Sekundæropptak ved Musikkonservatoriet - høst 2022
Det er åpent for å søke på ledige plasser på Musikkutøving bachelor, med oppstart august 2022.
Opptaksprøvene gjennomføres digitalt.
Etter at søknadsfristen er ute vil du få e-post med informasjon om opptaksprosessen videre.
Frist for innsending av prøvespill er 6. juni
Informasjon om repertoarkrav rytmisk/klassisk: repertoarkrav
Informasjon om videoopptaket: videoopptak
Følgende instrumenter er lyst ut: cello, el.bass, eufonium, fiolin,fløyte, horn, kontrabass, klarinett, klaver, orgel, slagverk – klassisk, tangent, trombone, trompet, tuba.
Har du spørsmål vedrørende søknaden, send e-post til: musikkonservatoriet@hjelp.uit.no

Charlotte Thingelstad
Universitetslektor i musikkformidling
Studiet er et fulltidsstudium over 4 år og inndelt i to avdelinger, hver på 120 studiepoeng (sp).
1. avdeling (de to første årene)
Hovedinstrument (65 sp) inkluderer undervisning på ditt hovedinstrument, instrumentklasse, repetisjon, kammermusikk/samspill, ensembler og konserter.
Støtteemner:
- Støtteinstrument piano (5 sp)
- Musikkteknologi (5 sp)
- Ensembleledelse (5 sp)
- Identitet, profesjon og bransje (10 sp)
- Musikkhistorie og musikalsk analyse (10 sp)
- Lytting og gehør (10 sp)
- Komponering og arrangering (10 sp)
2. avdeling (de to siste årene)
Du kan velge ett fordypningsområde:
- Hovedinstrument (120 sp)
eller
- Instrumentalpedagogikk (120 sp)
Fordypningsområder inkluderer hovedinstrument og valgemner.
Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om å utøve, analysere og formidle musikkuttrykk fra forskjellige musikktradisjoner inklusive nordområdene
- om musikkens historie, estetikk, teori, begreper og repertoar
- om forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid i fagfeltet
- om musikklivets og arbeidslivets krav og forventninger
Ferdigheter
- vise gode utøvende ferdigheter solistisk og i samspill med andre
- kunne utøve og formidle kunstneriske ideer og vise stil- og sjangerforståelse på et profesjonelt nivå
- kunne reflektere omkring egen utøvende praksis, både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- ha en bred forståelse av musikk som kunstart i et historisk, kulturelt, kunstfaglig og samfunnsmessig perspektiv
- kunne ta ansvar for egen kunstnerisk kreativ utvikling og forholde seg reflektert til egen yrkesutøving
- kunne bidra til godt samspill både musikalsk og sosialt
Studiet kvalifiserer for arbeid som utøvende musiker og for opptak til masterstudier i musikk.
Med forbehold om endringer.
Avhengig av fordypningsområde kvalifiserer studiet til arbeid som musiker, pedagog i kulturskole og skoleverket, instruktør i ulike musikalske sammenhenger eller kulturformidler.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. år | ||||||
2. år | ||||||
3. år |
Fordypning hovedinstrument utøvende: Valgemner (10/20 sp) |
Fordypning instrumentalpedagogikk: |
||||
4. år |
Fordypning hovedinstrument utøvende: Valgemner (10/20/30 sp) |
Fordypning instrumentalpedagogikk: Valgemne (10 sp) |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, samt opptaksprøve.
Opptaksprøven består av:
- skriftlig teori- og gehørprøve
- utøvende prøve på hovedinstrument som også omfatter prima vista og prøve på piano biinstrument
Det gjennomføres også en kort samtale med søkeren.
Krav til realkompetanse:
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år
For fagstudium i musikkutøving regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- arbeid som musikklærer i barnehage/grunnskole, kulturskole, musikkskole eller lignende, organisasjonsarbeid fra musikk/kulturorganisasjoner eller lignende, instruktør i ulike musikkensembler, korps, rockegrupper eller utøvende praksis som musiker.
- skoler innen musikk eller beslektede fag, som for eksempel dans. Kurs for korps eller kordirigenter som for eksempel NMFs kurs.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg3, hovedmål, sidemål og muntlig (393 årstimer)
- Engelsk fra Vg1 (140 årstimer)
Eller tilsvarende kompetanse i norsk og engelsk.
Studiet er adgangsregulert.
Undervisning og arbeidsformer beskrives nærmere i de enkelte emneplaner. Ulike former kan være individuell instrumentalundervisning, samspill, forelesninger, prosjekter, seminarer, workshop o.l.
I løpet av 4.semester har studenten rett til veiledning knyttet til valg av fordypning i 3. og 4. studieår.
For å kunne framstille seg til eksamen, må studenten ha godkjent ulike obligatoriske arbeidskrav i form av oppgaver, prøver, deltakelse i prosjekter og kurs, konserter og samspillaktiviteter, noe som er beskrevet i de enkelte emneplaner.
Det benyttes ulike eksamensformer som mappevurderinger, prosjektoppgaver, muntlig og utøvende kunstnerisk eksamen. Som vurderingsuttrykk benyttes både gradert karakter fra A-F og Bestått/Ikke bestått.
1. avdeling må være bestått før studenten kan avlegge eksamen i emner på 2. avdeling.
Vi gjør oppmerksom på at emneplanene er under revisjon. Kontakt gjerne studier@umak.uit.no dersom du har spørsmål vedrørende studieforløpet.
Instrumentalpedagogikk fordypningsområde har pedagogisk praksis med øvingselever i kulturskole/grunnopplæring, og i videregående skole.
Norsk
Avhengig av fordypningsområde gir studiet grunnlag for opptak til ulike masterstudier og diverse videreutdanninger.
Studenten kan søke om utveksling inntil to semestre.
Eksamen avlegges normalt i regi av UiT, men emner som tas i utlandet kan etter søknad innpasses.

Charlotte Thingelstad
Charlotte Thingelstad er emneansvarlig for de arbeidslivsrettede emnene Identitet, profesjon og bransje (MUS-1504 og MUS-1604) og Musikkartistutvikling - formidling og entreprenørskap (MUS-2805 og MUS-2804) på bachelorprogrammet fagstudium i musikkutøving ved Musikkonservatoriet. Hun har også undervisningsoppgaver innenfor tverrfaglige emner som Musikk og drama i barnehagen (MUS-2004) og Kunst, kultur og kreativitet (BLU-1002 og 1012), samt praktisk produksjonsarbeid (MUS-1705), sangundervisning (MUS-2701) og veiledningsoppgaver innenfor fagdidaktikk og kommunikasjon på PPU.
Universitetslektor i musikkformidlingLars Asbjørnsen
Professor i fløyte
Eliassen, Ingrid
Trompet
Lars Lien
Klassisk sax
Anne-Lise Sollied
Professor i sang

Geir Davidsen
Førsteamanuensis euphonium
Knut Erik Sundquist
Klassisk kontrabass
Eivind Valnes
Tangent / PianoBjørn Andor Drage
Orgel
Fred Glesnes
Rytmisk saxJan Gunnar Hoff
Ansatt som professor i jazz og rytmisk musikk med Musikkonservatoriet. Hovedområde er jazz piano og tangentinstrumenter. Ansvarlig for enkelte prosjektuker. Sitter i Programstyret for MK.
Professor, Tangent / PianoAndreas Fliflet
El.bass / Arrangering/komponering
Guri Frenning
Klassisk slagverk
Audun André Sandvik
Professor i cello
Professor i cello
Karen Marianne Aukner
Bratsj
Borch, Rolf-Steinar
KlarinettLofthus, Torstein
Rytmisk slagverk
Sergej Osadchuk
Professor klaver