arbeidet ditt ved eventuelt strømbrudd, eller lignende

7. Send emnet på godkjenning (endre stadium)
Når du er ferdig med å legge inn data knytta til de ulike fanene, må du sende emnet til godkjenning. Dersom du ikke gjør dette, så vil emnet aldri bli overført til FS - og heller ikke bli publisert i emnekatalogen på nett.

Stadium for ulike roller:

  • Fagperson - rolle for vitenskapelige ansatte:
    Du sender emnet ditt til godkjenning til en studiekonsulent som har rolle godkjenner. Dette gjør du ved å trykke på "S2 Klar for godkjenning":
  • Godkjenner - rolle for studieadministrative ansatte:
    Du sender du emnet ditt til godkjenning til en ansatt ved fakultetet som har rollen "FS-klarerer". Dette gjør du ved å trykke på "S3 Klar for FS-klarering":

Neste steg i arbeidsflyten er at noen ved ditt fakultet som har rollen FS-klarerer, vil godkjenne emnet slik at det endrer status fra S3 til S4, det vil si at emnet godkjennes for overføring fra EpN til FS.

I fremdriftsviseren vil du kunne se hvor i løypa et emne er:

Dette emnet er ferdigbehandla av en med godkjennerrolle og sendt til godkjenning hos en med rollen FS-klarerer. Når FS-klarer har godkjent emnet, sendes emnet til SSA, som overfører emnet til FS (fra S4 til S5).

Fremdriftsviseren angir hvilket stadium emnet til enhver tid er i. Der pilen stopper midt mellom to stadier, viser dette at emnet er sendt videre oppover (grønn pil mot høyre) eller nedover (rød pil mot venstre) og at det er klart for behandling i neste stadium. Så lenge pila står mellom to stadier er det ikke foretatt noen ny lagring i det nye stadiet. OBS: Så lenge emnet er i denne tilstanden kan du ta emnet tilbake. Så snart noen på neste stadium lagrer noe på emnet, flyttes det fram til nytt stadium.


Eventuell varsel om feil slik at du ikke klarer å sende emnet på godkjenning
Dersom emnedata mangler eller ikke oppfyller kravene som er satt i EpN, vil knappen for å endre stadium være grå med varseltrekant:

Ved å trykke på den grå knappen får man markering på alle feltene som det er mangler ved. Fanene som inneholder feil eller mangler markeres også. Hold musepekeren over trekanten for å lese detaljer:

Sjekk data under alle arkfaner som er merket, rett opp feil og lagre arbeidet på nytt helt til du får klarsignal for å sende emnet videre til neste nivå (grønn knapp).


Sist endret: 03.05.2024
Printvennlig innhold: Opprette emne fra scratch

Dersom du har oppretta ett nytt emne og senere finner ut at dette ikke skal overføres til FS likevel, så kan du forkaste emnet i EpN.  

Knappen for dette er kun synlig for emner som er opprettet i EpN og som ikke er overført til FS. Emnet blir ikke sletta fra EpN, men får en status som gjør at det holdes utenfor prosessen.

I boksen "Handlinger" som du finner til høyre på siden etter at du har funnet fram emnet ditt, så trykker du på "Forkast emne"

Du kan angre på denne handlinga ved å på nytt trykke på "Forkast emne".

Vær oppmerksom på at dersom du har forkasta et emne og deretter prøver å opprette en nytt emne med samme emnekoe som emnet du forkasta, så vil du få feilmelding. Eneste måte å løse dette på er å obbe videre med emnet du forkasta eller å opprette et nytt emne med en annen emnekode.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Forkaste et nyoppretta emne

Du må legge inn følgende data i feltene knytta til fane "Generelt":

Studienivå: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson")
Velg hvilket studienivå emnet skal ha. Følgende studienivå i EpN kan brukes:

  • 60: Forkursemner på vgs.-nivå som ikke er studiepoenggivende.  Har emnekode 0000
  • 70: Ex.Phil. Har emnekode 0000
  • 71: Ex.fac. Har emnekode 0000
  • 90: Innføringsemner som er studiepoenggivende. Har emnekode 0000.
  • 100: Emner med emnekode 1000 (bachelornivå, grunnleggende)
  • 200: Emner med emnekode 2000 (bachelornivå, fordypning)
  • 500: Emner med emnekode 3000 (masternivå)
  • 350: PPU-emner med emnekode 5000
  • 800: Emner med emnekode 6000 (etter- og videreutdanning på lavere nivå)
  • 850: Emner med emnekode 6000 (etter- og videreutdanning på høyere nivå)
  • 900: Emner med emnekode 8000 (Ph.D.)

Tilknyttede campus: Oppgi ved hvilket campus emnet tilbys. OBS: Det er kun mulig å velge blant UiTs offisielle campus

Administrativt og studieansvarlig sted: Sett inn hvilket fakultet eller institutt som skal "eie" emnet

Vekting: Skriv inn hvor mange studiepoeng emnet skal ha

Navn: Legg inn emnenavn i felt for nynorsk og engelsk. Merk at engelskspråklige emner skal ha engelsk navn i alle felt

Forkortet: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Legg inn et forkorta emnenavn

Første undervisnings- og eksamenstermin: Oppgi første år + semester det gis undervisning og eksamen i emnet

Siste undervisnings- og eksamenstermin: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Ikke velg noe her

Språk: Oppgi emnets undervisnings- og eksamensspråk 

Emnetype: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Velg korrekt emnetype

Formelle forkunnskapskrav: Må studenten ha bestått bestemte emner ved UiT før hun kan melde seg opp i dette emnet? Hvis ja - oppgi emnekode + versjonskode dersom emnet finnes i flere versjoner. OBS: Det kan finnes data i dette feltet fra før av - se ledeteksten for dette feltet i EpN for mer info

Anbefalte forkunnskaper: Anbefaler dere at studenten har bestått bestemte emner ved UiT, før hun tar dette emnet? Hvis ja - oppgi emnekode + versjonskode dersom emnet finnes i flere versjoner. OBS: Det kan finnes data i dette feltet fra før av - se ledeteksten for dette feltet i EpN for mer info

Vektingsreduksjon: Er det overlapp mellom dette emnet og andre emner ved UiT? Hvis ja - oppgi hvilke emner, eventuell versjonskode, hvor mange studiepoeng overlappet er. Dersom vektingsreduksjonen skal ha tilbakevirkende kraft, må du gi beskjed om dette i dette feltet. Hvis ikke vil vektingsreduksjonen gjelde fra og med kommende studieår. OBS: Det kan finnes data i dette feltet fra før av - se ledeteksten for dette feltet i EpN for mer info


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Lage emnebeskrivelse: Fane "Generelt"

Du må legge inn følgende data i feltene knytta til fane "Rapportering":

1. Varighet undervisning: Oppgi emnets varighet i antall semester

2. NUS-kode: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Koden du legger inn har betydning for rapportering og for sortering i emnekatalogen på nett. Det er SSB som administrerer dette systemet. Dersom du er usikker på hvilken kode du skal bruke, så kan du slå opp tilsvarende emne i FS, trykke på knappen "Hele (i emne samlebilde". Her ser du hvilken NUS-kode som er registrert. Koden kan endres i ettertid. Ta kontakt med Seksjon for studieadministrasjon dersom du trenger hjelp

3. Fagsortering: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Fagkode for "viktigste" fag som emnet omfatter. Feltet  brukes ved rapportering til SSB og ved faggruppering på karakterutskrifter

4. Studieprogram rapportering: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Legg inn studieprogrammet som emnet primært tilhører

5. Tilknyttede studieprogram: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Dersom emnet inngår i flere studieprogram enn programmet det har sin hovedtilknytning til (jf. studieprogram rapportering), så legger du dette inn her


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Lage emnebeskrivelse: Fane "Rapportering"

Er du usikker på hvilke vurderingsformer du kan bruke? Her finner du nærmere info om dette.

Du må legge inn følgende data i feltene knytta til fane "Vurdering":

1. Oppgave/avhandling: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson")
Dersom emnet er en bacheloroppgave, master- eller ph.d.-avhandling velger du status "Ja" under Oppgave/avhandling. Denne dataen har betydning for kandidatnummerering (oppgaveemner trenger ikke kandidatnummereres).

2. Ny vurdering - oppretting av vurderingskombinasjon
Se film om hvordan du oppretter en ny vurderingskombinasjon:

Trinnvis beskrivelse av oppretting av vurderingskombinasjon:

  1. Trykk på knappen "Legg til vurdering". Da får du opp et slikt bilde:


  2. Velg deretter ønska vurderingsform(er) og trykk på "Opprett vurdering". Dine valgte vurderingsformer vil se ut noe ala dette:

    OBS: Du vil kun få opp "Samlet karakter" dersom du har valgt flere vurderingsformer

  3. Neste steg er å knytte data til de ulike vurderingsformene, inkludert "Samlet karakter" - dersom du har oppretta flere vurderingsformer. Det gjør du ved å klikke på rada for vurderingsformen. Da får du opp dette:


  4. Legg inn data i feltene (se beskrivelsene av de ulike feltene i for "Samlet karakter", eksamensordninger og oblig nedenfor)

  5. Ønsker du å opprette arbeidskrav? Klikk på dette ikonet: 


    Da får du opp et slikt bilde:


  6. Trykk på "Legg til oblig". Da får du opp dette:


  7. Legg deretter inn data i feltene (se beskrivelse under).
    OBS: Dersom emnet skal ha flere arbeidskrav, så må du opprette alle arbeidskrav som selvstendige enheter (altså gjenta punkt 6 og 7 for hvert arbeidskrav) - du kan ikke samle flere arbeidskrav i ett og samme arbeidskrav. Dersom du gjør det vil registrering av resultat via Canvas/Fagpersonweb ikke fungere, samt at det ikke vil komme tydelig fram i emnekatalogen, hvilke arbeidskrav som er knytta til emnet.

Felt for "Samlet karakter":

  • Årstermin fra: Oppgi når (år + termin) vurderingskombinasjonen skal gjelde fra

  • Årstermin til: For nye emner skal du ikke legge inn noe her

  • Campus valgbar for student: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Du skal kun velge «Ja» dersom eksamen arrangeres ved flere campus og kandidaten selv skal kunne velge campus (eksamenssted)

  • Bokmål/engelsk/nynorsk navn: Praksis ved UiT er at navnet består av vurderingsformen. Du skal derfor ikke endre disse feltene

  • Default ordning: Angir hvilken vurderingskombinasjon som er gjeldende. Nye emner skal alltid ha verdien J i dette feltet. Dersom du skal erstatte en eksisterende vurderingskombinasjon med en ny, må du sette inn verdien "N" i dette feltet for vurderingskombinasjonen som skal avsluttes

  • Kand.nr.type: Du kan ikke endre dette feltet, default verdi er “Tilfeldig - ikke sammenhengende”. Dette for at det skal være mulig med automatisk oppretting av kandidatnummer

  • Med på karakterutskrift: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Angir om resultatet på eksamen skal vises på karakterutskrifta eller ikke. Dersom vurderingskombinasjonen består av flere deler, så skal du kun legge inn verdien “J” på øverste (studiepoenggivende) nivå, det vil si på delen som heter “Samlet karakter”. Alle deleksamener skal ha verdien N, fordi deleksamener ikke skal vise på karakterutskrifta

  • Med på vitnemål: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Angir om resultatet på eksamen skal vises på vitnemålet eller ikke. Dersom vurderingskombinasjonen består av flere deler, så skal du kun legge inn verdien “J” på øverste (studiepoenggivende) nivå, det vil si på delen som heter “Samlet karakter”. Alle deleksamener skal ha verdien N, fordi deleksamener ikke skal vises på vitnemålet

  • Karakterregel: Angi hvilken karakterregel som gjelder for eksamen

  • Krav om ny vurdering for alle deler av gjentak: Hovedregelen ved UiT er at kandidaten må ta opp alle deler ved nytt forsøk eksamensforsøk. Dette følger av § 30 i forskrift for studier og eksamen ved UiT. Dersom dere ønsker unntak fra hovedregelen, så registreres verdien N i dette feltet. Info om unntak skal da også fremgå i fritekstfeltet for kontinuasjonseksamen (fane emneinfo i EpN) - hvis ikke gjelder hovedregelen  

  • Strykkarakter kan inngå i samlet resultat: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Hovedregelen er at strykkarakter ikke kan inngå i samlet resultat. Dette følger av § 34 i forskrift for studier og eksamen ved UiT. Dersom dere ønsker unntak fra hovedregelen, så registreres verdien J i dette feltet. Info om unntak skal da også fremgå i fritekstfeltet for kontinuasjonseksamen (fane emneinfo i EpN) - hvis ikke gjelder hovedregelen

  • Campus: Oppgi ved hvilket campus eksamen arrangeres. Det er mulig å velge flere campuser. Dersom eksamen ikke arrangeres på campus, f.eks. som for hjemmeeksamen, oppgir dere hvilket campus som "eier" emnet.

Felt for vurderingsordningene (skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, etc.):

  • Campus valgbar for student: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Du skal velge «Ja» dersom eksamen arrangeres ved flere campus og kandidaten selv skal kunne velge campus (eksamenssted)

  • Bokmål/engelsk/nynorsk navn: Praksis ved UiT er at navnet består av vurderingsformen. Du skal derfor ikke endre disse feltene

  • Eksamen med romplassering: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Dette feltet vises kun for muntlig/praktisk eksamen. Dersom muntlig/praktisk eksamen skal arrangeres fysisk på campus/i rom, skal du legge inn verdien J her. Hvis ikke setter du inn verdien «N»

  • Tall varighet: Oppgi hvor lenge eksamen varer. Feltet vises bare for eksamensformer hvor dette er relevant

  • Tidsenhet varighet: Oppgi hvilken tidsenhet som gjelder for eksamen. Feltet vises bare for eksamensformer hvor dette er relevant

  • Antall terminer gyldig: La dette feltet stå tomt

  • Vurderingsform: Ikke gjør noen endringer her

  • Kand.nr.type: Du kan ikke endre dette feltet, default verdi er “Tilfeldig - ikke sammenhengende”. Dette for at det skal være mulig med automatisk oppretting av kandidatnummer

  • Med på kar.utskrift: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Angir om resultatet på eksamen skal vises på karakterutskrifta eller ikke. Dersom vurderingskombinasjonen består av flere deler, så skal du kun legge inn verdien “J” på øverste (studiepoenggivende) nivå, det vil si på delen som heter “Samlet karakter”. Alle deleksamener skal ha verdien N, fordi deleksamener ikke skal vise på karakterutskrifta

  • Med på vitnemål: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Angir om resultatet på eksamen skal vises på vitnemålet eller ikke. Dersom vurderingskombinasjonen består av flere deler, så skal du kun legge inn verdien “J” på øverste (studiepoenggivende) nivå, det vil si på delen som heter “Samlet karakter”. Alle deleksamener skal ha verdien N, fordi deleksamener ikke skal vises på vitnemålet

  • Karakterregel: Angi hvilken karakterregel som gjelder for eksamen.
    Unntaket er for vurderingsform «Praksis», her er default karakterregel «Bestått»

  • Strykkarakter kan inngå i samlet resultat: Hovedregelen er at strykkarakter ikke kan inngå i samlet resultat. Dette følger av § 34 i forskrift for studier og eksamen ved UiT. Dersom dere ønsker unntak fra hovedregelen, så registreres verdien J i dette feltet. Info om unntak skal da også fremgå i fritekstfeltet for kontinuasjonseksamen (fane emneinfo i EpN) - hvis ikke gjelder hovedregelen

  • Fordel på rom: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Feltet vises bare for eksamensformer hvor dette er relevant. Dersom eksamen arrangeres på campus/i rom, skal det stå «J» her – hvis ikke setter du inn «N». Feltet angir om eksamenslokale knytta til denne eksamen skal tilordnes automatisk via rutine i FS

  • Fordel kandidater: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Feltet vises bare for eksamensformer hvor dette er relevant. Dersom eksamen arrangeres på campus/i rom, skal det stå J her – hvis ikke setter du inn «N». Feltet angir om kandidater skal plasseres automatisk på rom via rutine i FS

  • Digitalt eksamenssystem: Velg "Wiseflow" dersom arrangementet/innleveringa skjer i Wiseflow. Dersom skoleeksamen skal gjennomføres ved å skrive på papir som tas bilde av for innlevering i Wiseflow, skal Wiseflow velges i dette feltet. Dersom ingenting skal leveres digitalt, velges "Papirbasert"
  • Sensursystem: FOR EKSAMEN: Dersom sensur på eksamen skal registreres i Wiseflow, så velger du Wiseflow i dette feltet (du må aldri velge Fagpersonweb). FOR ARBEIDSKRAV: Dersom du ønsker å registrere resultat på arbeidskrav i Fagpersonweb eller Wiseflow, velger du ett av disse alternativene
  • Teller: Kun relevant dersom vurderingskombinasjonen består av flere deler. Dersom de ulike delene skal vektes ved sammenslåing av karakterer, må teller og nevner angis

  • Nevner: Kun relevant dersom vurderingskombinasjonen består av flere. Dersom de ulike delene skal vektes ved sammenslåing av karakterer, må teller og nevner angis

  • Campus: Oppgi ved hvilket campus eksamen arrangeres. Det er mulig å velge flere campuser. Dersom eksamen ikke arrangeres på campus, f.eks. som for hjemmeeksamen, oppgir dere hvilket campus som "eier" emnet.

Felt for oblig:

  • Campus valgbar for student: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Kun relevant dersom obligen (arbeidskravet) arrangeres ved flere campus og kandidaten selv skal kunne velge campus

  • Bokmål/engelsk/nynorsk navn: Legg inn ny tittel på obligen - det skal ikke stå "Oblig" 

  • Antall terminer gyldig: Oppgi hvor mange terminen en bestått oblig skal være gyldig før den må tas på nytt

  • Vurderingsform: Ikke gjør noe i dette feltet

  • Med på karakterutskrift: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") For oblig skal det alltid stå N her. Dette fordi oblig aldri skal vises på karakterutskrifta

  • Med på vitnemål: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") For oblig skal det alltid stå N her. Dette fordi oblig aldri skal vises på vitnemålet

  • Strykkarakter kan inngå i samlet resultat: Ikke gjør noen endringer her - det skal stå N.
  • Sensursystem: Dersom resultatet på arbeidskravet skal registreres via Wiseflow eller Fagpersonweb, så velger du ønsket system her

  • Campus: Oppgi ved hvilket campus obligen arrangeres. Det er mulig å velge flere campuser. Dersom oblig ikke arrangeres fysisk på campus, oppgir dere hvilket campus som "eier" emnet.

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Lage emnebeskrivelse: Fane "Vurdering"

Du må legge inn følgende data i feltene knytta til fane "Undervisning":

1. Undervisningstermin beskrivelse: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") For nye emner trenger du ikke legge inn noe her, med mindre feltet under ("undervisningstermin") ikke er dekkende for emnet. For eksisterende emner, som skal endre undervisningstermin, så legger du inn ny undervisningstermin her

2. Undervisningstermin: Feltet er kun for nye emner. Oppgi om emnet gis høst eller vår, eventuelt både høst og vår. For emner som går over flere semester angis det her om første termin er høst eller vår. Dersom utvalget ikke dekker behovet ditt, så legger du inn info om hvordan du vil ha det i erstatningsfeltet "Undervisningsternin beskrivelse". (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson")

3. Undpraksistype: OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Dersom praksis inngår i emnet, må du angi hvilken praksistype det er snakk om. Dette feltet har betydning for Arbeidslivsportalen.

4. Personroller: Du trenger ikke legg inn data her. Pr nå brukes ikke personroller på emnenivå til noe (i motsetning til personroller på emnets undervisningsaktivitet, etc.)


Du må legge inn følgende data i feltene knytta til fane "Studentweb":

1. Enkeltemneopptak: (OBS: Dette feltet er ikke synlig for rolle "fagperson") Velg «Ja» dersom emnet:
1. Kan tas som enkeltemne av enkeltemnestudenter og studenter på andre studieprogram, og
2. Emnet er på lavere grads nivå og opptakskravet er generell studiekompetanse

Velg «Nei» dersom emnet:
1. Er forbeholdt studenter på studieprogram
2. Har andre opptakskrav i tillegg til generell studiekompetanse - det vil si realfagsemner, informatikkemner, ingeniørfagsemner, masteremner, ph.d.-emner og EVU-emner

OBS: Det er viktig at du setter korrekt status her – det har betydning for hvilke emner studenter kan melde seg opp i via studentweb.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Lage emnebeskrivelse: Fane "Undervisning" og fane "Studentweb"

Her legger du inn alle infotekster for emnet. Disse tekstene, bortsett fra noen få felt, blir publisert i emnekatalogen på nett.

OBS: I EpN får du opp ledetekster med nærmere beskrivelse av hvilken info som forventes i feltene for infotekstene.

Slik legger du inn infotekster i EpN:

  1. Infotekstene åpnes for redigering ved å trykke på pila foran det aktuelle feltet
  2. Pass på at du velger riktig språk for tekstfeltet (enten bokmål eller engelsk)
  3. Trykk på knappen “Legg til” for å opprette tekstfeltet
  4. Skriv inn teksten din

Merk at du må velge bokmål selv om teksten du skal legge inn er på nynorsk. Dette fordi publiseringslønsinga kun henter tekst fra bokmålsfeltet i FS. Dersom dette er et engelskspråklig emne så legger du kun inn engelsk tekst.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Lage emnebeskrivelse: Fane "Emneinfo"
Sist endret: 29.02.2024

Slik redigerer du eksisterende emner

Vi håndterer eksisterende emner på stort sett samme måte som nye emner. Men eksisterende emner har info fra før av, så her dreier det seg om å redigere eksisterende info. 

1. Søk opp emnet du ønsker å redigere
2. Åpne emnet ved å trykke på den grønne blyanten:


Da får du opp et tilsvarende bilde som dette:


3. Rediger deretter emnebeskrivelsen. 
Du kan redigere alle felt, bortsett fra felt som er grå. Hvilken informasjon som skal legges inn i de ulike feltene, finner du i ledetekstene i EpN.

Det er noen felt du må være ekstra oppmerksomme på når du redigerer eksisterende emner:

  • Endring av antall studiepoeng: Dersom emnet skal endre antall studiepoeng, må du legge ned eksisterende emne og opprette et nytt. Du må da huske å legge inn emneoverlapp (vektingsreduksjon) mellom det gamle og det nye emnet 

  • Endre emnenavn: Du trenger ikke opprette et nytt emne dersom navnet skal endres. Dette fordi vi har navnehistorikk på emnet i FS

  • Endre varighet: Dersom emnet skal endre varighet ved at varigheta skal reduseres, må det opprettes en ny versjon av emnet. Hvis ikke vil det bli krøll med utdanningsplanene. Utvidelse av varighet er uproblematisk, da trenger du ikke opprette ny versjon av emnet

  • Undervisningstermin beskrivelse: Dersom undervisningsterminen skal endres, f.eks. ved at emnet skal gå fra å være et høstemne til å være et våremne, så legger du inn info om endringa i dette feltet.

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Redigere et eksisterende emne

Den eneste endringa du kan gjøre i en eksisterende vurderingskombinasjon i EpN, er å endre campus.

Ved følgende endringer må du legge ned eksisterende vurderingskombinasjon og opprette en ny vurderingskombinasjon:

  1. Endring av eksamensform, f.eks. fra skriftlig skoleeksamen til hjemmeeksamen
  2. Endring av arbeidskrav, f.eks. at et arbeidskrav skal utgå eller et nytt skal legges til
  3. Endring av karakterregel. Årsaken til at du ikke kan endre karakterregel på eksisterende vurderingskombinasjon skyldes at vi da vil ha resultater for denne vurderingskombinasjonen, som ikke faller innafor den valgte karakterregelen dersom vi endrer. Presentasjonen av disse, blant annet på karakterutskrifter, vil feile dersom vi endrer karakterregel på eksisterende vurderingskombinasjon.
  4. Endring av vekting på eksamensdelene.

Du trenger ikke opprette ny vurderingskombinasjon i EpN dersom varigheta på eksamen skal endres. Men du må melde endringa inn til systemgruppa, så endrer vi dette direkte i FS. OBS: I EpN vil du ikke se feltet for varighet på eksisterende vurderingskombinasjoner.

Nedenfor finner du info om hvordan du legger ned og oppretter en ny vurderingskombinasjon.


Trinnvis beskrivelse av hvordan du erstatter eksisterende vurderingskombinasjon med en ny:

  1. Avslutt nåværende vurderingskombinasjon: Klikk på rada for eksisterende vurderingsform:


  2. Legg inn data i markerte felt:


    - "Årstermin til": Sett inn siste år + termin for når denne skal være aktiv
    - "Default ordning": Sett inn "N"

  3. Deretter kan du opprette ny vurderingskombinasjon via knappen "Legg til vurdering":


  4. Velg vurderingsformen(e) du ønsker å opprette, og trykk på "Opprett vurdering":


  5. Legg deretter inn påkrevd info til den nyoppretta vurderingsformen. Vær oppmerksom på at du må angi at det er denne vurderingskombinasjonen som skal være gjeldene. Dette gjør du i felt «Default ordning» - her legger du inn verdien «J».

  6. Opprett også eventuelle obliger (arbeidskrav).

Sist endret: 03.04.2024
Printvennlig innhold: Redigere vurderingskombinasjoner

Dersom du har gjort noen endringer på det eksisterende emnet, så må du huske å lagre endringene. Det gjør du ved å trykke på knappen "Lagre" som du finner i boksen "Handlinger" til høyre på nettsiden.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Husk å lagre endringene dine

Når du er ferdig med å legge inn emnebeskrivelsen, så må du sende emnet til godkjenning. Dersom du ikke gjør dette, så vil emnet aldri bli overført til FS - og heller ikke bli publisert i emnekatalogen på nett.

Stadium for ulike roller:

  • Fagperson - rolle for vitenskapelige ansatte:
    Du sender emnet ditt til godkjenning til en studiekonsulent som har rolle godkjenner. Dette gjør du ved å trykke på "S1 Klar for kvalitetssikring":
  • Godkjenner - rolle for studieadministrative ansatte:
    Du sender emnet ditt til godkjenning til en ansatt ved fakultetet som har rollen "FS-klarerer". Dette gjør du ved å trykke på "S3 Klar for FS-klarering":

OBS: Dersom du har rolle godkjenner og skal kvalitetssikre emner behandla av vitenskapelige ansatte (som har rolle fagperson), så må du være oppmerksom på at du må endre rolle til "kvalitessikrer" for å få opp disse emnene i oversikten "Emner knyttet til mine steder og min EpN-rolle".)

Neste steg i arbeidsflyten er at noen ved ditt fakultet som har rollen FS-klarerer, vil godkjenne emnet slik at det endrer status fra S3 til S4, det vil si at emnet godkjennes for overføring fra EpN til FS.

I fremdriftsviseren vil du kunne se hvor i løypa et emne er:

Fremdriftsviseren angir hvilket stadium emnet til enhver tid er i. Der pilen stopper midt mellom to stadier, viser dette at emnet er sendt videre oppover (grønn pil mot høyre) eller nedover (rød pil mot venstre) og at det er klart for behandling i neste stadium. Så lenge pila står mellom to stadier er det ikke foretatt noen ny lagring i det nye stadiet. Så lenge emnet er i denne tilstanden kan du ta emnet tilbake. Så snart noen på neste stadium lagrer noe på emnet, flyttes det fram til nytt stadium.



Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Sende emnet til godkjenning (arbeidsflyt)

Dersom emnedata mangler eller emnet ikke oppfyller kravene som er satt i EpN, vil knappen for å endre stadium være grå med varseltrekant:

Ved å trykke på den grå knappen får man markering på alle feltene som det er mangler ved. Fanene som inneholder feil eller mangler markeres også. Hold musepekeren over trekanten for å lese detaljer:

Sjekk data under alle arkfaner som er merket, rett opp feil og lagre arbeidet på nytt helt til du får klarsignal for å sende emnet videre til neste nivå (grønn knapp).


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Eventuell varsel om feil slik at du ikke klarer å sende emnet til godkjenning (arbeidsflyt)
Sist endret: 29.02.2024

Slik legger du ned emner

1. Ta opp emnet du ønsker å redigere (enten via søk eller via lista på forsida)

2. Åpne emnet ved å trykke på den grønne blyanten:

Da får du opp dette bildet:

3. Gå til fana "Generelt" og "Siste undervisnings- og eksamenstermin"
Her skal du oppgi siste år + semester for når det ble/blir gitt undervisning. For eksamen skal du ta utgangspunkt i siste år + semester, pluss at du skal legge til ett år. Dette fordi vi, i henhold til studie- og eksamensforskriften, er pliktig til å arrangere eksamen i ett år etter at et emne er lagt ned.

Dersom du er usikker på når det sist ble gitt undervisning eller eksamen i et emne, så finner du dette ved å slå opp emnet i «Emne samlebilde» i FS. Velg fana "Vurd.enhet" og fana "Und.enhet".

4. Gå til fane «Vurdering» og "Eksisterende vurdering" 
Åpne vurderingsformen og i feltet «Årstermin til» setter du inn samme termin som du satte inn i «Siste eksamenstermin» i fana «Generelt»

5. Send emnet på godkjenning
Dersom du ikke gjør dette så vil ikke emnet bli overført til FS og dermed ikke bli lagt ned.

Sist endret: 26.06.2023

Sende emner tilbake og ta emner tilbake - emner som må forbedres

Sende et emne tilbake for forbedring 
Med knapper som er røde kan du sende emnet tilbake til et lavere nivå.

Når du sender emnet nedover kommer det også opp en dialogboks der du kan skrive inn en kommentar. Det kan også sendes e-post til saksbehandleren som satte emnet opp til det stadium det returneres fra.


Ta et emne tilbake etter at du har godkjent det
Dersom du har sendt et emne til godkjenning og du angrer på dette, og emnet ikke er overført til FS, så kan du ta emnet ditt tilbake for redigering. Det gjør du via "Handlingsboksen" - se bildet over. Trykk på "Tilbake til ...".

Du kan ikke ta et emne tilbake dersom emnet er overført til FS.

Sist endret: 29.02.2024

Sammenligning - for å se hvilke endringer som er gjort i emnet

Trykk på "Sammenligning" for å se hvilke endringer det er gjort for emnet. 

                                

Du velger hvilke stadier du vil sammenligne med ved å trykke på de ulike stadiene. Du vil da automatisk få hvilke felt som er endra.

For å se nøyaktig hva som er endra, må du åpne feltet og deretter trykke på ikonet for sammenligning:

Endringene vil markeres i bildet du får opp. Ny tekst markeres med grønt, sletting av tekst markeres med rødt. For å gå ut av sammenligningsmoduset, trykker du på knappen for sammenligning.

OBS: Du vil ikke få info om hvilken bruker som har gjort endringene.

Sist endret: 29.02.2024

Ta ut rapporter i EpN

Hvis du ønsker å se all emneinformasjon samlet i en rapport, kan du bruke funksjonen "Lag rapport" under handlinger. Velg emnet du ønsker å lage rapporten for og trykk på "Lag rapport". Dette genererer et pdf-dokument som kan skrives ut eller lagres på din PC.

Du kan også samle flere emner i en og samme rapport. Da må du først utføre et søk som gir treff på de emnene du ønsker å ta med i rapporten. Gå til siden for avansert søk, søk f.eks. frem alle emner på en enhet. Under søkeresultatet finner du knappen "Lag rapport", trykk på denne.

Før rapporten kjøres får du mulighet til å velge hvilke verdier du ønsker å ta med. Trykk "Hent rapport" når du har gjort dine valg.

OBS: Rapporten kan ta tid å lage, dette avhenger av det antall emner du har valgt å ta med.
OBS: Vurderingskombinasjonene kommer dessverre ikke med i rapportene. Les mer om dette her.

Sist endret: 26.06.2023

Oversikt og status for arbeidet med emner

Ved å trykke på menypunktet "Oversikt" som ligger i menylinja øverst på nettsiden så du kan følge framdriften for emneplanleggingen for hele institusjonen eller for et ønsket sted. Her kan du også se en liste over alle emner i EpN på en utvalgt enhet:

 

Under "Enheter" blar du til ønsket sted. I høyre kolonne vises da status for dette stedet, med eller uten underliggende enheter inkludert. Kakediagrammet viser fordelingen på de ulike stadier.

Emnene tilknyttet stedet listes ut og fungerer som lenker. En grønn stjerne bak emnekoden betyr at emnet er nyopprettet i EpN. En grønn pil bak emnekoden betyr at emnet utgår i denne planleggingsperioden.

Sist endret: 26.06.2023

Frister og årshjul for UiTs arbeid med emner

Arbeidsperiode for emner som tilbys i høstsemesteret:

  • 15. oktober - 1. mars. Deretter stenges EpN
  • Dette gjelder også for emner som går over flere semester og som har oppstart i høstsemesteret
  • Ansatte med rolle "Kvalitetssikrer" og "Godkjenner" må behandle sine emner i god tid før fristen, slik at ansatte med rolle " FS-klarerer" rekker å godkjenne emnene for overføring til FS innen 1. mars

Arbeidsperiode for emner som tilbys i vårsemesteret:

  • 15. april - 1. september. Deretter stenges EpN
  • Dette gjelder også for emner som går over flere semester og som har oppstart i vårsemesteret
  • Ansatte med rolle "Kvalitetssikrer" og "Godkjenner" må behandle sine emner i god tid før fristen, slik at ansatte med rolle " FS-klarerer" rekker å godkjenne emnene for overføring til FS innen 1. september

Klargjøring av EpN for ny arbeidsperiode - hva skjer?
EpN må ryddes før vi kan åpne opp ny arbeidsperiode for kommende studieår. Klargjøringsarbeidet utføres av faggruppe for studieadministrative systemer. Ryddinga innebærer følgende:

  • Alle emner som har status S0-S4 blir sletta fra EpN. Det innebærer at du mister arbeid i EpN som du eventuelt har starta på, men ikke fullført. Det er kun emner med status S5 i EpN, som er overført til FS
  • Når EpN er tømt kan vi overfører aktive emner fra FS til EpN. Infotekstene som overføres til EpN hentes fra den siste årsterminen som er registrert under fane "Info" i FS
  • 15. oktober åpner EpN. Da kan du starte jobben med emner som tilbys kommende studieår.
  • Dersom du ønsker å "kladde" på emner som skal tilbys kommende studieår, fordi kladden skal brukes ved godkjenning av emner i programstyrer/instituttstyrer, så bør du ikke starte med "kladdinga" før etter 15. oktober

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Frister for EpN-arbeidet
Sist endret: 29.02.2024

UiTs kodeverk og campusfunksjonalitet knytta til emner

Vi har følgende prinsipper for kodeverket:

Emnekoden skal bestå av:

  • Tre bokstaver som sier noe om fagområdet - ikke studieprogrammet det tilhører
  • Bindestrek
  • Fire tall som sier noe om studienivå. I tillegg kan tallserien brukes til andre identifikatorer, som f.eks. skille mellom studiested, studieprogram, heltid/deltid, etc.

Det skal ikke legges inn andre verdier i emnekoden enn tre bokstaver, bindestrek og fire tall.

I november 2017 ble fakultetene informert om at emner som ikke er i tråd med dette prinsippet, skal omkodes (ePhorte 2017/6308). Dette skal fakultetene gjøre selv via EpN. 

Duplisering av emner:

Hovedregelen er at identiske emner ikke skal opprettes i flere varianter. Det er ikke nødvendig å opprette flere varianter av et identisk emne, selv om emnet tilbys ved flere studiesteder.

Campusfunksjonaliteten i FS innebærer nå at et identisk emne (som finnes kun i en utgave), kan tilbys ved flere studiesteder (se under).

Når er emner identiske?

  • Når emnets faglige innhold er lik
  • Når emnets læringsutbytte er lik
  • Når emnets omfang er lik
  • Når emnets vurderingskombinasjon er lik

Dersom dette ikke er identisk, så er emnene ikke like og de skal dermed ha ulike emnekoder.


Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Prinsipper for emnekoder

Dersom du ikke finner ditt fag i oversikten og du skal opprette nye emner via EpN, ber vi om at du tar kontakt med Faggruppe for studieadministrative systemer for å avtale hvilken kode som skal brukes.

Naturvitenskapelige/teknologiske fag
MNF-0000   Kode for div. emner innafor naturvitenskapelige/teknologiske fag.
Adm. av NT-fak, men er disponibel for andre fakulteter.
NAB-0000 Naturbruk Tverrfaglige emner skal ha MNF-koder dersom de er naturvitenskapelige og
SVF-kode dersom de er samfunnsvitenskapelige.
AUT-0000 Automasjon  
BIO-0000 Biologi  
BYG-0000 Bygg  
DTE-0000 Datateknikk  
END-100 Engineering design  
ETE-0000 Elkraftteknikk  
FLY-0000 Luftfartsfag Brukes også av droneteknologi
FYS-0000 Fysikk  
GEO-0000 Geologi  
ELE-0000 Elektronikk  
INE-1000 Industrial Engineering  
INF-0000 Informatikk  
KJE-0000 Kjemi  
LAN-0000 Landskapsarkitektur  
MAS-0000 Maskin  
MAT-0000 Matematikk  
MFA-0000 Maritime fag Maritime og skipsrelaterte fag
NAU-0000 Nautikk  
NTF-0000 Naturvitenskapelige og
teknologiske fag
 
PRO-0000 Prosess og gass  
STE-0000 Satellitteknologi  
SIK-0000 Sikkerhet Inkludert beredskap
STA-0000 Statistikk  
TEK-0000 Tekniske fag Ingeniørutdanninger, inkludert forkurs og realfagskurs
TLM-0000 Telemedisin  
Marine fag
FSK-0000 Fiskerifag Dekker også havbruk og fiskehelse. Emner som tilhører andre fag, for eksempel
biologi, statsvitenskap, økonomi ol. skal ikke plasseres her.
Jus
JUR-0000 Jus  
Kunstfag
DAN-0000 Dans  
DRA-0000 Drama  
FOR-0000 Forfatterstudiet  
KKF-0000 Kunst/kulturformidling  
MUS-0000 Musikk  
SAK-0000 Samtidskunst  
Medisin/helse- og sosialfag/idrett/friluftsliv
BVE-0000 Barnevern  
ERG-0000 Ergoterapi  
ERN-0000 Ernæring  
FAR-0000 Farmasi  
FRI-0000 Friluftsliv  
FYT-0000 Fysioterapi  
HEL-0000 Helsefag Kode som brukes for flere helsefag
IDR-0000 Idrett  
MED-0000 Medisin  
MBI-0000 Medisinsk biologi Dekker blant annet bioingeniør
ODO-0000 Odontologi  
RAD-0000 Radiografi  
PAR-0000 Paramedisin  
SYP-0000 Sykepleie (heltidsstudiet) SYD=deltidsstudiet. SYS= samisk sykepleie
SSO-0000 Sosialfag Kode som brukes av div. sosialfag - sosialt arbeid og velferdsendring
TPL-0000 Tannpleie  
VPL-0000 Vernepleie  
Samfunnsvitenskapelige fag
BNS-0000 Northern studies  
PSY-0000 Psykologi  
SOA-0000 Sosialantropologi  
SOS-0000 Sosiologi  
STV-0000 Statsvitenskap  
SPL-0000 Samfunnsplanlegging  
SVF-0000   Kode for div. emner innafor samfunnsvitenskapelige fag (også tverrfaglige). Adm. av HSL-fak, men også disponibel for andre fakultet.
SVH-0000   Kode for Ph.d.-emner (også tverrfaglige emner)
Historisk-filosofiske fag
ALI-0000 Allmenn litteratur  
ARK-0000 Arkeologi  
ANK-0000 Antikkens kultur  
BIB-0000 Bibliotekfag  
DOK-0000 Dokument  
ENG-0000 Engelsk  
FIL-0000 Filosofi  
FIN-0000 Finsk  
FRA-0000 Fransk  
GRE-0000 Gresk  
HIF-0000   Kode for div. emner innafor humanistiske fag (også tverrfaglige). Adm. av HSL-fak, men også disponibel for andre fakultet.
HIS-0000 Historie  
KVI-0000 Kunstvitenskap  
KVF-0000 Kvensk og finsk  
LAT-0000 Latin  
LIN-0000 Lingvistikk  
MDA-0000 Mediavitenskap  
MDV-0000 Medie- og dokumentasjonsvitenskap  
NOR-0000 Nordisk  
REL-0000 Religionsvitenskap  
RUS-0000 Russisk  
SAM-0000 Samisk  
SPA-0000 Spansk  
Lærerutdanning og pedagogiske fag
BLU-0000 Barnehagelærer  
LOG-0000 Logopedi  
LRU-0000 Lærerutdanning Koden utgår f.o.m. 2017
LER-0000 Lærerutdanning Ny kode f.o.m. 2017
PED-0000 Pedagogikk  
PFF-0000   Div. kode PPU og tverrfaglige emner.
Økonomiske og administrative fag, hotell- og reiselivsfag
REI-0000 Reiselivsfag  
BED-0000 Bedriftsøkonomi  
SOK-0000 Samfunnsøkonomi  
ROC-0000 Cultural and Creative Entrepreneurship  
Diverse
MAR-0000 Markedsfag  
MTE-0000 Marin teknologi  
Tverrfaglige videreutdanninger
VID-0000    
Studier UiT administrerer for andre
AB-X Arkbiologi  
AT-X Arkbiologi  
AG-X Arkgeologi  
AGF-X Arkgeofys  
KIRKUTD-0000 Kirkelig utdanning i Nord  
Felles for UiT
EXF-0000 Ex.fac  

NIVÅ
  FORKLARING MERKNAD
Forkurs   Videregående nivå Studier som ikke gir studiepoeng
0000   Introduksjonsemner  
1000   Grunnleggende nivå (bachelor)  
2000   Mellomnivå (bachelor)  Påbygningsnivået i BA-programmet
3000   Masternivå Masteroppgaver skal være plassert på -3900-serien
5000   PPU  
6000   Videreutdanning Emner på høyere grad skal være plassert på -6300-serien
8000   Ph.D. Avhandlinger skal være plassert på -8900-serien

OBS: Nivået i emnekoden må ikke forveksles med studienivå som dere tildeler et nytt emne når dere oppretter det via EpN.


Sist endret: 04.03.2024
Printvennlig innhold: Oversikt over UiTs emnekoder og nivå

Campusfunksjonaliteten knytta til emner gjør det enklere å administrere et emne som undervises og har eksamen ved flere campus. Dette innebærer at vi ikke trenger å opprette egne emner for hvert campus, som igjen redusere arbeidsmengden til det å håndtere flere identiske emner. I tillegg vil bruken av campusfunksjonalitet også redusere muligheten for at like emner ved de ulike campusene utvikler seg forskjellig over tid.

I hvilke tilfeller må man opprette flere versjoner av identiske emner?

  • Når emnets varighet er forskjellig

Dersom man på grunn av varighet må opprette flere versjoner av identiske emner, hvordan løser man dette?

  • Ved bruk av ulike emnekoder
    • For slike emner kan tallserien være identifikator for sted eller undervisningsopplegg. F.eks. BLU-11XX for Tromsø, BLU12XX for Alta, BLU-13XX for samlingsbaserte emner, BLU-14XX for nettbaserte emner, etc.
    • Forkorta emnenavn kan også brukes som indikator for sted eller undervisningsopplegg.

Sist endret: 29.02.2024
Printvennlig innhold: Campusfunksjonalitet for emner og duplisering av emner
Sist endret: 29.02.2024
EpN