Studiet legger vekt på å gi deg et solid teknisk og musikalsk grunnlag på ditt hovedinstrument med tanke på en karriere som utøvende musiker innen klassisk eller rytmisk sjanger, pedagog eller kirkemusiker. Du får verdifull erfaring gjennom å delta i skolens ensembler, prosjekter, konserter og festivaler på forskjellige scener og arenaer i byen. Som musikkstudent i Tromsø er du en naturlig del av byens pulserende kulturliv.
I løpet av studiet kan du velge fordypning i enten hovedinstrument eller instrumentalpedagogikk.
Har du spørsmål vedrørende søknaden, send e-post til: musikkonservatoriet@hjelp.uit.no

Charlotte Thingelstad
Universitetslektor i musikkformidling

Lagesen, Kristin
Assisterende seksjonsleder
Sekundæropptak ved Musikkonservatoriet for høsten 2023.
Det vil bli mulig å søke opptak på utvalgte instrumenter på Musikkutøving bachelor, oppstart i august 2023. Følgende instrumenter er søkbare:
Bratsj, cello, elbass, fagott, fiolin, fløyte, horn, klaver, klarinett, kontrabass, laptop, orgel, saksofon klassisk, saksofon rytmisk, sang, slagverk klassisk, trombone, trompet og tuba.
Lenke til Informasjon om opptaksprøver
Studiet er et fulltidsstudium over 4 år og inndelt i to avdelinger, hver på 120 studiepoeng (sp).
1. avdeling (de to første årene)
Hovedinstrument (65 sp) inkluderer undervisning på ditt hovedinstrument, instrumentklasse, repetisjon, kammermusikk/samspill, ensembler og konserter.
Støtteemner:
- Støtteinstrument piano (5 sp)
- Musikkteknologi (5 sp)
- Ensembleledelse (5 sp)
- Identitet, profesjon og bransje (10 sp)
- Musikkhistorie og musikalsk analyse (10 sp)
- Lytting og gehør (10 sp)
- Komponering og arrangering (10 sp)
2. avdeling (de to siste årene)
Du kan velge ett fordypningsområde:
- Hovedinstrument (120 sp)
eller
- Instrumentalpedagogikk (120 sp)
Fordypningsområder inkluderer hovedinstrument og valgemner.
Etter fullført studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om å utøve, analysere og formidle musikkuttrykk fra forskjellige musikktradisjoner inklusive nordområdene
- om musikkens historie, estetikk, teori, begreper og repertoar
- om forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid i fagfeltet
- om musikklivets og arbeidslivets krav og forventninger
Ferdigheter
- vise gode utøvende ferdigheter solistisk og i samspill med andre
- kunne utøve og formidle kunstneriske ideer og vise stil- og sjangerforståelse på et profesjonelt nivå
- kunne reflektere omkring egen utøvende praksis, både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
- ha en bred forståelse av musikk som kunstart i et historisk, kulturelt, kunstfaglig og samfunnsmessig perspektiv
- kunne ta ansvar for egen kunstnerisk kreativ utvikling og forholde seg reflektert til egen yrkesutøving
- kunne bidra til godt samspill både musikalsk og sosialt
Studiet kvalifiserer for arbeid som utøvende musiker og for opptak til masterstudier i musikk.
Med forbehold om endringer.
Avhengig av fordypningsområde kvalifiserer studiet til arbeid som musiker, pedagog i kulturskole og skoleverket, instruktør i ulike musikalske sammenhenger eller kulturformidler.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, samt opptaksprøve.
Opptaksprøven består av:
- skriftlig teori- og gehørprøve
- utøvende prøve på hovedinstrument som også omfatter prima vista og prøve på piano biinstrument
Det gjennomføres også en kort samtale med søkeren.
Krav til realkompetanse:
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
- omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år
For fagstudium i musikkutøving regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- arbeid som musikklærer i barnehage/grunnskole, kulturskole, musikkskole eller lignende, organisasjonsarbeid fra musikk/kulturorganisasjoner eller lignende, instruktør i ulike musikkensembler, korps, rockegrupper eller utøvende praksis som musiker.
- skoler innen musikk eller beslektede fag, som for eksempel dans. Kurs for korps eller kordirigenter som for eksempel NMFs kurs.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg3, hovedmål, sidemål og muntlig (393 årstimer)
- Engelsk fra Vg1 (140 årstimer)
Eller tilsvarende kompetanse i norsk og engelsk.
Studiet er adgangsregulert.
Undervisning og arbeidsformer beskrives nærmere i de enkelte emneplaner. Ulike former kan være individuell instrumentalundervisning, samspill, forelesninger, prosjekter, seminarer, workshop o.l.
I løpet av 4.semester har studenten rett til veiledning knyttet til valg av fordypning i 3. og 4. studieår.
For å kunne framstille seg til eksamen, må studenten ha godkjent ulike obligatoriske arbeidskrav i form av oppgaver, prøver, deltakelse i prosjekter og kurs, konserter og samspillaktiviteter, noe som er beskrevet i de enkelte emneplaner.
Det benyttes ulike eksamensformer som mappevurderinger, prosjektoppgaver, muntlig og utøvende kunstnerisk eksamen. Som vurderingsuttrykk benyttes både gradert karakter fra A-F og Bestått/Ikke bestått.
1. avdeling må være bestått før studenten kan avlegge eksamen i emner på 2. avdeling.
Vi gjør oppmerksom på at emneplanene er under revisjon. Kontakt gjerne studier@umak.uit.no dersom du har spørsmål vedrørende studieforløpet.
Instrumentalpedagogikk fordypningsområde har pedagogisk praksis med øvingselever i kulturskole/grunnopplæring, og i videregående skole.
Norsk
Avhengig av fordypningsområde gir studiet grunnlag for opptak til ulike masterstudier og diverse videreutdanninger.
Studenten kan søke om utveksling inntil to semestre.
Eksamen avlegges normalt i regi av UiT, men emner som tas i utlandet kan etter søknad innpasses.

Charlotte Thingelstad
Charlotte Thingelstad er emneansvarlig for de arbeidslivsrettede emnene Identitet, profesjon og bransje (MUS-1504 og MUS-1604) og Musikkartistutvikling - formidling og entreprenørskap (MUS-2805 og MUS-2804) på bachelorprogrammet fagstudium i musikkutøving ved Musikkonservatoriet. Hun har også undervisningsoppgaver innenfor tverrfaglige emner som Musikk og drama i barnehagen (MUS-2004) og Kunst, kultur og kreativitet (BLU-1002 og 1012), samt praktisk produksjonsarbeid (MUS-1705), sangundervisning (MUS-2701) og veiledningsoppgaver innenfor fagdidaktikk og kommunikasjon på PPU.
Universitetslektor i musikkformidlingLars Asbjørnsen
Professor i fløyte
Eliassen, Ingrid
Trompet
Lars Lien
Klassisk sax
Anne-Lise Sollied
Professor i sang

Geir Davidsen
Førsteamanuensis euphonium
Allemano, Carlo Vincenzo
Professor Klassisk sang
Knut Erik Sundquist
Klassisk kontrabassAareskjold-Drecker, Jon Marius
MusikkteknologiJon Halvor Lund
Universitetslektor, fagottBjørn Andor Drage
Orgel
Fred Glesnes
Rytmisk saxJan Gunnar Hoff
Ansatt som professor i jazz og rytmisk musikk med Musikkonservatoriet. Hovedområde er jazz piano og tangentinstrumenter. Ansvarlig for enkelte prosjektuker. Sitter i Programstyret for MK.
Professor, Tangent / Piano
Eivind Valnes
Tangent / PianoAndreas Fliflet
Førsteamanuensis el.bass / arrangering/komponering
Guri Frenning
Klassisk slagverk
Audun André Sandvik
Professor i cello
Professor i cello