Muntlig eksamen i Zoom (snart Teams)
Avsnitt 1 må gjøres av studieadministrasjon.
Avsnitt 2 gjøres av samtlige involverte sensorer.
Avsnitt 3 gjøres enten av studieadministrasjon eller av fagansvarlig.
Avsnitt 1: Bakgrunnsdata og WISEflow
I god tid før møtelenken og tidsplanen spikres må studieadministrativt ansvarlig sørge for at
- Ekstern sensor er registrert i FS med aktiv sensorrolle (veiledning her)
- Samtlige sensorer er registrert i den aktuelle kommisjonen i FS
- Studentene er fordelt til riktig kommisjon
- Eksamensflow er oppretta. Husk å fjerne anonymiseringen av studentene i flowen, og å aktivere den! (OBS så lenge robot Ylva ikke opererer må flow opprettes manuelt: mer om oppretting og behandling av eksamener i Wiseflow her
I tillegg må vurderingsenheten ha de riktige dataene registrert, i henhold til punkt 3 på denne siden. Når dette er registrert opprettes en "flowattend" i Wiseflow automatisk. Husk å registrere dato i TP!
Avsnitt 2: Sensorer/eksaminatorer aktiverer sin UiT Zoom konto
Når sensorene har aktiv UiT-bruker kan man opprette sin UiT Zoom konto og laste ned og installere Zoom klienten. Det trenger man bare å gjøre første gang man deltar på muntlig eksamen via Zoom på UiT. UiT Zoom-konto aktiveres i henhold til veiledninger her.
Eksterne sensorer deltar normalt med gjestebruker og trenger ikke å aktivere en UiT Zoom konto.
Merk at dersom det kun er eksterne sensorer/eksaminatorer, og møtene er satt opp av en ansatt ved UiT, må sistnevnte starte møtet, slippe inn sensorene og sette de som co-hoster - slik at de kan styre møtet utover dagen.
Avsnitt 3: Opprette møter i Zoom for eksamen (Lage underkapitler)
OBS: En funksjonalitet i ZOOM gjør at du som oppretter flere samtidige møter ikke kan delta i ZOOM møter selv! Se artikkel for mer informasjon: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/206122046-Can-I-Host-Concurrent-Meetings. Dette betyr at hvis du har booket to møter som går samtidig, kan du ikke gå inn i et av møtene uten å måtte stenge det andre aktive møtet. Derfor er det viktig at du som setter opp møtelenkene ikke bruker Zoom under eksamen.
Dersom dere har behov for å sette opp flere parallelle møter:
Anbefalt metode 1: Lag et Teams-møte i stedet (veiledning i Topdesk). NB: Eksterne deltakere havner i venterom, møtet må dermed startes av internt ansatt, eller medarrangør som bruker UiT-gjestekonto.
Anbefalt metode 2: Sensor oppretter selv sine egne møter (kun de hen selv skal delta i).
Sist endret: 12.03.2024
Printvennlig innhold: Viktig informasjon før du starter
- Aktiver din UiT Zoom-konto, mer om dette her.
- Dersom det er noen andre enn deg selv som skal starte møtet/møtene du oppretter, må vedkommede legges til møtet som Alternative Host. En forutsetning for dette er at hen har opprettet sin UiT Zoom konto. For å kunne starte møtet må de være lagt til som Alternative Host, må sensor aktivere sin UiT Zoom-konto før du oppretter møteinnkallingen - hvis ikke får ikke Zoom treff i oppslag når man forsøker å legge til e-postadressen.
Sist endret: 11.04.2024
Printvennlig innhold: Forberedelse
- Du skal sette opp èn møtelenke per kommisjon (med kommisjon menes den gruppen av sensorer og eksaminatorer som sammen vurderer en student).
- Samme møtelenke benyttes av den aktuelle kommisjonen og alle studentene som skal vurderes av nettopp denne kommisjonen.
- Lenka er gyldig i 30 dager, dermed kan samme lenke benyttes over flere dager, selv om du har satt opp en begrenset varighet på møtet.
- Du kan sette et cirka tidspunkt for møtet. Alternative host eller host, åpner og stenger (End meeting for all) møtet hver dag, eller hver økt, dere skal gjennomføre eksamen.
- Dersom det skal settes opp eksamen for flere kommisjoner, må studieadministrasjonen opprette møtene.
Du kan enten booke via nettsiden uit.zoom.us eller via Zoom klient på maskin. Denne veiledningen tar utgangspunkt i booking fra nettside.
Det er to plasser hvor man redigerer innstillinger:
Gå til uit.zoom.us og velg "Sign in" og logg på med FEIDE. Lurer du på hvordan du logger på, gå hit.
Sist endret: 11.04.2024
Printvennlig innhold: Sette opp møtelenke
Gå til på venstre side Personal --> Settings (På norsk: Innstillinger)
Minimumskrav:
- Kontroller at Allow participants to rejoin påslått
- Show «Join from your browser» link påslått
![C__Users_mmy013_OneDrive - UiT Office 365_Documents_Brukerstøtteprod_muntlig eksamen Zoom_studieadm_settings (1).png](https://uit.no/Content/840302/transformation=scale10000x800/C__Users_mmy013_OneDrive - UiT Office 365_Documents_Brukerstøtteprod_muntlig eksamen Zoom_studieadm_settings (1).png)
Følg lenkene under for liste som viser riktige innstillinger:
- Anbefalte generelle innstillinger (PDF)
- Oversikt alle innstillinger med angitt anbefalte innstillinger (PDF)
OBS: Innstillingene som settes her vil gjelde alle dine fremtidige møter. Det er viktig at disse innstillingene står som valgt inntil den muntlige eksamen er gjennomført.
Sist endret: 11.04.2024
Printvennlig innhold: Innstillinger for dine møter
Når innstillingene under Settings er satt riktig, kan du lage møtelenker.
Minimumskrav:
- Waiting room er påslått
Alle anbefalte innstillinger:
Sett følgende innstillinger i møteinnkallingen:
- Sett navn til møtet
- Legg til en beskrivelse (valgfritt)
- Sett dato og startklokkeslett
- Sett varighet på møtet
- Recurring meeting: AV
- Registration: AV
- Meeting ID: Generate Automatically: PÅ
- Meeting Password: PÅ. Det skal settes opp et passord på møtet, enten automatisk generert eller egendefinert. Dette er viktig for å sikre møte mot Zoom-Bombing. MERK: Møtelenken vil inneholde passord automatisk, så dem som får lenken trenger ikke taste inn passord for å delta på møtet. Hvis noen prøver å delta som gjest vil det kreves at de oppgir passord.
- Video Host: PÅ. Betyr at når Host kommer inn i møtet så slås kamera til host automatisk på.
- Video Participant: AV. Betyr at når studenter kommer inn må de selv aktivere kameraet. (Denne kan ikke overstyres siden valget er låst globalt av admin)
- Audio: Valgt til Computer Audio. Betyr at man kun kan delta på møtet fra PC eller Smarttelefon App. Man kan ikke ringe inn til møtet fra tradisjonell telefon.
Meeting Options:
- Enable Join before Host: AV. Betyr at kun dem som har rollen Host kan starte møte.
- Mute particpants upon entery: PÅ. Betyr at studenter må aktivere mikrofonen selv når de kommer inn i møtet.
- Enable Waiting room: PÅ. Betyr at man oppretter et venterom som studentene kommer til når de ringer til møtet. Sensor kan da se en liste over hvem som er i venterommet. Sensor kan da administrere hvem de ønsker å ta inn og ut av selve Zoom møtet. Studentene som er i venterommet ser ikke hverandre og kjenner ikke til hverandre.
- Only Authenticated users can join: AV. Betyr at det kreves en registrert Zoom-konto for å delta på møter. Hvis aktiv vil det fjerne muligheten til å delta som gjest i møtet.
- Breakout room pre-assign: AV.
- Alternative Hosts: Her er det viktig å legge til sensorene med deres UiT epostadresse. De vil da få rollen Co-Host i møtet å ha mulighet til å starte møtet og administrere venterommet. MERK: Hvis den ene eller begge sensoren ikke har aktivert sin UiT-Zoom konto vil du ikke kunne legge dem til som Alternative Host. Be sensor gjøre forarbeidet med å følge brukerveiledningen på uit.no/sensor.
Sist endret: 12.03.2024
Printvennlig innhold: Innstillinger i møteinnkallingen
Når du trykker lagre får du en visning over møtet.
- Gå først til punktet "Invite Link" og velg valget helt til høyre på linjen - "Copy invitation". En dialogboks åpner seg, kopier denne teksten før du går videre. Del alltid møte-ID og passord.
- Del møteinvitasjonen via e-post, Outlook møteinnkalling eller publisere i Canvas.
- Aldri publiser møtelenke offentlig på facebook, twitter eller lignende.
Sist endret: 12.03.2024
Printvennlig innhold: Dele møtelenke
Q&A
Q: Hvorfor må jeg legge til sensor som "Alternative Host"?
A: For at sensor skal kunne starte opp møtet og administrere studentene må sensor legges til i møteinnkallingen som "Alternative Host". Det er kun UiT-kontoer som kan gis denne rollen. Studenter må ikke legges til som Alternative Host.
Q: Jeg forsøker å legge til sensor som Alternative Host, men får feilmeldingen "epost@uit.no is not associated with a Zoom account."
A: Sensor må aktivere sin UiT Zoom konto for at zoom skal kunne finne brukeren. Be sensor gjøre nødvendige forberedelser før du oppretter møtet.