høst 2025
LER-1454 Kristendom, religion, livssyn og etikk fellesemne - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1450 Kristendom, religion, livssyn og etikk fellesemne 15 stp

Innhold

Dette emnet gir en innføring i sentrale KRLE-faglige innholdsområder, herunder oversikt over ulike religioner, ikke-religiøse livssyn og filosofiske. Emnet dekker de sentrale kunnskapsområdene i KRLE i grunnskolen med vekt på mellomtrinnet. Videre gir emnet en innføring i sentrale religions- og livssynsdidaktiske temaer og problemstillinger. Emnet tar opp samenes og nasjonale minoriteters livssynshistorie. Videre vil utfordringer knyttet til mangfold av religioner og livssyn. Didaktiske refleksjoner knyttet til representasjon av religion vil være sentralt. Fagdidaktiske spørsmål vil dessuten inngå i de enkelte undertemaene.  

Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap innenfor de ulike emnene. 


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper 

Studenten har: 

  • kunnskaper om religioner og livssyn med hensyn til historisk utvikling, utbredelse, hovedretninger og mangfold, viktige tekster, sentrale lærepunkter, høytider, estetikk og etikk, ulike praksiser og samtidige uttrykksformer.  
  • grunnleggende kunnskaper i sentrale religions- og livssynsdidaktiske emner, herunder representasjon av religion, religions- og livssynsfagets historie i Norge, fagets egenart og sentrale styringsdokumenter.
  • grunnleggende kunnskaper om teoretiske perspektiver på forholdet mellom samfunn og religion og livssyn, herunder sekulariseringsprosesser, globalisering og migrasjon. 
  • kunnskaper i sentrale temaer innen grunnlagsetikk, blant annet normative etiske modeller og representanter for disse. 
  • kunnskaper om særtrekk ved nordnorsk religiøsitet, herunder folkereligiøsitet, læstadianisme, og førkristen samisk religion. 
  • Grunnleggende kunnskaper om nasjonale minoriteters religions- og livssynshistorie 
  • grunnleggende kunnskaper i kvalitative forskningsmetoder anvendt på religioner og livssyn.   

Ferdigheter 

Studenten kan: 

  • planlegge, gjennomføre og evaluere KRLE-undervisning rettet inn mot 1.-7.årstrinn i tråd med gjeldende læreplanverk, som integrerer grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema. Valg av faginnhold, målpresisering, samt tilpasset undervisning vil stå sentralt. 
  • bruke etiske modeller på områdeetiske spørsmål som opptar elevene på 4.-7. årstrinn, herunder eksistensielle spørsmål. Evt Legge til rette for bruk av filosofiske tenkemåter i undervisningen i samtale og undring. 
  • tilegne seg forskningsbasert kunnskap om religioner og livssyn og anvende denne kunnskapen i KRLE-undervingen 

Kompetanse 

Studenten skal: 

  • kunne drøfte forskjellige syn på religions- og livssynsfagets egenart og rolle i skolen 
  • kunne drøfte forskjellige teorier om den rolle og betydning religion og livssyn har for enkeltindivid og samfunn 
  • kunne redegjøre og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skole og elev 

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Undervisningsformene vil bestå av forelesninger, seminarundervisning, gruppearbeid og selvstudium. Forelesningene vil primært gi oversiktskunnskaper, mens seminarundervisningen vil være en arena der teori møter praksisnære spørsmål. Seminarundervisningen vil gi mulighet for en rekke studentaktive arbeidsmåter.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse på kurs i kvalitative metoder 
  • *Et gruppearbeid basert på selvstendig datainnsamling gjennom kvalitative metoder 
  • Fagdidaktisk skriftlig oppgave på 1500 ord 
  • Refleksjonstekst med utgangspunkt i religionsfaglig eller filosofisk tema fra pensum (ca 1500 ord)  
  • 70 % deltakelse på undervisning 

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1454
  • Tidligere år og semester for dette emnet