Videreutdanning datateknikk er en 1-årig påbygning (60 studiepoeng) på en ingeniørutdanning, og vil kvalifisere kandidater fra andre disipliner som Bygg, Maskin, Prosess, Elektro m.v. for opptak til Master Data/IT (Applied Computer Science).
Studiet har også som hensikt å gi tilbud til de som ønsker mer påfyll av datateknologi som følge av at datateknologi som brer om seg og oftere enn før blir sett på som en nødvendighet for å mestre andre disipliner.

Olofsen, Hans
Førstelektor, studieleder for Datateknikk - Videreutdanning (ikke bachelor)

Børre Bang
Instituttleder

Brustad, Tanita Fossli
Førsteamanuensis

Dalmo, Rune
Førsteamanuensis

Arne Lakså
Professor
Aleksander Pedersen
Førsteamanuensis
Studiet er satt sammen av emner på 10 studiepoeng med og utvalgte emner fra det ordinære bachelorstudiet for Datateknikk. Det er en normert studiebelastning på 30 studiepoeng hvert semester.
For oppdaterte emnebeskrivelser av emner henvises det til UiTs nettsider.
Studiet er satt sammen i tråd med føringer gitt i rammeplan for ingeniørutdanningen. De fleste emner har arbeidskrav som når oppfylt gir eksamensrett. Noen emner har krav om oppmøte som følge av laboratorieaktivitet. For detaljer om arbeidskrav henvises det til emnebeskrivelser for de enkelte emner.
Studiet er heltidsstudium basert på campus Narvik.
Se nærmere beskrivelse av læringsutbytte i siste versjon av studieplanen.
IKT griper inn i alle deler av samfunnet, både innenfor offentlig og privat sektor, og det er behov for dataingeniører "på begge sider av bordet", dvs. både på produksjons- og forbrukersiden.
Programvareutvikling, blant annet for internett, spill og e-Helse, kunstig intelligens, finansielle virksomheder.
Dersom du er interessert i programvareutvikling kan du bli systemutvikler / programvareutvikler i bedrifter som produserer programvare for salg, eller som en del av en utviklingsavdeling i en større bedrift. Du vil garantert komme i berøring av internettbaserte og mobile produkter/ løsninger.
Drift: Datanettverkene og utstyret koblet til dette (hub-er, rutere, servere etc.) trenger kontinuerlig vedlikehold og oppgradering. Du kan bli ansatt i en bedrift som har driftsansvaret for andre, eller være direkte tilknyttet en større bedrift sin driftsavdeling.
Konsulentvirksomhet: Rådgiving i forbindelse med valg av løsninger, utvikling av kravspesifikasjoner.
Support/salg: Kunnskapen du tilegner deg som datastudent gir deg kunnskap som gjør at du raskt kan sette deg inn i ulike produkter. Flere av våre tidligere studenter jobber i kombinasjonsstillinger i utvikler / kundestøtte funksjoner hos noen av de større program utviklingsselskapene (Oracle / Telenor / Rational).
Relaterte yrker: Dataingeniør, Spilldesigner, Spillprogrammerer, Webdesigner, Programvareutvikler, Driftsansvarlig, Kundestøtte
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | DTE-2507 Datakommunikasjon og sikkerhet - 10 stp. | DTE-2510 Grunnleggende programmering - 10 stp. | DTE-2800 Datamaskingrafikk - 10 stp. | |||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) | DTE-2504 Systemutvikling for VD - 10 stp. | DTE-2509 Databaser og webapplikasjoner 1 - 10 stp. | DTE-2511 Videregående programmering - 10 stp. |
Opptaksgrunnlag er:
Bachelor ingeniørfag eller tilsvarende.
Bachelor ingeniør fra annen studieretning enn datateknikk med bestått 60 studiepoeng fra denne videreutdanningen oppfyller kravet til Master i Teknologi - Applied Computer Science dersom de i tillegg har minst 25 studiepoeng i matematikk, 5 studiepoeng i statistikk og 7,5 studiepoeng i fysikk.
Undervisningsformer
Det benyttes problembasert læring, forelesninger, laboratorieoppgaver, med omvendt klasserom som pedagogisk metode. Forelesninger kan også være videoopptak med presentasjon av fagstoff. Alle forelesninger og timeplanfestede aktiviteter gjøres det opptak av, og de fleste andre aktiviteter som laboratorieoppgaver e.l. blir også gjort opptak av når hensiktsmessig. Opptak publiseres gjennom LMS og er tilgjengelig for studenter innen de emner dette angår. Disse aktiviteter kan også være tilgjengelig på dedikerte nettmøter. Undervisningen bygger på relevant forskning og utvikling og faglig utviklingsarbeid innen emnene.
Læringsaktiviteter
Det benyttes flere ulike læringsaktiviteter. De mest brukte læringsaktiviteter er selvstendige øvingsoppgaver, øvingsoppgaver i grupper, prosjektoppgaver i grupper, selvstendige laboratorieoppgaver og laboratorieoppgaver i grupper. Andre læringsaktiviteter som presentasjoner demonstrasjoner, og ekskursjoner forekommer. Det vises til den enkelte emnebeskrivelse for detaljer om læringsaktiviteter.
Vurderingsformer
Det benyttes skriftlig eksamen, digital eksamen, muntlig eksamen og mappevurdering. I mappevurdering kan det inngå flere vurderingsformer som karaktersatte arbeider og oppgaver og flervalgsoppgaver under tilsyn. Vurdering av prosjektoppgaver inngår også som en del av vurderingsformer. Det benyttes i all hovedsak karakterskala A til F og Bestått/Ikke Bestått i henhold til Universitets- og Høgskolerådets beskrivelser.
Norsk
Etter endt bachelor i ingeniørfag med tillegg (valgfag) av matematikk 3/fysikk 2 eller tilsvarende, kan man søke opptak til 2-årig Master i Teknologi innen Applied Computer Science/ Data/IT ved UiT i Narvik.